تجهیز ایستگاههای تندرو در مسیر ویژه نابینایان
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: ایستگاههای اتوبوس تندرو (BRT) در کلانشهر اصفهان تا پایان سال جاری به مسیر ویژه برای تردد نابینایان مجهز میشود.
«علیرضا صلواتی» در گفتوگو با ایرنا افزود: بلوک فرش پیادهروها و ایستگاههای اتوبوس در مسیر ویژه تردد نابینایان، متفاوت و شیاردار با حالت سکهای در قسمتهای تقاطع است تا روشندلان بتوانند به راحتی و با استفاده از عصای سفید آن مسیر را تشخیص دهند و از آن عبور کنند.
وی با بیان اینکه سه خط اتوبوس تندرو در کلانشهر اصفهان با حدود ۵۴ ایستگاه فعال است، خاطرنشان کرد: ایستگاههای خطوط ۳ (جِی) و ۲ (باهنر) که نسبت به خط یک جدیدتر هستند به این مسیر ویژه مجهزند، اما در خط یک اتوبوس تندرو اصفهان که عمر آن به حدود ۱۰ سال گذشته بر میگردد، مسیر ویژه تردد نابینایان به دلیل اینکه دچار آسیب شده، نیاز به بازسازی و بهسازی دارد که تا پایان سال اجرا خواهد شد.
صلواتی با تاکید بر اینکه ایجاد مسیر ویژه برای تردد نابینایان باید در معبرسازی و مبلمان شهری مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: این موضوع بهویژه از پنج سال گذشته در پیادهروها، تقاطعها و چهارراههای شهر مورد توجه شهرداری اصفهان بوده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان درباره اینکه آیا ایستگاههای قطارشهری نیز به مسیر ویژه نابینایان مجهز است، توضیح داد: تا جایی که اطلاع دارم این مسیرها ایجاد نشده و ضروری است که هرچه زودتر برای آن اقدام شود. صلواتی، ایجاد مسیر ویژه برای تردد نابینایان در ایستگاههای قطار شهری را از طریق ایجاد نشانههای فلزی بر روی سنگها امکانپذیر دانست و اضافه کرد: در زمان حاضر ماموران حاضر در ایستگاههای قطار شهری، نابینایان را برای رسیدن به کوپهها راهنمایی میکنند. وی درباره حادثهای که اواسط شهریور امسال برای یک فرد نابینا در یکی از ایستگاههای اتوبوس تندرو اصفهان رخ داد، گفت: بیاحتیاطی و معضل نوسازی ایستگاه از عوامل دخیل در حادثه مذکور بود و ارتباطی به مسیر ویژه نابینایان نداشت. اواسط شهریور امسال یک فرد روشندل در هنگام پیاده شدن از اتوبوس تندرو (بیآرتی) در یکی از ایستگاههای خط یک اصفهان دچار حادثه شد و جان خود را از دست داد.
صلواتی با اشاره به ایجاد شیبراهههای مخصوص برای معلولان در ایستگاههای اتوبوس در اصفهان، اظهار کرد: رانندگان نیز باید در هنگام پیاده و سوار شدن مسافران دقت لازم را داشته باشند و بهویژه برای پیاده شدن هر معلول دستکم ۳۵ ثانیه را در نظر بگیرند.
کلانشهر اصفهان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارای خطوط حملونقل عمومی قطار شهری، اتوبوسرانی و تاکسیرانی است که ناوگان اتوبوسرانی آن دارای یکهزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است.
خط یک قطارشهری اصفهان نیز دارای ۲۰ ایستگاه از شهرک قدس تا پایانه مسافربری صفه است.