سالهاست چینیها طرح «یک کمربند، یکراه» را دادهاند و تلاش میکنند با همکاری تمام کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم قرار داشتهاند، دوباره این مسیر تجاری پرآوازه را زنده کنند. راه ابریشم یا همان کریدور حیاتی جهان قدیم که متشکل از شاهراههای متعدد و شریانهای جانبی انبوه بوده و به بخش عمده جهان قدیم دسترسی داشته است. حالا در جریان اجرای زیرساختهای قطار سریعالسیر تهران – اصفهان نیز بحث طرح یک کمربند، یکراه پیش کشیده شده است و وزیر راه و شهرسازی میگوید این خط ریلی به زنجیره حملونقل پیشرفته جهانی متصل میشود. به گزارش همشهری، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی دیروز در جریان بازدید از پروژه قطار سریعالسیر تهران – اصفهان گفت: پروژه قطار سریعالسیر تهران – اصفهان یکی از پروژههای راهبردی در حوزه زیربنایی حملونقل است که از سالها پیش شروع شده و متأسفانه از حدود ۲ سال پیش مقداری با رکود مواجه شد. خدا را شکر در این چندماه گذشته، موانع این پروژه برطرف شده و امروز بعد از ماهها توقف فعال شده است. اسلامی ادامه داد: موضوع مهم درخصوص این پروژه، اتصال تهران اصفهان نیست، موضوع مهم این است که به زنجیره حملونقل پیشرفته جهانی متصل میشویم. در کشورهای منطقه شاهد طرح یک کمربند یکراه هستیم که دولت چین مطرح کرده و سرمایهگذاری هنگفتی را هم برای آن تعریف کرده است. به عقیده وزیر راه و شهرسازی، راه ابریشم از قدیم به لحاظ تاریخی، عقلی و اقتصادی از ایران عبور میکرده و امروز هم باید بتوانیم راه ابریشم جدید را با تکنولوژی پیشرفته که حرکت سریع و حرکت اقتصادی را به ارمغان میآورد پیش ببریم. او با اشاره به اینکه حتماً باید در این مسیر سرمایهگذاری کنیم تا باقی بمانیم، اظهار کرد: نمیتوانیم بدون سرمایهگذاری در سرعت بالا و ایمن در حملونقل انتظار داشته باشیم که راه ابریشم را در اختیار بگیریم. بنابراین، این موضوع جزو بایدهای ما در جمهوری اسلامی است و باید به آن بپردازیم. اسلامی با بیان اینکه امروز در این پروژه در حال فعالیت و تجهیز هستند، توضیح داد: اولویت در مشخصات فنی و کار حداکثری که تا امروز انجام شده بین قم تا اصفهان است. بهجز ۳۰ کیلومتر در منطقه اصفهان، زیرسازی ۲۱۵ کیلومتر از این پروژه نزدیک به ۷۰ درصد پیشرفت داشته است. این موضوع ایجاب میکند فعالیت روی این ناحیه را بیشتر کنیم تا بتوانیم به روسازی رسیده و پروژه به انتها نزدیکتر شود. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تلاش کردیم وزنههایی را که بهپای این پروژه است برداریم و در حال برداشتن آن هستیم و امیدواریم بتوانیم از نخستین الگوی حملونقل پیشرفته ریلی در ایران بهرهبرداری کنیم و ازآنجا به شمال، جنوب، شرق و غرب ادامه دهیم تا زنجیره تکمیل شود. اسلامی در پایان درخصوص زمان راهاندازی این پروژه گفت: هماکنون بهدلیل متغیرهای زیاد نمیتوان پیشبینی زمانی دقیق داد. مطالبات مردمی، خرید اراضی و... متغیرهایی است که نمیتوان پیشبینی کرد.
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب :
80387
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/04Pv
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved