• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 81031
+
-

بحران در‌کمین زنجان

100 تا 110 هزار نفر جمعیت شهری و 70 تا 80 هزارنفر جمعیت روستایی زنجان در بافت فرسوده، غیر‌مقاوم و متراکم زندگی می‌کنند

بحران در‌کمین زنجان


حمید نصرتی‌قانعی_زنجان ـ خبرنگار

  زنجان یک میلیو‌ن و 57هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد حدود 60 هزار نفر در مناطقی با بافت فرسوده زندگی می‌کنند. سا‌ل‌ها قبل شهر‌های طارم و خدابنده در زنجان تجربه ناخوشایند زلزله داشتند و از زلزله آوج و بویین‌زهرا هم تاثیر گرفتند. با این وصف، همچنان برخی از اهالی شهرها‌ و روستا‌های استان محل سکونت و فعالیت خود را بهسازی و مقاوم‌سازی نکرده‌اند. 

جمعیت ساکن روی گسل
مدیر کل مدیریت بحران استانداری زنجان با بیان این که 18 هزار و 734 واحد با 60 هزار و382 نفر جمعیت در زنجان روی گسل قرار دارند به همشهری می‌گوید: این جمعیت در‌ زنجان، ابهر، خرمدره، خدابنده، طارم، ایجرود، ماهنشان و سلطانیه زندگی می‌کنند. توحید سلیمی با بیان این‌که بیش از 30 گسل در زنجان وجود دارد، می‌افزاید: استان زنجان 900 روستا دارد که از این تعداد 162 روستا روی گسل هستند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد زلزله اخیر مرز مشترک بین استان‌های گیلان و قزوین در 6 شهرستان از 8 شهرستان استان احساس شد، اما خسارتی نداشت. وی با یاد‌آوری این‌که هماهنگی و آمادگی کاملی بین مدیران بحران استانداری و شهر‌ستان‌ها وجود دارد، اظهار می‌کند: از واحد‌های واقع‌شده روی گسل 5259 واحد مقاوم‌سازی شده‌اند و باقی بناها باید تا افق سال 1404 مقاو‌م‌سازی شوند. 

بافت متراکم 
آسیب‌پذیرترین بافت فرسوده در مرکز استان، یعنی شهرستان زنجان، قرار دارد. فرماندار شهرستان زنجان در این ‌باره می‌گوید: 7 تا 8 نقطه در داخل بافت شهری زنجان مانند اسلام‌آباد، نجف‌آباد، وحدت و کوی فاطمیه بافت آسیب‌پذیر دارد و مناطق روستایی شهرستان زنجان نیز مقاوم‌سازی نشده است؛ به این معنی که اصول ساخت فنی ساختمان در آن رعایت نشده یا از مصالح نامناسب برای ساخت بنا‌ها استفاده شده است و بافت متراکم نیز دارد. رضا عسگری با یاد‌آوری این‌که در بافت شهری شهرستان زنجان 100 تا 110 هزار نفر و در بافت روستایی این شهرستان هم حدود 70 تا 80 هزار نفر در مناطق فرسوده، غیر‌مقاوم و متراکم زندگی می‌کنند، می‌افزاید: ستاد باز‌آفرینی شهرستان زنجان در 2سال اخیر تسهیلات مناسبی را در اختیار دستگاه‌های فعال خدمات‌رسان قرار داده است. سال قبل در حوزه باز‌آفرینی شهری 30 میلیارد ‌تومان تسهیلات اختصاص دادند و امسال نیز این روند ادامه دارد.

اختصاص تسهیلات برای بهسازی 
فرماندار شهرستان زنجان تصریح می‌کند: برای بهسازی بافت فرسوده و نوسازی اماکن شهری و روستایی، بنیاد مسکن و اداره راه‌ و شهرسازی تسهیلات ساخت با معرفی به بانک‌های عامل ارائه می‌کنند. بهسازی بافت فرسوده در مناطقی مانند زینبیه شرقی و غربی آغاز شده است، اما روند کار مطلوب نیست و باید با سرعت بیشتری ادامه یابد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید