• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 1 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 158899
+
-

نخستین نیروگاه برق زمین‌گرمایی ایران در مشگین‌شهر

نخستین نیروگاه زمین‌گرمایی ایران تابستان امسال در مشگین‌شهر وارد مدار می‌شود. به گزارش ایرنا، نماینده مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده با وزارت نیرو، برق نیروگاه زمین‌گرمایی مشگین‌شهر همزمان با پیک مصرف، تابستان امسال وارد مدار خواهد شد.
محمود عباس‌زاده مشگینی افزود: در جلسه‌ای با همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی مشکلات و موانع موجود در مسیر اجرای سریع پروژه زمین‌گرمایی مشگین‌شهر بررسی و تصمیمات عملیاتی و جدی برای اتمام عملیات اجرایی و بهره‌برداری از این پروژه اتخاذ شد. نماینده مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در این جلسه دستورات لازم برای شروع فوری کار صادر شد.
به‌گفته وی، با تکمیل این نیروگاه، جمهوری اسلامی ایران به باشگاه معدود کشورهای دارنده نیروگاه ژئوترمال می‌پیوندد و سبد تنوع انرژی کشور تکمیل خواهد شد و اساسا به همین دلیل این نیروگاه یک برند ملی است.
نیروگاه زمین گرمایی مشگین‌شهر با ظرفیت ۵۰ مگاوات در دامنه‌های سبلان ساخته می‌شود و تاکنون علاوه بر صرف منابع ارزی، بیش از ۲هزار میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده است، ۱۱چاه اکتشافی تا عمق 3200متری زمین حفر شده که 7حلقه آن به بهره‌برداری رسیده و قابلیت نصب توربین و تولید برق را دارد.
با تکمیل این نیروگاه زمینه ایجاد سایر صنایع جانبی مرتبط با بخار داخل زمین ازجمله کشت گلخانه‌ای، مزارع پرورش ماهی و شهرک‌های گردشگری در شهرستان مشگین‌شهر فراهم خواهد شد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید