• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81430
+
-

ووشوکاران قزوینی در تنگنای فضاهای ورزشی

نداشتن سالن اختصاصی برای تمرین ووشو در قزوین و همچنین کمبود امکانات سخت‌افزاری و حمایتی ورزشکاران این رشته را در تنگنا قرار داده است. 

به گزارش ایرنا، ووشوی استان قزوین اگرچه در سال‌های گذشته توانسته است مدال‌های فراوانی را در عرصه مسابقات کشوری و بین‌المللی به دست آورد، اما نبود امکانات زیرساختی در این رشته شرایط تمرین را برای ورزشکاران دشوار کرده است.

  در این میان، ووشوکاران استان قزوین خواستار ساخت سالن اختصاصی برای تمرین و حمایت‌های مالی هستند و مربیان ووشو نیز از نبود پوشش بیمه و امنیت شغلی گلایه‌ دارند.  به اعتقاد فعالان رشته ووشو در استان بدون رفع این موارد امکان راهیابی و مدال‌آوری ورزشکاران قزوین در بازی‌های آسیایی پیش رو بسیار دشوار و غیرممکن خواهد بود. 


قزوین خانه ووشو و سالن اختصاصی ندارد

یک ووشوکار قزوینی در این خصوص گفت: متاسفانه هنوز ورزشکاران این رشته برای تمرینات مکانی اختصاصی ندارند و عمدتا از سالن‌های غیرتخصصی در این زمینه استفاده می‌کنند. 

آرزو میرزایی بیان کرد: مطالبه اصلی ووشوکاران از مسئولان استانی و کشوری حمایت مالی از ورزشکاران و فراهم کردن خانه ووشو است، زیرا بدون سالن مخصوص برای تمرینات ساندا و تالو دستیابی به سکوهای قهرمانی میسر نخواهد شد. 

وی در خصوص هزینه‌های تامین لوازم جانبی این رشته توضیح داد: قیمت یک دست کامل لوازم ورزشی در سبک تالو از قبیل لباس، سلاح و چوب حدود ۸۰۰ هزار تومان است که امکان پرداخت این مبالغ برای یک ورزشکار نوجوان وجود ندارد. 

 این ورزشکار حمایت‌های بیمه‌ای و شغلی را در رشته ووشو برای مردان بیشتر از زنان ووشوکار دانست و افزود: با توجه به استقبال بالای زنان در این رشته ورزشی باید حمایت‌های بیشتری از زنان صورت گیرد، چراکه طبق تجربه، زنان در این رشته ورزشی موفقیت‌های بیشتری به دست آورده‌اند. 


مربیان ووشو در دوران بازنشستگی از خدمات بیمه محرومند

نایب‌رئیس هیات ووشوی شهرستان تاکستان گفت: یکی از مشکلات این رشته ضعف مالی ووشوکاران هنگام اعزام به مسابقات سبکی است که سبب می‌شود آنها از حضور در این مسابقات محروم شوند. طاهره عابدی خاطرنشان کرد: محروم شدن یک ووشوکار از مسابقات نه تنها توسعه این رشته ورزشی را به تاخیر می‌اندازد، بلکه جلو رشد و کسب تجربه نیروهای مستعد را می‌گیرد. 

وی بر وجود یک سیستم مدیریتی جامع و حمایت همه‌جانبه از مربیان و ووشوکاران تاکید کرد و ادامه داد: گاهی مواقع ووشوکاران به دلیل کوچک‌ترین اختلاف نظری با مربی به مجموعه دیگری می‌روند و مورد حمایت قرار می‌گیرند در حالی که این عمل به بر هم خوردن نظم مجموعه منجر می‌شود و شرایط را برای مدیریت و برنامه‌ریزی برای ورزشکاران دشوار می‌کند. 

این مربی در ادامه سخنان خود به جذب ووشوکاران زن از طریق مسابقات استعدادیابی اشاره کرد و افزود: امسال حدود ۳۰۰ ووشوکار زن در تاکستان به مسابقات استعدادیابی اعزام و از این میان حدود ۱۵۰ نفر جذب این رشته ورزشی شدند. 

 عابدی مشکل دیگر این رشته ورزشی را نبود حمایت‌های بیمه‌ای برای مربیان عنوان کرد و گفت: متاسفانه هیچ‌کدام از مربیان این رشته ورزشی تحت پوشش بیمه نیستند و بسیاری از آنها فقط به دلیل عشق و علاقه به ووشو به فعالیت‌های مستمر خود در این رشته ادامه می‌دهند. 

وی از پایین بودن سطح دستمزدها گلایه کرد و توضیح داد: حقوق یک مربی به تعداد جذب ورزشکاران همان رشته مربوط می‌شود و چون سطح حق عضویت‌ها در شهرستان‌ها پایین است، بنابراین یک مربی همواره در تنگنا قرار دارد و در دوران بازنشستگی از خدمات بیمه و حقوق بازنشستگی محروم است. 


