• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81208
+
-

دستور رئیس‌جمهوری برای پیگیری سانحه قطار زاهدان

رئیس مجلس ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنان در سانحه قطار مسافربری زاهدان‌ - تهران‌ از وزیر راه خواست گزارش این حادثه را به مجلس ارائه دهد

گزارش
دستور رئیس‌جمهوری برای پیگیری سانحه قطار زاهدان

به دنبال حادثه واژگونی قطار زاهدان - تهران که عصر چهارشنبه در فاصله ١٠٠ کیلومتری زاهدان و ٢ کیلومتری ایستگاه شورو رخ داد و از تعداد ۲۵۰ مسافر این قطار 4 نفر کشته و ۱۵۷ نفر مجروح شدند، در پی وقوع این حادثه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در نامه‌ای به جهانگیری تاکید کرد: «ضروری است دستگاه‌های امدادی و استانی، به‌ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کشور با بسیج همه امکانات، اقدامات لازم را برای درمان سریع‌تر مصدومان به عمل آورند تا به یاری خداوند بهبودی و سلامتی آسیب‌دیدگان هرچه سریع‌تر حاصل شود. 

همچنین لازم است وزارت راه و شهرسازی نسبت به بررسی دقیق دلایل وقوع این حادثه ناگوار اقدام و تمهیدات لازم را برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی به عمل آورد.» 
 به گزارش تسنیم، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: هم‌اینک اعضای کمیسیون رسیدگی به سوانح راه‌آهن در حال بررسی علت بروز حادثه ریلی زاهدان - تهران هستند.  

«سعید رسولی» در حاشیه عیادت از مصدومان حادثه ریلی زاهدان - تهران در بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) زاهدان گفت: بعد از بروز حادثه ریلی زاهدان بلافاصله اعضای کمیسیون رسیدگی به سوانح راه‌آهن با نخستین پرواز به زاهدان اعزام شدند. 

وی ادامه داد: قبل از رسیدن اعضای این کمیسیون با توجه به شدت حادثه همکاران ما در راه‌آهن جنوب شرق و کرمان به منطقه اعزام شدند تا در کمترین زمان ممکن به بررسی علت حادثه و خدمات‌رسانی به هموطنان بپردازند. 

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به آمار بالای تلفات جاده‌ای در کشور، راه‌آهن از کم‌حادثه‌ترین بخش‌های حمل‌و‌نقل در کشور محسوب می‌شود. 

وی با بیان این‌که واژگونی قطار زاهدان - تهران نخستین حادثه ریلی امسال کشور است، گفت: با توجه به اهمیت این موضوع بررسی علت حادثه و رسیدگی به مجروحان و مسائل خانواده جان‌باختگان این حادثه در اولویت راه‌آهن قرار دارد. 

رسولی تاکید کرد: رئیس‌جمهوری، معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی دستور ویژه برای رسیدگی به حادثه ریلی زاهدان - تهران داده‌اند. 


ترخیص ۱۱۰ مصدوم حادثه 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: ۱۱۰ مصدوم حادثه ریلی زاهدان - تهران بعد از دریافت خدمات اولیه پزشکی از بیمارستان‌های زاهدان مرخص شدند. 

دکتر «محمد هاشمی‌شهری» اظهار کرد: خارج شدن قطار زاهدان - تهران از ریل ۱۵۷ نفر مصدوم برجا گذاشت که به بیمارستان‌های زاهدان منتقل شدند. 

وی ادامه داد: بیماران بدحال نیازمند خدمات خاص این حادثه نیز برای دریافت خدمات تخصصی به بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) زاهدان منتقل شدند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از حضور و امدادرسانی ارزشمند مردم منطقه در لحظات نخست بروز حادثه قدردانی کرد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با بیان این‌که علت بروز این حادثه در دست بررسی است، گفت: در این حادثه ۵ سالن قطار از ریل خارج و ۳ سالن به‌طور کامل واژگون شدند. 

«منصور بیجار» با اشاره به این‌که این قطار نزدیک به ۲۵۰ مسافر و خدمه داشته است، افزود: ۱۰ دستگاه اتوبوس و یک دستگاه اتوبوس - آمبولانس برای انتقال مسافران به محل حادثه اعزام شدند.  وی ادامه داد: همچنین ۲ دستگاه ماشین آتش‌نشانی، یک بالگرد، ۴ تیم امداد و نجات هلال احمر، و 8 وسیله نقلیه سنگین شامل، کامیون، بولدوزر، لودر و جرثقیل به محل واژگونی قطار اعزام شده بود. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ادامه داد: متاسفانه در این حادثه 3 مرد و یک زن جان خود را از دست دادند. 


باز کردن پیچ ریل، دلیل احتمالی حادثه 

در حالی که هنوز دلیل خروج قطار زاهدان - تهران از ریل رسماً اعلام نشده که یک مقام مسئول باز شدن پیچ ریل در یک محدوده ۲۰ متری را دلیل احتمالی بروز این حادثه ناگوار اعلام کرد. 

راه‌آهن جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: علت بروز این حادثه توسط کمیسیون رسیدگی به سوانح منطقه زاهدان و کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن در دست بررسی است که متعاقباً در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد. 
این در حالی است که دیروز استانداری سیستان و بلوچستان شن را عامل وقوع حادثه قطار زاهدان - تهران اعلام کرده بود. مدیر کل روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان افزود: قطار زاهدان - تهران در منطقه «شورو» زاهدان بر اثر گرفتگی ریل با ماسه بادی از راه‌آهن خارج و یکی از واگن‌های آن واژگون شد. 

پیگیری‌های تسنیم از یکی از مقامات مسئول حاکی از آن است که دلیل وقوع این سانحه باز شدن پیچ ریل در یک محدوده حدود 20 متری بوده است. 

طی سال‌های اخیر مقامات سابق و کنونی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بارها از سرقت پیچ ریل خطوط راه‌آهن توسط سارقان خبر داده‌اند. 


ارائه گزارش علت حادثه به مجلس 

«علی لاریجانی»رئیس مجلس ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنان در سانحه خارج شدن قطار مسافربری زاهدان‌ - تهران‌ از وزیر راه خواست گزارش این حادثه را به مجلس ارائه دهد. 

وی تاکید کرد: « وقوع سانحه خارج شدن قطار مسافربری زاهدان‌ - تهران‌ از ریل که باعث جان باختن و مصدومیت تعدادی از عزیزان هموطن شد، موجب تاسف و تاثر گردید.  لازم است وزیر محترم راه و شهرسازی ضمن بررسی علل و ابعاد وقوع این حادثه، گزارش آن را به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید. 

اینجانب ضمن عرض تسلیت و همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان و طلب رحمت و مغفرت برای درگذشتگان، شفا و بهبودی مصدومان را از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم. »

حادثه واژگونی قطار زاهدان - تهران ساعت ۱۶:20 عصر چهارشنبه در فاصله ١٠٠ کیلومتری از مسیر زاهدان و ٢ کیلومتری ایستگاه شورو رخ داد. تعداد کل مسافران این قطار ۲۵۰ نفر بود که از این تعداد 4 نفر کشته و ۱۵۷ نفر مجروح شدند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید