• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 6 بهمن 1401
کد مطلب : 183980
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/ایستگاه سعدی

ایستگاه سعدی

  تماشای میراث ارامنه

موزه اسقف آرداک مانوکیان، یکی از موزه‌های تهران است که به‌دلیل معماری بسیار زیبایی که دارد، مشهور است. این موزه که به موزه مردم‌شناسی ارامنه شهرت دارد، در کنار کلیسای مریم مقدس در خیابان سی‌تیر تهران برپا شده است. موزه اسقف، به‌عنوان یکی از مراکز فرهنگی تهران، اشیا و ابزارهای مربوط به دین و فرهنگ ارامنه در ایران را در معرض دید قرار می‌‌دهد. قدمت بنای کلیسا به دوران پهلوی بازمی‌گردد اما برپایی موزه مردم‌شناسی ارامنه ایران در سال 2008میلادی آغاز شده است. در موزه مردم‌شناسی ارامنه تهران، همانند موزه کلیسای وانک، اشیای ارزشمندی از سبک زندگی ارامنه، عکس‌‌ها، اشیا و وسایل مربوط به کلیساهای ایران، مدارک و لوازم شخصی آقای مانوکیان، تندیس‌های اهدایی بانو لیلیت تریان، لباس‌‌های سنتی زنان ارامنه، لوازم و وسایل مربوط به برگزاری مراسم‌ مذهبی نگهداری می‌شود. بانو لیلیت تریان یکی از مجسمه‌‌سازهای برجسته ارمنی است. سالنی به آثار لیلیت تریان، این مجسمه‌‌ساز و پیکرتراش هنرمند ارمنی اختصاص یافته است. در بخش دیگر لباس و پوشش سنتی زنان ارمنی قرار دارد. یکی از جذاب‌ترین وسایلی که در این موزه قرار دارد، مهری است که ازجمله ابزارهای کهن ارامنه روی نان‌‌های مقدس زده می‌‌شد. بخشی از موزه به نمایش کتب مقدس اختصاص دارد که دستنویس هستند. قدیمی‌ترین کتاب بنا به‌گفته‌ راهنمای موزه 600سال قدمت دارد. نزدیک‌‌ترین ایستگاه‌های مترو برای دسترسی به این موزه، ایستگاه متروی سعدی در خط1و ایستگاه فردوسی در خط4است.

ایستگاه تجریش

  کاخ سبز سعدآباد

کاخ موزه سبز یکی از کاخ‌های مجموعه سعدآباد، در شمال تهران است. سعد‌آباد در اصل باغ بسیار بزرگی حدود 110هکتار، با مجموعه‌ای از بناهاست که کاخ سبز در ضلع شمال غربی‌اش قرار دارد. سعدآباد با 18کاخ متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی جزو مهم‌ترین موزه‌های کشور به‌شمار می‌آید؛ بنابراین بازدید از کل این مجموعه در یک روز امکان‌پذیر نیست.بد نیست با بخش‌های مختلف این کاخ آشنا شوید و هربار یکی از آنها را برای گردش و بازدید انتخاب کنید. در اصلی کاخ موزه سبز (از سمت شمال غربی) به سمت رشته کوه البرز باز می‌شود. در واقع این عمارت از شمال با کوه‌های البرز، از شرق با گلابدره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد. ساخت بنای کاخ سبز که مساحتی بالغ بر 1203مترمربع دارد، حدود 7سال از بعد از سال 1301به طول انجامید. در زمان خریداری زمین، رضا خان وزیر جنگ بود؛ اما کاخ سبز در اوایل سلطنت رضاشاه به بهره‌برداری رسید. در نمای خارجی آن از سنگ‌های سبز کمیاب معدن خمسه زنجان و سنگ مرمر خراسان استفاده شده و در مصالح آن از سرب بهره گرفته شده است تا در اثر گرما و سرمای هوا سنگ‌ها خرد نشوند. سر در و ستون‌های ورودی کاخ که از جنس مرمر خراسان هستند، تلفیقی از هنر و نقوش ایرانی و اروپایی بوده و از سبک معماری ایرانی و اروپایی در ساخت آنها استفاده شده است. برای دسترسی به کاخ سبز بهترین مسیر رسیدن به ایستگاه تجریش و ادامه مسیر با اتوبوس تا نیاوران است.

ایستگاه مصلی

  دوچرخه‌سواری در بهشت مادران

ورزش در یک محیط امن و کاملا زنانه امکانی است که در سال‌های اخیر در پایتخت مهیا شده است. بهشت مادران نخستین پارک مختص بانوان است که به امکانات ویژه ورزشی مثل سالن‌های والیبال، بسکتبال و تیرو‌کمان مجهز شده اما پیست دوچرخه‌سواری این بوستان بیشتر مورد‌استقبال بانوان دوچرخه‌سوار تهرانی قرار‌گرفته است. این بوستان 2پیست حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای دوچرخه‌سواری دارد که کاملا رایگان در اختیار بانوان قرار می‌گیرد. پیست غیرحرفه‌ای برای دوچرخه‌سواران مبتدی است و پیست حرفه‌ای به دوچرخه‌سوارهایی اختصاص داده شده که به‌طور حرفه‌ای دوچرخه‌سواری می‌کنند و جایی برای انجام تمرینات منظم ندارند. بانوان تهرانی می‌توانند در این بوستان که در تقاطع بزرگراه‌های شهید سلیمانی(رسالت) و حقانی و انتهای خیابان جلفا قرار دارد، دوچرخه سواری کنند و با وجود وسایل مخصوص پخت‌وپز، امکانات برای یک دورهمی به یادماندنی هم فراهم است. این پارک از 9صبح تا ساعت 19مختص بانوان است و بعد از آن خانواده‌ها اجازه تردد در پارک را خواهند داشت. فاصله ایستگاه متروی مصلی با بوستان بهشت مادران حدود یک‌کیلومتر است. با خروج از ایستگاه مترو می‌توانید سوار اتوبوس‌های تندروی خط5شوید و در ایستگاه بهشت مادران یا پارک آزادگان پیاده شوید تا به یکی از ورودی‌های بوستان برسید.

ایستگاه چیتگر

  ماشین‌سواری در موزه خودروهای تاریخی

پیست کارتینگ موزه خودروهای تاریخی در جاده مخصوص کرج، نخستین پیست سرپوشیده کارتینگ ایران به‌حساب می‌آید که با همکاری بخش‌خصوصی راه‌اندازی شده و در محل موزه خودرو‌های کلاسیک قرار دارد. در این پیست هزار مترمربعی می‌توانید با اجاره ماشین‌های مخصوص کارتینگ و بدون داشتن گواهینامه، لذت و هیجان کارتینگ را تجربه کنید. در پیست کارتینگ موزه خودروهای تاریخی آموزش‌های ابتدایی برای رانندگی با ماشین‌های مخصوص و تجهیزات ایمنی مورد‌نیاز شما داده خواهد شد و لازم نیست تجهیزات مخصوصی داشته باشید. اگر می‌خواهید تجهیزات مخصوص خود را داشته باشید کافی است به فروشگاه قطعات و وسایل ماشین‌های کارتینگ که در ضلع شمالی پیست قرار دارد مراجعه کنید. در این پیست، کلاس‌های آموزشی کارتینگ برای حرفه‌ای‌ها و مبتدی‌ها برگزار می‌شود و بعد از گذراندن کلاس‌های آموزشی رایگان می‌توانید وارد پیست شوید. برای رفتن به پیست موزه خودروهای تاریخی به ایستگاه متروی چیتگر بروید و از آنجا با اتوبوس‌های شهرک دانشگاه خودتان را به ایستگاه سپه و ورودی پیست کارتینگ برسانید. فراموش نکنید که خرید بلیت موزه برای دسترسی به بخش کارتینگ اجباری است و هزینه پارکینگ اختصاصی هم به‌طور جداگانه دریافت می‌شود.

ایستگاه‌ انقلاب

  کافه‌گردی در خیابان انقلاب

کافه‌گردی یکی از تفریح‌های تهرانی‌ها به‌حساب می‌آید. چه صبح برای صبحانه، چه وقت استراحت ناهار و چه غروب پس از کار و خستگی، حضور در کافه همیشه دلچسب است. خیابان «انقلاب» تهران به‌ویژه از میدان انقلاب به طرف چهارراه ولیعصر(عج) هم به‌عنوان یکی از خیابان‌های پرتردد و شلوغ پایتخت، در هر گوشه‌اش، یک کافه برای رفع دلتنگی و خستگی عابران دارد؛ کافه‌هایی که با محیط آرام و دنج، خستگی را از تنمان در می‌کنند و با طعم دلپذیر خوراکی‌هایشان، ساعاتی پر از خوشمزگی را برایمان رقم می‌زنند. اغلب این کافه‌ها منویی بسیار متنوع را به مشتریان ارائه می‌دهند؛ منویی که در آن می‌توان انواع دمنوش، نوشیدنی سرد یا گرم و البته غذاهای فرنگی و میان‌وعده را سفارش داد. این منوهای متنوع و خوشمزه اغلب مشتریان گذری را به مشتریان ثابت و همیشگی تبدیل می‌کنند. اگر شما هم از علاقه‌مندان به کافه‌گردی هستید، می‌توانید سوای خرید کتاب از این محدوده به یکی از کافه‌های فعال در این حوالی سر بزنید و ساعات خوشی را برای خود رقم بزنید. برای رسیدن به خیابان انقلاب بهتر است از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید و مترو بهترین وسیله برای رسیدن است. کافی است در یکی از ایستگاه‌های متروی میدان انقلاب یا چهارراه ولیعصر(عج) پیاده شوید و حین پیاده‌روی در خیابان انقلاب به یکی از کافه‌های موجود در این خیابان مراجعه کنید.