امکانات سخت‌افزاری ووشو باید در همه شهرستان‌های استان فراهم شود

معاون اداره کل ورزش و جوانان قزوین گفت: در حال حاضر شرایط سخت‌افزاری در رشته ووشو فقط در شهرستان البرز مهیاست. این امکانات در آینده‌ای نه‌چندان دور باید در همه شهرستان‌های استان فراهم شود تا مربیان با دست باز به تعلیم و تربیت ورزشکاران بپردازند.

  افسانه حسن‌نایبی تصریح کرد: استان قزوین آمادگی دارد با تجهیز سالن‌های ورزشی میزبان اردوهای تیم ‌ملی در رشته ووشو باشد و شرایط را برای رشد و توسعه این رشته ورزشی مهیج و مفرح فراهم آورد. 


ساخت سالن ورزشی در شهر محمدیه به مساحت هزار مترمربع

رئیس هیات ووشوی استان قزوین گفت: یکی از اولویت‌ها در این رشته ورزشی فراهم کردن امکانات سخت‌افزاری برای ووشوکاران است. در این زمینه، در شهر محمدیه زمینی به مساحت هزار متر برای تاسیس و راه‌اندازی آکادمی و سالن ووشو مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

میکاییل سلمانی اظهار کرد: موضوع دیگری که باید در رشته ووشو مورد توجه قرار گیرد، ایجاد درآمدی پایدار برای هیات استانی است. این موضوع قطعا با همکاری و حمایت دستگاه‌های دیگر استان نیز محقق می‌شود. 

وی اجرای برنامه‌های توسعه‌ای برای رشته ووشو را یک ضرورت عنوان کرد و افزود: باید با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده از نظریات کارشناسی بتوانیم به اهداف مورد نظر خود در سال‌های آینده دست یابیم. 


ضرورت فضای تمرین و مربیان مجرب در رشته ووشو

داور قزوینی ووشو نیز در خصوص مشکلات این رشته ورزشی گفت: اگر اداره کل ورزش و جوانان از هیات ووشو استان قزوین انتظار حضوری موفق در بازی‌های آسیایی را دارد، باید سالنی را در اختیار ورزشکاران این رشته قرار دهد تا بتوانیم با تمرین‌های بیشتر چندین ورزشکار ماندگار و نماینده در تیم‌های ملی داشته باشیم. 

محمد نوری خاطرنشان کرد: با این‌که پتانسیل قهرمانی در استان بالاست، اما قدرت علمی و فنی لازم را برای هدایت این ورزشکاران به مسابقات آسیایی نداریم. باید از ظرفیت مربیان مجرب خارج از استان استفاده کنیم و حمایت‌های ویژه‌ای در این خصوص اعمال شود. 

وی بر احترام جامعه ورزشی به پیشکسوتان رشته ووشو تاکید کرد و افزود: متاسفانه مشاهده شده است که گاهی قهرمانان این رشته به مدیران و داوران پیشکسوت بی‌حرمتی می‌کنند که لازم است برخوردهای لازم در این باره انجام شود. 

این داور قزوینی یادآور شد: فدراسیون ووشو باید در خصوص برخوردهای انضباطی تصمیماتی را اتخاذ کند تا پیشکسوتان این رشته ورزشی به عنوان ارزشمندترین ثروت آن مورد بی‌حرمتی قرار نگیرند. 


ساخت سالن اختصاصی ووشو در حال پیگیری است

مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین نیز با اشاره به مشکل فضای ورزشی رشته ووشو در استان بیان کرد: سال گذشته توانستیم سالنی را برای ورزشکاران ووشو در شهر تاکستان و الوند را فراهم کنیم، ولی با توجه به وضعیت تخصیص اعتبار در حوزه‌های عمرانی امکان ساخت و راه‌اندازی سالن ورزشی برای این رشته در قزوین وجود ندارد.

 به گفته عباس علایی‌مقدم، متاسفانه کمبود فضای ورزشی فقط مختص به رشته ووشو نیست و بیشتر رشته‌های رزمی استان سالن اختصاصی برای تمرین ندارند. تامین این فضاها در دستور کار قرار دارد. 

 وی با اشاره به موضوع استخدام قهرمانان که مطالبه ووشوکاران است، گفت: خوشبختانه مشکل استخدام قهرمانان ورزشی حل شده است و طبق دستورالعمل جدید، قهرمانان المپیک و بازی‌های آسیای با داشتن مدرک تحصیلی مرتبط می‌توانند پست سازمانی بگیرند. هم‌اکنون ۲ تن از قهرمانان استان در حال استخدام در استانداری و اداره کل ورزش و جوانان هستند. ووشو (کونگ‌فو چینی) مجموعه هنرهای رزمی چینی است که در ۲ بخش ساندا (بخش مبارزه) و تالو (بخش اجرای فرم) برگزار می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید