• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80384
+
-

مالک جدید هپکو این هفته مشخص می‌شود

سهامدار جدید هپکو مالک 1100میلیارد تومان سهام خواهد شد

 مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ با بیان اینکه مذاکرات فشرده‌ای با چند گروه به‌سرعت برای انتقال سهام هپکو در جریان است، گفت: مالک جدید سهام هپکو ظرف چند روز آینده و نهایتا تا پایان هفته مشخص خواهد شد. به‌گزارش همشهری، ماجرای خصوصی‌سازی‌ سهام هپکو از آن داستان‌هایی است که احتمالا برخی از ابعاد آن سال‌ها بعد مشخص می‌شود، با این حال آنچه سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌گوید این است که شرکت هیدرو اطلس، مالک عمده هپکو که چند سال پیش 60درصد از سهام هپکو را خریده قادر به اجرای تعهداتش نیست. اکنون همه‌‌چیز علیه هیدرواطلس یا مالک عمده است و دولت هم تأیید کرده که مقصر اصلی وقوع بحران کارگری در هپکو که مدت‌هاست خبرساز شده، همین شرکت است. سیف‌الله احمد‌پور، مالک شرکت هیدرواطلس هم حاضر به گفت‌وگو با رسانه‌ها نیست و با وجود تلاش‌های همشهری حاضر نشده درباره اتهام‌هایی که به او زده می‌شود، گفت‌وگو کند. در چنین شرایطی دولت بعد از جلسه‌ای که 26شهریور برگزار کرده تصمیم خود را گرفته و سازمان خصوصی‌سازی‌ را مأمور کرده که سهام هیدرو اطلس را از او پس بگیرد و به سهامدار جدید که گفته می‌شود قرارگاه خاتم است، بدهد. اما نکته اینجاست که از زمان واگذارشدن سهام هپکو به شرکت هیدرو اطلس تاکنون، ارزش سهام این شرکت 1100درصد رشد کرده است. این یعنی اینکه حالا که ارزش سهام هپکو تا این حد رشد کرده، سهامدار جدید وارث دست‌کم 1100میلیارد تومان سهام می‌شود.

برنده و بازنده هپکو کیست؟
آمار‌ها نشان می‌دهد ارزش سهام شرکت هپکو از اواخر تیر‌ماه پارسال تاکنون با 1150درصد رشد (با احتساب افزایش سرمایه 800درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها) به 1750میلیارد تومان رسیده است و این به‌معنای آن است که ارزش سهام تحت اختیار مالک عمده هپکو (60درصد معادل 12.7میلیارد سهم) هم‌اکنون به 1100میلیارد تومان رسیده است. مشخص نیست آیا سازمان خصوصی‌سازی‌ حساب و کتاب‌های جدید را در واگذاری سهام هپکو به خریدار جدید درنظر خواهد گرفت یا صرفا براساس قرارداد قبلی، سهام هپکو را به نام خریدار جدید منتقل خواهد کرد. آنچه واضح است اینکه در جریان این نقل و انتقال سهام که به دستور مستقیم حسن روحانی، رئیس‌جمهوری انجام می‌شود آنکه زیان خواهد دید، خریدار قبلی سهام هپکوست که تاکنون دفاعیه‌ای از خود ارائه نکرده و برنده اصلی، مالک جدید سهام هپکوست که مالک 1100میلیارد تومان دارایی مالی خواهد شد. پیش از این در اواخر دهه80 مشابه چنین اتفاقی در مورد شرکت فولاد خوزستان افتاد که در جریان آن محمد جابریان که ابتدا 40درصد از سهام این شرکت را خریده بود به‌دلیل اینکه با موانع جدی برای اداره شرکت مواجه شده بود، مجبور شد سهام این شرکت را پس بدهد. او که به‌همراه 7برادرش در صنعت فولاد‌سازی‌ در جنوب کشور فعال بود، بخشی از سهام فولاد خوزستان را خریداری کرد اما همان زمان به گفته خودش به او حتی اجازه ورود به کارخانه هم داده نشد و درنهایت با تحمل زیان‌های مختلف و شکایت‌های قضایی مجبور شد سهام این شرکت را بعد از چند سال پس بدهد.

   کارگران در انتظار خریدار جدید

در شرایطی که رئیس‌جمهوری سازمان خصوصی‌سازی‌ را مأمور کرده سهام هپکو را از هیدرو اطلس پس بگیرد و به سهامدار جدید بدهد، این سازمان ظرف چند روز گذشته محل رفت و آمد متقاضیان بالقوه‌ای شده که حاضرند خود را در قامت خریداران جدید سهام هپکو مطرح کنند. با وجود اینکه گفته می‌شود قرار است سهام هپکو به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شود اما هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تأیید نکرده است. سازمان خصوصی‌سازی‌ دیروز اعلام کرد که هویت خریدار جدید ظرف همین هفته مشخص خواهد شد. جعفر سبحانی، مشاور رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ در این‌باره به همشهری گفت: پس از دستور رئیس‌جمهوری سازمان خصوصی‌سازی به‌طور جدی در حال پیگیری موضوع انتقال سهام هپکوست و ظرف روز‌های گذشته مذاکرات فشرده‌ای را با متقاضیان مختلف انجام داده است. او تأکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی‌ پس از بررسی صلاحیت این متقاضیان نهایتا ظرف چند روز آینده یا تا پایان هفته نتایج را اعلام خواهد کرد.  وی افزود: باید از دید سازمان خصوصی‌سازی‌ مشخص شود که کدام‌یک از خریداران اهلیت و صلاحیت بیشتری برای اداره شرکت هپکو دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید