• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81402
+
-

خشکسالی از مازندران رفت

در سال زراعی‌ که ۳۱ شهریور پایان یافت، هیچ یک از شهرستان‌های مازندران شاهد خشکسالی نبود / طبق پیش‌بینی‌ها میزان بارش‌ طی پاییز سال جاری نرمال خواهد بود

آب و هوا
خشکسالی از مازندران رفت

مازندران در حالی سال آبی ۹7-۹8 را به پایان رساند که بر اساس گزارش مرکز ملی پایش خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، از لحاظ بررسی پهنه‌بندی بارش‌، رشد ۶۵ درصدی را نسبت به سال آبی گذشته (۹6-۹7) پشت سر گذاشته است.به گزارش ایرنا، بر اساس این گزارش میزان بارش در مازندران طی سال زراعی ۹7-۹8 حدود ۸۵۴ میلی‌متر بود که نشان می‌دهد ۳۳۷ میلی‌متر بیشتر از سال آبی قبل آن بوده است.


پاک شدن رد خشکسالی 

رئیس مرکز پدافند غیر عامل اداره کل هواشناسی مازندران درباره تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از میزان بارندگی گفت: بر اساس گزارش مرکز ملی پایش خشکسالی سازمان هواشناسی کشور طی سال زراعی ۹7-۹8 در بررسی پهنه‌بندی، ۸۵۴ میلی‌متر باران به ثبت رسید که نسبت به دوره قبل ۶۵ درصد و در مقایسه با دوره آماری ۳۱ درصد بیشتر بود.«رحیم یوسفی‌زاده» افزود: در این بررسی میانگین بارش در کشور ۳۱۸ میلی‌متر بود که نسبت به دوره قبل 5/95 درصد و در مقایسه با دوره آماری ۳۷ درصد رشد داشته است.این کارشناس مرکز تحقیقات هواشناسی مازندران ادامه داد: براساس این بررسی در سال زراعی‌ که از ۳۱ شهریور پایان یافت، هیچ یک از شهرستان‌های استان شاهد خشکسالی نبودند. طبق پیش‌بینی‌ها میزان بارش‌ طی پاییز سال جاری نرمال خواهد بود.


رامسر، رتبه اول افزایش بارندگی 

یوسفی‌زاده گفت: در سال زراعی قبل رامسر با ثبت 1538 میلی‌متر بارندگی و رشد ۶۹ درصدی نسبت به سال زراعی قبل آن، رتبه اول را از لحاظ افزایش بارش‌ به خود اختصاص داد؛ در حالی که نوشهر با ثبت ۷۴۲ میلی‌متر، پایین‌ترین میزان بارش‌ را داشت.کارشناس مرکز تحقیقات هواشناسی مازندران افزود: گلوگاه در شرق مازندران نیز در سال آبی ۹7-۹8 که به پایان رسید، با رشد ۶۸ درصدی و ثبت ۹۳۱ میلی‌متر بارندگی، رتبه دوم از لحاظ بیشترین بارش را به خود اختصاص داد.وی ادامه داد: شرق مازندران از مناطق کم‌بارش محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر بیشترین نگرانی از لحاظ خشکسالی برای این مناطق بود. 


کاهش دمای استان در تابستان امسال 

یوسفی‌زاده گفت: در تابستان امسال دمای هوای مازندران نسبت به سال قبل از آن 6/1 درجه سانتی‌گراد و نسبت به دوره آماری 2/0 سانتی‌گراد خنک‌تر بود.وی افزود: در حالی که در تابستان سال جاری میانگین دما 9/23 درجه سانتی‌گراد بالای صفر ثبت شد، مازندرانی‌ها تابستان پارسال به طور میانگین دمای 5/25 درجه سانتی‌گرادی را تجربه کرده بودند.این کارشناس هواشناسی با استناد به نقشه‌های پیش‌یابی پیش‌بینی کرد که دمای استان در پاییز سال جاری نسبت به پاییز سال گذشته یک درجه سانتی‌گراد بیشتر شود و بارش‌ به میزان نرمال برسد.


وضعیت مازندران از نظر جغرافیایی

مازندران بر اساس دما، میزان بارش و توپوگرافی دارای آب و هوای معتدل خزری و آب و هوای کوهستانی است. آب و هوای معتدل خزری شامل جلگه‌های غربی و مرکزی استان تا کوهپایه‌های شمالی البرز است که در آنجا به دلیل کمی فاصله کوهستان و دریا رطوبت جمع می‌شود و به بارش‌های قابل ملاحظه و دمای معتدل می‌انجامد. میانگین بارندگی سالانه در نوار ساحلی مازندران حدود هزار میلی‌متر است که از غرب به شرق کاهش می‌یابد.

آب و هوای کوهستانی مازندران از 2 نوع معتدل در دامنه‌های البرز تا سرد در قلل و ارتفاعات بالاتر از 3 هزار متر متغیر است. کاهش میزان بارندگی سالانه، کاهش متوسط درجه حرارت ماهانه، زمستان‌های سرد همراه با یخبندان‌های طولانی و تابستان‌های کوتاه از ویژگی‌های مناطق کوهستانی استان است.قرارگیری مازندران در حاشیه دریای خزر سبب شده است تا این استان در طول سال از آب و هوای همسایگانی همچون سیبری، دریای مدیترانه و دریای خزر و فلات مرکزی ایران متاثر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید