• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80516
+
-

3 طرح انتقال آب از کارون به جریان افتاد

رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون با زندگی مردم خوزستان گره خورده است، خواستار توقف این طرح‌ها شد. به گزارش ایرنا، وزیر نیرو در سفر اخیر خود به استان چهارمحال و بختیاری از 3 طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون که پیش از این گمان می‌رفت به دلیل نداشتن ارزیابی‌های زیست‌محیطی متوقف یا غیرفعال شده‌اند، دیدن کرد.

آن‌طور که رسانه‌های استان چهارمحال و بختیاری گزارش داده‌اند، «اقبال عباسی» استاندار چهارمحال و بختیاری از فعال شدن طرح‌های کوهرنگ ۳، بهشت‌آباد و ونک در سرشاخه‌های کارون خبر داده و گفته است: تحویل نیروگاه کوهرنگ به آب نیروی کشور و ثبت زمین‌های نیروگاه سد کوهرنگ به نام وزارت نیرو، تسریع اجرای طرح آب‌رسانی ونک و بازنگری در طرح بهشت‌آباد و کوتاه‌تر شدن تونل آن جزو مصوبات سفر وزیر نیرو به این استان بوده است.

در مقابل مقرر شده است که در سهم استان چهارمحال و بختیاری از زاینده‌رود تجدیدنظر شود و طرح‌های کشاورزی این استان مجوز تخصیص آب دریافت کنند و طرح آب‌رسانی بن‌بروجن نیز شتاب بگیرد. این تصمیم‌گیری‌ها با واکنش خوزستانی‌ها به‌ویژه کارشناسان و فعالان اجتماعی روبه‌رو شده است.


حساسیت کم چهارمحال درباره انتقال آب کارون

رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز خواستار توقف طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و ورود مسئولان خوزستان برای جلوگیری از اجرای آنها شد. «مهدی قمشی» با اشاره به اجرایی شدن 3 طرح انتقال آب از سرشاخه‌های خوزستان اظهار کرد: اکنون، علاوه بر طرح کوهرنگ ۳ که مراحل پایانی خود را می‌گذراند، طرح‌های بهشت‌آباد و ونک هم در حال اجرایی شدن هستند.

وی درباره توافق مسئولان استان چهارمحال برای اجرای طرح‌های انتقال آب گفت: حساسیت چهارمحال در خصوص انتقال آب کارون زیاد نیست و بیشتر مخالفت مسئولان آن به دلیل مسائل جنبی و زیست‌محیطی از جمله خشک شدن چشمه‌ها در کوهرنگ است. به همین دلیل با برخی تجدیدنظرها و دادن سهمیه، رضایت آنها را کسب کرده‌اند.

قمشی افزود: استانی که بیشترین آسیب‌ها را از انتقال آب کارون متحمل می‌شود، خوزستان است و باید حساسیت لازم را داشته باشد چون مساله انتقال آب کارون برای مردم این استان حیاتی است. این استاد دانشگاه گفت: از سوی دیگر، منابع آبی خوزستان در استان بالادست (چهارمحال و بختیاری) قرار دارد و خوزستان از نظر فیزیکی به آنها دسترسی ندارد و همین مساله مشکل ایجاد کرده و باعث سوءاستفاده شده است. بنابراین می‌طلبد که مسئولان خوزستان برای دفاع از منافع مردم به اجرای این طرح‌ها واکنش لازم را نشان دهند.


مسئولان به مردم جواب بدهند

قمشی بیان کرد: وزیر نیرو در سفر اخیر خود به چهارمحال ‌و بختیاری، با بازدید از طرح‌های انتقال آب و اجرایی کردن آنها بدون توجه به نظر مسئولان خوزستانی، نشان داد که اهمیتی برای حرف مردم خوزستان و مشکلات آنها و لطمه‌های جبران‌ناپذیری که از انتقال آب به این استان وارد می‌شود، قائل نیست.

وی ادامه داد: در جریان اجرای این طرح‌ها خوزستان به ناحق کنار گذاشته شد و لازم است استاندار، نماینده ولی فقیه در استان و نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی به این مساله به صورت جدی وارد شوند و خواستار توضیح شوند و به مردم هم جواب بدهند.

رئیس دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز اجرای طرح‌های انتقال آب کارون را بازی با زندگی مردم خوزستان خواند و گفت: طرح‌های انتقال آب به دلیل تاثیری که بر منابع آبی و محیط زیست خوزستان دارند، با سرنوشت مردم این استان گره خورده‌اند. انتظار من به عنوان یک کارشناس مستقل این است که وزیر برای تصمیم‌گیری درباره سرشاخه‌های کارون حداقل نظر استاندار و ذی‌نفعان خوزستانی را جویا شود و بدون اطلاع خوزستانی‌ها مجوز اجرای این‌گونه طرح‌ها را صادر نکند.

این خبر را به اشتراک بگذارید