• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 3 مهر 1398
کد مطلب : 80867
+
-

سیب روی درخت‌های مشگین‌شهر‌ ماند

باغداران مشگین‌شهری: با توجه به سبد 5 هزار تومانی،کاغذ کیلویی 20 هزار تومان و مزد روزانه 100 هزار تومانی کارگر برداشت سیب به صرفه نیست

در استان
سیب روی درخت‌های مشگین‌شهر‌ ماند

تعدادی از باغداران در شهرستان مشگین‌شهر می‌گویند بازار محصول سیب به عنوان مهم‌ترین تولید باغی این شهرستان، وضعیت مناسبی نداشته و محصول تولیدی بر دست آن‌ها مانده است. آن‌ها در گفت‌و‌گو با ایرنا، پایین بودن قیمت محصول سیب، نبود مشتری، افزایش هزینه‌های تولید و توقف صادرات را از جمله مشکلات خود ذکر می‌کنند و از مسئولان برای خرید تضمینی محصول تولیدی و حمایت از خود استمداد می‌طلبند. 


گلایه باغداران 

«علی»، باغدار مشگین‌شهری، گفت: وضعیت بازار سیب امسال اصلاً خوب نیست. محصول روی دستمان مانده و نمی‌دانیم با آن چه کنیم. با این وضعیت قیمت و بازار، برداشت سیب به صرفه نیست. می‌گذارم محصول روی درخت بماند و بپوسد.  به گفته باغداری دیگر هر روز قیمت جعبه سیب گران می‌شود. هر سبد سیب به قیمت 5 هزار تومان و کاغذ کیلویی ۲۰ هزار تومان به باغداران عرضه می‌شود.

مزد روزانه کارگر نیز بیش از ۱۰۰ هزار تومان است و با این وضعیت قیمت سیب بسیار کم است و تولید به صرفه نیست.  برخی باغداران و کارشناسان نیز نبود صنایع تبدیلی و توقف صادرات را از جمله مشکلات منطقه ذکر می‌کنند و آن را عامل هدررفت سالانه محصول باغی خود از جمله سیب می‌دانند. 


قیمت 3 هزار تومانی خرید سیب 

در این حال «اکبر صمدی»، فرماندار مشگین‌شهر، بیان کرد: با هماهنگی و مشارکت باغداران منطقه قیمت حمایتی هر کیلو سیب 2400 تومان تعیین و ابلاغ شده و هم‌اکنون در بازار نیز محصول هر کیلو به قیمت 2500 تا 3 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.  

وی درباره صنایع تبدیلی و تکمیلی باغی در منطقه اظهار کرد: هم‌اکنون 7 واحد سردخانه به ظرفیت ۳۰ هزار تن، یک کارخانه آبمیوه و یک کارخانه تولید پوره سیب در این شهرستان فعال هستند اما ضروری است تعداد آن‌ها افزایش یابد. فرماندار مشگین‌شهر در واکنش به پخش تصاویر دپو و تلنبار شدن سیب تولیدی در مشگین‌شهر در اطراف جاده و باغ‌ها در فضای مجازی گفت: این تصاویر مربوط به محصول باکیفیت نیست بلکه این‌ها ضایعات و پادرختی است و به قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان فروخته می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید