• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80447
+
-

توقف ساخت‌وساز در مجاورت کلیسای ارومیه

فرماندار: این ساخت ‌و ساز در حالی با دستور سازمان میراث فرهنگی آذربایجان غربی متوقف شد که پیش از این بخشداری به دلیل نبود منع قانونی نتوانسته بود جلو ساختمان‌سازی در مجاورت این کلیسای دوره ساسانی را بگیرد

فرمانداری
توقف ساخت‌وساز در مجاورت کلیسای ارومیه

فرماندار ارومیه درباره انتشار خبری در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر ساخت‌وساز غیرمجاز در مجاور یک کلیسای تاریخی در ارومیه اظهار کرد: میراث فرهنگی استان دستور توقف موقت این ساخت‌وسازها را در مجاورت کلیسای مارسرگیز صادر کرد.«علیرضا ملامحمدی‌زاده» به ایرنا گفت: اداره کل میراث ‌فرهنگی با وجود امضای صورت‌جلسه نبود منع قانونی برای احداث این ساختمان در ۲۶ شهریور سال جاری، روز یک‌شنبه گذشته، خواستار توقف عملیات و رسیدگی کارشناسان رسمی دادگستری شد.

وی ادامه داد: برخی از شبکه‌های اجتماعی این ساخت‌وساز را غیرمجاز عنوان کردند، اما طبق بررسی‌های انجام‌شده ساختمان مذکور دارای سند و پروانه ساختمانی است و نمی‌توان از آن به عنوان ساخت‌وساز غیرمجاز یاد کرد. ملامحمدی‌زاده با بیان این‌که روستای سیر ارومیه که کلیسای مارسرگیز در آن واقع است، کمتر از ۲۰ خانوار جمعیت دارد بیان کرد: در روستاهای زیر ۲۰ خانوار طرح هادی اجرا نمی‌شود و بنیاد مسکن و میراث فرهنگی برای ساخت‌وساز استعلام می‌کنند. البته در برخی از مناطق خاص می‌توان طی مصوبه کمیته برنامه‌ریزی نیز در روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار طرح هادی را اجرا کرد، ولی این روند کمی زمانبر خواهد بود.

وی با اشاره به حساسیت‌های ایجادشده در شبکه‌های اجتماعی درباره ساخت یک ساختمان مسکونی در مجاورت این کلیسا عنوان کرد: با پیگیری‌های استاندار آذربایجان غربی، شخصا به همراه سرپرست امور عمرانی استانداری و مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در محل حضور یافتیم تا موضوع را بررسی کنیم. در مجوز اولیه اداره‌ کل میراث به سقف محدودیت ارتفاع این ساختمان توجهی نشده بود که با پیگیری‌های انجام‌شده، اداره کل میراث فرهنگی اقدام به اصلاح مجوز خود کرد و میزان ارتفاع حداکثری این ساختمان را مشخص کرد.

این مسئول با بیان این‌که نباید ارتفاع این ساختمان از ارتفاع کلیسا بیشتر باشد گفت: هم‌اکنون ارتفاع این ساختمان 58/5 متر گزارش شده که مجوز قانونی نهایی برای آن تا ارتفاع ۶ متر صادر شده است و ۴۲ سانتی‌متر تا ارتفاع نهایی فاصله دارد. بخشداری پیش‌تر دستور توقف موقت این ساخت‌وساز را صادر کرد، ولی به دلیل نبود هیچ منع قانونی و پیگیری قضایی مالک ساختمان، احداث این ساختمان در مجاورت کلیسای روستای سیر دوباره از سر گرفته شده بود.

ملامحمدی‌زاده با تاکید بر این‌که به اداره کل میراث فرهنگی استان اعلام شده از صدور هر گونه مجوز ساخت‌وساز دیگر در این منطقه گردشگری خودداری کند افزود: با یک برنامه‌ریزی کارشناسانه در تلاش برای بهبود وضعیت منطقه هستیم.
کلیسای تاریخی مارسرگیز مربوط به دوره ساسانیان است که در روستای سیر ارومیه قرار دارد و در سال ۱۳۵۴ شمسی به عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید