• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 31 شهریور 1398
کد مطلب : 80058
+
-

رنج بزرگسالی

نظر کریستین تامسون نظریه‌پرداز و منتقد سینما درباره گاوراس و بحران مالی یونان

دریچه
رنج بزرگسالی

آرش نهاوندی/مترجم

کوستا گاوراس، کارگردان فرانسوی - یونانی تباری است که زندگی حرفه‌ای خود را به‌عنوان دستیار رنه کلر، رنه کلمان، هانری ورنوی، ژاک دمی، مارسل افولز، ژان گیونو و ژان بکر آغاز کرد. گاوراس فیلم‌های سیاسی شاخصی چون «زد»، «اعتراف»، «حکومت نظامی» و «جعبه موسیقی» ساخته و از سال 2007دبیرکل سینماتک فرانسه است. گاوراس 86ساله به تازگی فیلمی ساخته باعنوان «بزرگسالان در اتاق»؛ این فیلم اقتباسی است از کتابی به همین نام اثر یانیس واروفاکیس، اقتصاددان و سیاستمدار یونانی و وزیر سابق امور مالی این کشور. گاوراس در این فیلم به تنش‌ها و استراتژی‌های سیاستمداران در تلاش برای حل بحران اقتصادی و مالی یونان پرداخته. این فیلم در یونان فیلمبرداری شده و به‌عنوان یکی از فیلم‌های بخش غیررقابتی در هفتاد و ششمین دوره جشنواره ونیز در سال 2019به نمایش درآمد. این یادداشت را کریستین تامسون، منتقد بزرگ آمریکایی که در ایران به‌خاطر کتاب‌ها و مقالات سینمایی‌اش شهرت دارد، درباره این فیلم نوشته است.

انتخاب چهره‌های آشنا برای یک فیلم تاریخی - سیاسی
مانند اغلب فیلم‌های دارای درونمایه تاریخی و سیاسی، انتخاب بازیگران فیلم بزرگسالان در اتاق نیز با توجه به شباهتشان با چهره‌های تاریخی صورت گرفته است. به‌عنوان مثال در این فیلم ژوسیان پینسون چهره‌اش بسیار شباهت به کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول دارد، از همین رو برای ایفای نقش وی انتخاب شده است. دان شوومانس نیز به‌دلیل شباهت چهره‌اش با ژروئن دیجسلبلووم، رئیس گروه اروپا بازی در نقش وی را عهده‌دار شده است.

بزرگسالان در اتاق چگونه فیلمی است؟
گاوراس با استفاده از سکانس‌های پیوسته‌ای از گفت‌وگوها و دیالوگ‌ها میان شخصیت‌ها، رویدادهای فیلم بزرگسالان در اتاق را پیش می‌برد. مهم‌ترین صحنه‌های فیلم به بحث و جدل سیاسی میان واروفاکیس، وزیر امور مالی و نخست‌وزیر یونان و جلسات طوفانی با حضور نمایندگان گروه اروپا و گروه نه چندان خوشنام ترویکا (متشکل از کمیسیون اروپایی، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول) اختصاص دارد. گروه ترویکا در مجموع بر اجرای سیاست ریاضت اقتصادی در یونان پای می‌فشرد و به‌طور کامل با تقاضای یونان در جهت متوقف‌کردن دریافت وام خارجی و انجام مذاکرات به‌منظور دستیابی به توافقی برای کاهش میزان بدهی‌های این کشور مخالفت می‌کرد.
نشان‌دادن این موارد لزوما پیچیدگی بحران اقتصادی یونان را برای مخاطب باز نمی‌نمایاند اما حتی اگر فرض را بر این بگیریم که در این فیلم به‌طور دقیق رویدادهای مرتبط با بحران اقتصادی در یونان به تصویر کشیده نشده، باز هم می‌توانیم به این نکته اعتراف کنیم که کاستا موفق شده فیلمش را با تعلیق پیش ببرد.
 
نتیجه دیدار بزرگسالان در اتاق

با دیدن فیلم بزرگسالان در اتاق دست‌کم ما درک بهتری نسبت به پس زمینه بحران مالی یونان پیدا می‌کنیم. به‌نظر برخی این فیلم به‌دلیل تمرکز بیش از حد بر موضوع‌هایی نظیر مذاکرات و استراتژی‌های سیاسی- اقتصادی خسته و کسل‌کننده است. اما برای برخی که من فرصت یافتم با آنها گفت‌وگو کنم، فیلم بزرگسالان در اتاق فیلمی بسیار جذاب و دیدنی از کار درآمده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید