• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80572
+
-

طبیعت را فدای شادی زودگذر نکنیم

حمیدرضا بوجاریان_خبرنگار

سفر و گردشگری برای بسیاری از ایرانیان در روزهای آخرهفته به تفریحی عادی تبدیل شده است؛ تفریحی که با وجود عمر کوتاهش، آسیب‌هایی را به طبیعت وارد می‌کند. رفتاری که برخی ایرانیان و طبیعت‌گردها از خود نشان می‌دهند ناشی از نبود احساس‌مسئولیت یا دست‌کم نبود آموزش‌هایی است که بتواند سفر را هم برای خانواده‌ها و هم برای طبیعت دلنشین کند. همشهری در این‌باره با سیاوش آقاخانی - مسئول حقوقی شبکه ملی محیط‌زیست - هم‌صحبت شده است.

چرا طبیعت بعد از تعطیلات پر از زباله می‌شود؟
متأسفانه گردشگران ما تنها به این فکر هستند که سفر را از مبدا شروع و با رسیدن به مقصد تمام کنند. در فاصله بین مبدا تا مقصد، شاهد تولید دست‌و‌دلبازانه پسماندهای پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف هستیم که گردشگران بی‌اعتنا به محیط‌زیست آن را در  طبیعت رها می‌کنند. آمارها نشان می‌دهد که 60درصد از پسماندهای رهاشده در طبیعت را این دسته از پسماندها شامل می‌شود.

وجود پسماندها درمناطق نمونه گردشگری هم دست کمی از دیگر مناطق ندارد. آیا زیرساخت‌ها در این حوزه کافی نیست یا مشکل جای دیگری است؟
به‌نظر می‌رسد که مراکز جمع‌آوری پسماند در طبیعت در دسترس مردم نیست.  البته نبود سطل‌ها یا مخازن جمع‌آوری زباله را نباید تنها عامل رهاکردن زباله در طبیعت دانست؛ چرا که مردم هم در این زمینه بی‌توجهند. شهروندان زباله تولیدشده خود را تا رسیدن به مکانی که بتوانند زباله را در مخزن‌های پیش‌بینی شده قرار دهند، حمل نمی‌کنند. مردم باید بدانند زباله‌ای که در مدت چند ساعت تولید می‌کنند، به سادگی درطبیعت از بین نمی‌رود و بین 50تا هزاران سال طول می‌کشد که زباله تولید شده‌شان در طبیعت از بین برود. چنین شرایطی، اهمیت خروج زباله از طبیعت را دوچندان می‌کند.

فکر می‌کنید مردم تا چه اندازه به اهمیت خارج‌کردن زباله تولیدی از طبیعت واقف شده‌اند؟
در سال‌های اخیر، با اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی‌‌های انجام‌شده بخشی ازچالش رها‌کردن پسماند درطبیعت مهارشده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. به‌نظر می‌رسد در کنار فرهنگسازی‌ و تبیین اینکه زباله باید برای حفظ جانداران و محیط‌زیست، ازطبیعت خارج شود، باید امکانات بیشتری برای جمع‌آوری و تفکیک زباله‌ها در مراکز گردشگرپذیر راه‌اندازی کرد تا طبیعت بیش از این آسیب نبیند.

این خبر را به اشتراک بگذارید