• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80310
+
-

نوید جبران کمبود‌های ورزشی در مدارس

اجرای طرح «مهر بانشاط» با هدف تجهیز مدارس به لوازم ورزشی در استان به اجرا در آمده است

خبر
نوید جبران کمبود‌های ورزشی در مدارس

راضیه شعبانى | البرز - خبرنگار


همزمان با آغاز سال تحصیلى سال ٩٨، دومین کاروان سراسرى توزیع اقلام و تجهیزات ورزشى و بهداشتى که با اولویت مدارس دخترانه و کم‌برخوردار با شعار مهر بانشاط انجام شده، درحالى به مناطق و مدارس ارسال شد که البرز به‌شدت با کمبود سرانه ورزشى روبه‌روست. درواقع مى‌توان گفت استان با سرانه ١٢ سانتى‌مترمربعى حتى نتوانسته نیمى از استاندارد سرانه ورزشى را به خود اختصاص دهد و اکنون براى جبران این موضوع مسئولان استان در آموزش و پرورش از اقدامات و بهره‌بردارى از امکاناتى وعده مى‌دهند که نویدبخش جبران این کمبود براى دانش‌آموزان خواهد بود.


ایستادگى در برابر تصرف زنگ ورزش

یکى از مدیران مدرسه ناحیه ٢ کرج مى‌گوید: تامین و ارسال تجهیزات ورزشى از جمله میز تنیس و پوشش‌هاى مخصوص ورزش از جمله تاتامى، مى‌تواند به تمامى مدارس در این حوزه کمک بسیارى بکند.
«معصومه دادخواه» ادامه مى‌دهد: اداره کل آموزش و پرورش با توزیع اقلام و تجهیزات ورزشى و بهداشتى باعث مى‌شود تا ضمن کاهش هزینه‌هاى مدارس، آنها بتوانند این هزینه را در سایر موارد مورد نیاز مدارس و دانش‌آموزان استفاده کنند.
وى مى‌افزاید: با توجه به تورمى که در کشور داریم و مبالغ تامین تجهیزات ورزشى دو یا سه برابر شده و کمک‌هاى مردمى به مدارس دولتى به حداقل رسیده است، بنابراین این اقدام در پیشبرد امور ورزشى تاثیر بسیارى خواهد گذاشت.
دادخواه همچنین با اشاره به استفاده بهینه از ساعات درنظر گرفته شده براى ورزش و تحرک دانش‌آموزان، مى‌گوید: استفاده از ساعات ورزشى براى دانش‌آموزان از اهمیت ویژه‌اى برخوردار است و به همین منظور به هیچ دبیرى اجازه تصرف این ساعت را در سال تحصیلى جدید نخواهیم داد.
مدیر مدرسه آیت‌الله طالقانى در ناحیه ٢ ادامه مى‌دهد: تحرک دانش‌آموزان در ساعات ورزشى نه‌تنها پویایى جسمى را دربرخواهد داشت، بلکه ضریب یادگیرى آنها را تا حد چشمگیرى افزایش مى‌دهد.


 هر دانش‌آموز؛ یک قهرمان در المپیک

معلم نمونه 2 سال متوالى در سال‌هاى ٩٥ و ٩٦ با اشاره به طرح مهر بانشاط مى‌گوید: تا پیش از این اتفاق که درواقع دومین دوره آن اجرا شده است، مربیان تربیت بدنى در مدارس با حداقل امکانات و در مواردى هم بدون هیچگونه امکانات ورزشى امر آموزش را انجام مى‌دادند.
«فریبا فلاح زیارانى» ادامه مى‌دهد: خوشبختانه در این طرح ارسال تجهیزات ورزشى براى مناطق محروم نیز در نظر گرفته شده و همین امر نیز نویدبخش پرورش استعدادهاى ورزشى در این مناطق است. وى همچنین مى‌گوید: ساعات تربیت بدنى در مدارس مى‌تواند باعث شکوفایى استعدادهاى ورزشى دانش‌آموزان شود و در آینده شاهد حضور و افتخارآفرینى آنها در سکوهاى بین‌المللى و المپیک باشیم.


جبران کمبود‌ها 

مدیرکل آموزش و پرورش البرز نیز درباره وضعیت حاکم بر بخش تربیت بدنى و ورزشى استان براى دانش‌آموزان، مى‌گوید: کسب ٧٧ مقام تیمى و ١٤ کاپ اخلاق در المپیادهاى فرهنگى- ورزشى از سوى جامعه هدف آموزش و پرورش نویدبخش رویدادهاى ویژه‌اى در بخش ورزشى است.
«سالار قاسمى» با اشاره به این‌که نشاط تربیتى یکى از مباحث مهم در اهداف سال تحصیلى جدید است، ادامه مى‌دهد: توجه به ورزش صبحگاهى و پویایى دانش‌آموزان از ابتداى سال و ادامه روند برگزارى المپیادهاى ورزشى درون‌مدرسه‌اى ازجمله امورى است که به صورت جدى براى تحرک دانش‌آموزان و پویایى آنها در اولویت قرار خواهد گرفت.
وى همچنین با اشاره به کمبود سرانه ورزشى استان مى‌گوید: اکنون سرانه ورزشى البرز ١٢ سانتى‌مترمربع است و در کشور این مقدار به ٣٣ سانتى‌مترمربع مى‌رسد که این موضوع بیانگر کمبود سرانه ورزشى در استان است.
مدیرکل آموزش و پرورش البرز ادامه مى‌دهد: خوشبختانه براى جبران این کمبود ١٧ زمین چمن مصنوعى در سال تحصیلى جدید در مدارس به بهره‌بردارى خواهند رسید که این تعداد هم مى‌تواند تا حد چشمگیرى کمبود سرانه ورزشى استان را جبران کند.
وى همچنین با اشاره به اقدامات انجام‌شده براى رفع و جبران کمبود سرانه ورزشى استان در مدارس آموزش و پرورش، مى‌گوید: تامین و ارسال ٢٠ نوع از اقلام ورزشى و ٢٠ نوع از اقلام بهداشتى به مدارس با اعتبارى بالغ بر 5/1 میلیارد تومان از مجموع ٣٥٠ میلیارد ریال بودجه اختصاص‌یافته به استان‌ها از سوى وزارت آموزش و پرورش از این قبیل اقدامات به شمار مى‌رود.


 حمایت استاندارى البرز

استاندار البرز نیز با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در جامعه مى‌گوید: این نهاد که در تربیت و پرورش عموم افراد جامعه نقش‌آفرینى مى‌کند، از اهمیت و جایگاه ویژه‌اى برخوردار است.
«عزیزالله شهبازى» ادامه مى‌دهد: در تقویت بنیه و ساختار آموزش و پرورش همواره از این دستگاه حمایت خواهیم کرد و در این راستا نیز تلاش مى‌کنیم تا به صورت مستقیم در جلسات و شوراى ادارى آموزش و پرورش حضور  داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید