• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 مهر 1398
کد مطلب : 80302
+
-

سلام 500 هزار دانش‌آموز البرزی به مهر

معاون اداره کل آموزش و پرورش: 29 هزار و 353 مدرسه روزانه دولتی و غیردولتی در البرز آماده استقبال از دانش‌آموزان است

پرونده
سلام 500 هزار دانش‌آموز البرزی به مهر

خدیجه ستارزاده | البرز- خبرنگار


یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و آموزشی هر جامعه شروع سال تحصیلی دانش‌آموزان است. در البرز نیز برای مهیا کردن شرایط تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مانند هر استان دیگر، برنامه‌‌ریزی و اقدامات زیادی انجام شده و پس از چندین ماه تلاش و زحمت متولیان امر، امروز همه مدارس استان میزبان دانش‌آموزان شده‌اند تا یک سال دیگر رشد تحصیلی، تربیتی و فرهنگی خود را پشت سر بگذرانند.
در این بین اما البرز به دلیل این‌که استانی مهاجرپذیر و با ظرفیت دانش‌آموزی بالاست و کاستی‌های زیادی در سرانه آموزشی دارد، مسئولیت مدیریت و متولیان این بخش سنگین‌تر می‌شود.
به دلیل کمبود اعتبارات و بودجه، شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و همچنین مشکلاتی که خانواده‌های دانش‌آموزان دارند، مجموعه آموزش و پرورش البرز بار سنگین مسئولیت و ساماندهی در این حوزه را به دوش می‌کشد تا با امکانات و توانایی‌های فعلی بتواند شرایط را به بهترین شکل برای یک سال تحصیلی دیگر مهیا کند.


ساخت هزار کلاس درس

 مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس البرز با بیان این‌که در مهر 98 تعداد 20 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی با زیربنای 26 هزار و 527 مترمربع تحویل آموزش و پرورش استان داده می‌شود، می‌گوید: علاوه بر این پروژه‌ها، اقدامات خوبی نیز شروع شده است.
«محمد دلاوریان» می‌افزاید: امسال هزار کلاس درس در استان در حال ساخت است که ۱۶۰ کلاس برای سال تحصیلی جدید به بهره‌برداری می‌رسند و باقیمانده نیز حداکثر طی یک تا 2 سال آینده آماده خواهند شد.
وی اظهار می‌کند: بیان این آمار آسان به نظر می‌رسد، اما در شرایط سخت مالی دولت و کشور ساخت این تعداد کلاس کار بزرگی است و می‌تواند طی سال‌های آینده کمک خیلی خوبی برای آموزش و پرورش استان باشد.
 

ثبت نام در مدارس دولتی و غیر دولتی

معاون پژوهش، برنامه‌‌ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان البرز با بیان این‌که تا روزهای پایانی شهریور حدود 385 هزار دانش‌آموز در مدارس روزانه دولتی ثبت‌نام کرده‌اند، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا 400 هزار نفر نیز افزایش داشته باشد.
«تقی نادری» می‌افزاید: 78 هزار و 215 دانش‌آموز نیز در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کردند که شامل 17 درصد دانش‌آموزان است. با احتساب دانش‌آموزان بزرگسال، اتباع و جاماندگان از ثبت‌نام و پیش‌دبستانی‌ها، آمار کل دانش‌آموزان استان حدود 500‌هزار نفر برآورد می‌شود که نسبت به سال گذشته که 481 هزار و 49 نفر بود حدود 05/4 درصد رشد داشته است.
وی اظهار می‌کند: تعداد دانش‌آموزان پیش‌دبستانی ثبت‌نام‌شده برای امسال 11 هزار و 994 نفر و تعداد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی استان 251 هزار و 521 نفر است.
 وی با بیان این‌که 110 هزار و 466 دانش‌آموز برای مقطع متوسطه اول ثبت‌نام شده‌اند، می‌افزاید: 55 هزار و 473 دانش‌آموز نیز برای دوره متوسطه نظری ثبت‌نام  کرده‌اند.

معاون پژوهش، برنامه‌‌ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان بیان می‌کند: 14 هزار و 401 دانش‌آموز در دوره متوسطه فنی و حرفه‌ای و 19 هزار و 232 دانش‌آموز هم در دوره متوسطه کار و دانش تحصیل خواهند کرد.
 نادری اظهار می‌کند: تعداد کد مدرسه دولتی استان 1352 مورد و تعداد کد مدرسه غیردولتی در البرز 1068 مدرسه است که در مجموع 2420 مدرسه روزانه دولتی و غیردولتی در البرز وجود دارد.
وی اضافه می‌کند: تعداد کد مدارس پیش‌دبستانی البرز 534 مدرسه و تعداد کد مدرسه دونوبته نیز 675 مدرسه است. در مجموع تعداد کل مدارس دولتی و غیردولتی استان 29 هزار و 353 مدرسه است.
نادری با اشاره به این‌که تعداد کل کلاس‌های دولتی سال گذشته 12 هزار و 572 کلاس بود، می‌گوید: امسال 12 هزار و 870 کلاس دولتی در استان مهیای تحصیل و استقبال از دانش‌آموزانهستند.


خدمت 24 هزار و 340 نفر در آموزش و پرورش 

 معاون پژوهش و برنامه‌‌ریزی آموزش و پرورش البرز با بیان این‌که تعداد کارکنان اداری استان 870 نفر است، می‌افزاید: 2780 نفر عوامل اجرایی مدرسه، 15 هزار و 475 معلم، 1462 مدیر و 2753 معاون و در مجموع 24 هزار و 340 نفر در آموزش و پرورش البرز مشغول به کار و خدمت هستند.
 «تقی نادری» اظهار می‌کند: اقدامات زیادی برای آماده‌سازی مدارس استان برای سال تحصیلی جدید انجام شده که تعمیرات سرویس بهداشتی و ایزوگام در 234 مدرسه، اقدامات شاداب‌سازی برای 356 مدرسه و مقاوم‌سازی برای یک مدرسه در ناحیه 4 از نمونه این اقدامات است.
وی با بیان این‌که از 794 مدرسه با موضوع پروژه مهر بازدید شد، می‌افزاید: پیگیری طرح پایگاه سنجش سلامت 39 هزار دانش‌آموز، توزیع 448 هزار و 252 جلد کتاب در استان، ارسال 1542 قلم کالا و تجهیزات آموزشی، ارسال 21 هزار و 750 قلم تجهیزات ورزشی و ارسال 844 قلم تجهیزات اداری به مناطق مختلف استان، همچنین 2384 قلم تجهیزات بهداشتی از محل اعتبارات آسیب‌های اجتماعی استانداری البرز از دیگر اقداماتی بوده که برای سال تحصیلی جدید انجام شده است.
معاون پژوهش و برنامه‌‌ریزی آموزش و پرورش البرز با اشاره به این‌که بخشنامه پروژه مهر اوایل خردادماه به همه مناطق ارسال شد، می‌گوید: پروژه مهر امسال با عنوان مدرسه‌محوری و شعار نشاط تربیتی و ارتقای سطح مدیریت اجرا می‌شود.
نادری می‌افزاید: اجرای مانور پروژه مهر در دهه اول شهریور، جمع‌بندی شاخص‌های ارزیابی پروژه مهر به صورت کمی، تعیین معین برای همه مناطق و نواحی برای اجرای مطلوب، نشست‌های تخصصی با شهرداری‌ها و شوراهای شهر در سطح استانی و منطقه‌ای و همچنین پیش‌بینی برگزاری نماز شکر به مناسبت آغاز سال تحصیلی از نمونه برنامه‌های پروژه‌های مهر امسال است که اجرایی شد.


مدارس پویا با حضور معلم‌های جوان

 مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به ظرفیت‌های بالای معلمان جوان در راستای افزایش روحیه نشاط و پویایی در جامعه فرهنگیان می‌گوید: امروز آموزش و پرورش در کشور ما بیش از هر زمان دیگری به تحرک، تحول، انگیزه و امیدآفرینی نیاز دارد و باید بگوییم تمام این موارد از خصلت‌های معلمان جوان است.
به گزارش همشهری «سالار قاسمی» تاکید می‌کند: دوای درد مشکلات کشور را باید در آموزش و پرورش جست و اگر می‌خواهیم خروجی آموزش و پرورش منجر به ایجاد یک جامعه بانشاط، امیدوار، پویا و شوق‌انگیز باشد، باید از ظرفیت‌های معلمان جوان استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اهمیت و راهبردی بودن رویکرد نظارتی بر نواحی و مناطق مختلف استان می‌گوید: نظارت و ارزیابی در مناطق می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش باشد. البته نظارت باید کیفی، راهگشا و برای کمک به مدرسه باشد، نه این‌که به دنبال نظارت پلیسی و بازرسی در مدارس باشیم.
 مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به حجم و انبوه کاری که در آموزش و پرورش وجود دارد می‌گوید: ممکن است برخی موارد نیاز به یادآوری و طرح مجدد داشته باشد و دغدغه‌ها و مواردی که در جلسات مناطق مختلف عنوان می‌شود بسیار مفید خواهد بود.
قاسمی با بیان این‌که ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها سیاست‌گذار اهداف آموزشی و تربیتی در استان هستند می‌افزاید: حضور در جمع کارشناسان نواحی و استفاده از نظرات و دغدغه‌های آنها در خط‌مشی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها لازم و ضروری است.
وی اظهار می‌کند: شورای معاونین باید نگاه راهبردی، فنی و کارشناسی داشته باشد تا اثرگذار باشد، به طوری که اگر یک هفته این جلسه تشکیل نشد، عدم تشکیل آن محسوس باشد.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز اضافه می‌کند: نگاه و رویکرد مدیران و کارشناسان ادارات آموزش و پرورش بسیار مهم است و اثرگذاری عمیقی بر مدرسه خواهد داشت.

قاسمی احیای تفکر و رفتار سازمانی، مدیریتی و کارشناسی را در آموزش و پرورش ضروری دانسته و می‌گوید: بدانیم که اثرگذاری حرفه‌ای یک مدیر کل و رئیس منطقه متاثر از رویکرد فنی کارشناسان ادارات آموزش و پرورش است.
وی می‌افزاید: هرچند مدیران و معلمان در مدارس ابزار و قدرت ارزیابی رسمی و سازمانی از عملکرد ادارات آموزش و پرورش ندارند، اما به صورت غیررسمی این ارزیابی را انجام می‌دهند و اتفاقا این ارزیابی قدرت و تاثیر روانی اجتماعی بیشتری دارد.
قاسمی با اشاره به لزوم وجود افراد تحول‌گرا در مجموعه آموزش و پرورش برای اجرای هر چه مطلوب‌تر سند تحول بنیادین می‌گوید: مشکل ما نوشتن برنامه نیست. مهم عملیاتی کردن این برنامه‌هاست و مشکلات آموزش و پرورش هم در سطح نواحی و مناطق به‌خوبی مشخص است، بنابراین فقط به اقدام و عمل در این خصوص نیاز داریم.
وی بازگشایی مناسب و بانشاط مدارس را مهم‌ترین برنامه پیش روی آموزش و پرورش عنوان کرده و می‌گوید: نحوه بازگشایی مدارس معیار سنجش عملکرد کیفی همه نیروهای آموزش و پرورش از ستاد تا صف است.

این خبر را به اشتراک بگذارید