ایستگاه میدان امام‌حسین ع

  خرید از بازارچه شهرستانی

«بازار شهرستانی» هم برای خیلی‌ها نیاز به معرفی ندارد. آنها که در حوالی میدان امام‌حسین(ع) و خیابان دماوند زندگی می‌کنند با «شهرستانی» آشنایند؛ یکی از بازارهای روز شرق تهران که در ضلع جنوب‌شرقی میدان امام‌حسین(ع) قرار دارد و اغلب مغازه‌های این راسته با عرضه میوه و تره‌بار، گوشت و ماهی، محصولات پروتئینی و انواع لبنیات میزبان مراجعان هستند. یکی از نکات مورد توجه در «بازار شهرستانی» سبک فروش میوه و سبزی در این بازار است که شباهت زیادی به بازار‌های شمال کشور دارد. این محصولات به‌صورت منظم در جلوی فروشگاه‌ها چیده شده و جلوه خاصی به بازار بخشیده‌اند. یکی از مزایای بازار شهرستانی حجم تقاضای مردم به‌ویژه اهالی محلی و مناسب‌بودن قیمت‌ها در این بازار است. این بازار با حفظ بافت سنتی، تا امروز هویت شهرستانی خود را حفظ کرده است. از مزیت‌های این بازار به صرفه بودن قیمت‌هاست و این موضوع باعث شده تا مشتری از اینجا دست خالی بیرون نمی‌رود. اگر علاقه‌مند به خرید و گشت وگذار در بازار شهرستانی هستید، می‌توانید در کنار تردد با وسیله نقلیه شخصی از مترو هم استفاده کنید. کافی است در ایستگاه میدان امام‌حسین(ع) در مسیر خط ۲ متروی تهران از قطار پیاده شوید و با کمی پیاده‌روی خود را به این بازارچه برسانید.

ایستگاه خیام

   میراث پسر!
خانه پدری جلال‌آل‌احمد در دوره قاجار و حکومت احمد‌‌شاه ساخته شد اما در سال 1310شمسی، زمانی که جلال 8سال داشت به پدرش، حاج سیداحمد طالقانی که یک روحانی بود، به ارث رسید. آنها از خانه‌ای که در کنار بقعه سیدنصرالدین زندگی می‌کردند و جلال آنجا متولد شده بود، به خانه‌ای در نزدیکی گذر قلی نقل‌مکان کردند. این خانه تا سال 1323 شمسی یعنی تا ۱۷ سالگی جلال محل اقامت او بود، اما پس از آن به‌دلیل تغییر در نگرش و جهان‌بینی جلال، او به همراه یکی از دوستانش به نام علی‌اصغر خبرزاده، در محله عرب‌ها واقع در پامنار به زندگی مشغول شدند. جلال تا پایان عمر دیگر به آن خانه برنگشت و بعدها به تصرف ورثه درآمد. این خانه در سال 1389از ورثه خریداری شد و به مالکیت میراث فرهنگی درآمد. در سال 1391خانه جلال با حضور چندی از باستان‌شناسان، به‌عنوان خانه باستان‌شناسان ایران انتخاب شد. این بنا با الگوهای معماری بومی سازگار است و با فرم خاص در حیاط مرکزی، 2حیاط مجزا دارد. مهندسی به‌کار رفته در پنجره‌‌ها و درها یکی از قسمت‌های بسیار زیبا در این بناست. همچنین حالت هر دو طبقه از این بنا، در عین سادگی و زیبایی حیاط را محصور کرده و نوعی حریم محفوظ برای خانواده ایجاد کرده است.

ایستگاه خیام

   کوچک اما ارزشمند
پروفسور حسابی در دهه۶۰ تصمیم گرفت خانه پدری‌اش را به آکادمی علوم قدیم تبدیل کند. حالا زادگاه او معروف به کاشی47که همان پلاک 47قدیم است، یک فرهنگسرای کوچک اما صمیمی در میان اهالی فرهنگ و هنر است. این بنا نزدیک به 2قرن سابقه تاریخی دارد که البته در گذشته وسعت بیشتری نیز داشته، اما پس از مرمت آن فقط بخش کوچکی از این بنا یعنی چیزی در حدود 200مترمربع باقی مانده است. این بنای کوچک و ارزشمند هم‌اکنون ساختمانی با ستون‌های سنگی تراشیده و سقف‌های چوبی با نقوش زیبا دارد که یک تالار در وسط و 2اتاق در اطراف آن، تنها بخش‌های باقی‌مانده از خانه به یادگار مانده از پدر دکتر حسابی است. ایوان بنا با 2ستون گچبری‌شده و همچنین طاق‌نماها، پنجره‌ها، آبنما و حوض جلوی ایوان، زیبایی خاصی به این خانه قاجاری بخشیده است. هم‌اکنون این خانه، به «بوستان دکتر حسابی» شهرت دارد که در سمت شرقی حیاط، زندگینامه و فعالیت‌های علمی پروفسور در قالب تابلوهایی به نمایش درآمده است. هم‌اکنون این بنا در اختیار شهرداری تهران است که در محوطه اصلی بنا یک پارک کوچک ساخته شده و در اختیار ساکنان محله قرار گرفته است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این بوستان، خیام است.


خانه دکتر سیاوش شقاقی

موزه نقاشی پشت شیشه
قدمت: اواخر قاجاریه-شماره ثبت:2322-نشانی: خیابان سعدی، خیابان برادران شهید قائدی (هدایت سابق)، تقاطع نورمحمدی
موزه نقاشی پشت‌شیشه ایران، دومین موزه نقاشی پشت شیشه در جهان و تنها موزه مستقلی است که به یکی از شاخه‌های نگارگری اختصاص داده شده است. این موزه دربرگیرنده مجموعه عظیمی از نقاشی‌های پشت‌شیشه از دوران صفویه تا عصر حاضر است. بنایی که این موزه در آن قرار دارد، یکی از خانه‌های قدیمی تهران، متعلق به مرحوم دکتر سیاوش شقاقی، از پزشکان حاذق بیماری‌های‌ ریوی است. این خانه پس از فوت دکتر، توسط وراث به شخص دیگری واگذار و در سال 1374کل مجموعه به سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران فروخته شد و پس از بازسازی در سال1377خورشیدی به‌صورت گنجینه‌ای از آثار نقاشی پشت‌شیشه از سوی شهرداری تهران، از سوی سازمان میراث فرهنگی فعالیتش را آغاز کرد. در طبقه پایین (همکف) این خانه موزه، گالری دائمی قرار دارد و در طبقه بالا نمایشگاه‌های مناسبتی نیز علاوه بر آثار گنجینه موزه به نمایش درمی‌آید. خانه شقاقی در 3طبقه ساخته شده و ستون‌هایی بلند و قطور، آن را استوار نگه داشته‌اند. سقف این خانه، شیروانی و نمای ساختمان با استفاده از قوس‌های هلالی، نعل‌اسبی و جناغی و گچبری‌های متنوعی تزئین شده است. فضای حیاط به درخت‌های گوناگون و حوضی فیروزه‌ای‌رنگ مزین است و یک رختشویخانه نیز در آن ‌دیده می‌شود.

شکم گردی

غذا حاضره!
ستارخان؛ راسته شکموها
اگر گذرتان به محله ستارخان افتاده باشد، حتما از بوی خوش غذاها و تنوع رستوران‌ها گرسنه شده‌اید. در این خیابان که یکی از طولانی‌ترین معابر و از مهم‌ترین راسته‌های تجاری غرب تهران است، تنوع تجاری، اینجا را به مقصد افراد بسیاری به‌ویژه شکموها تبدیل کرده است. براساس یک قانون نانوشته، ابتدای خیابان را ایستگاه شکم می‌نامند؛ جایی که در هر یک قدمی‌تان انواع رستوران‌ها، فست‌فود‌ها و ویتامینه‌های متنوع و معروف شما را در برمی‌گیرد و در دل‌ آنها انواع غذاها و خوراکی‌‌های رنگارنگ از ساندویچ و کباب ترکی، کله‌پاچه و جگر و ‌آش گرفته تا پیتزا و پاستا‌ دلبری می‌کند. این خیابان از میدان توحید آغاز می‌شود و مغازه‌های متعدد برای جذب مشتری از شیوه‌های مختلف استفاده می‌کنند. یکی با نورپردازی و دیگری با نصب سایبان و قراردادن میز و صندلی در پیاد‌ه‌رو، در این میان برخی رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها و حتی آبمیوه‌فروشی‌ها هم هستند که به‌دلیل شهرتشان مشتری ثابت خود را دارند. درهرحال کسب‌وکار فست‌فودی‌ها در این خیابان رونق دارد و تعداد زیاد مغازه‌های این صنف و شلوغی‌شان گواه این مدعاست. اگر شما هم به خوراک و غذا علاقه‌مند هستید می‌توانید آخر هفته یک سر به خیابان ستارخان بزنید و دلی از عزا دربیاورید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید