از نوجوانی تا بزرگسالیهدویگ
نگاهی به نمایش هدویگ به کارگردانی نادر برهانی مرند
شقایق عرفینژاد-روزنامهنگار
8 سال پس از نمایش سردارکه در تئاترشهر اجرا شد، نادر برهانی مرند حالا با نمایش هدویگ به صحنه برگشته است. هدویگ که این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است، برداشتی از نمایشنامه مرغابی وحشی ایبسن است که برهانیمرند چند سال پیش آن را اجرا کرده بود. این نمایشنامه یکی از کارهای دوره متأخر ایبسن و یکی از پیچیدهترین آنهاست؛ داستان مرد جوانی به نام گرگرز ورل که بعد از سالها به خانه برمیگردد و درمییابد دوستش هیالمار با زنی ازدواج کرده که او زمانی دوستش میداشت. مثل نمایشنامه اشباح در اینجا هم ایبسن با ایدهای ناتورالیستی وارثان بیگناه خطاهای گذشتگان را تصویر میکند که تاوان میدهند و تباه میشوند.
3اتفاق برای یک نمایشنامه
در اقتباس برهانی مرند از متن، 3اتفاق برای نمایشنامه افتاده است. هدویگ برجسته شده و داستان اصلا از طریق اوست که روایت میشود، پایان آن تغییر اساسی کرده و البته بخشهایی هم حذف شدهاند تا زمان نمایش کنترل شود. در کارگردانی هم برهانی مرند توانسته مخاطبش را با خودش همراه کند، هرچند همچنان مدت نمایش بالاست و بسیاری از تماشاگران هم در یادداشتهایشان در سایت تیوال به این مسئله اشاره کردهاند. در مورد بازیها در هدویگ شاهد چند بازی خوب هستیم. رحیم نوروزی در نقش گرگرز یکی از بهترین بازیهایش را ارائه داده است. امین میری در نقش اکدال پیر عملکرد خوبی دارد و نقشهای نوجوانی و بزرگسالی هدویگ هم خوب از کار درآمدهاند. اما در مورد بقیه نقشها جای کار بسیار بیشتری وجود دارد. طراحی صحنه یکی از بخشهای چشمگیر نمایش است. این طراحی هم داخل خانه اکدال و هم حیاط خانه ورل را بازنمایی میکند و هم در کنار آن با قرار دادن یک میکروفن سالن اهدای جوایز نویسندگی شکل میگیرد. با تمام این تفاصیل در این آشفته بازار تئاتر که کمتر نمایش خوبی اجرا میشود، نادر برهانی مرند نمایش قابل اعتنایی روی صحنه برده و نشان داده همچنان کارگردانی است که میتوان به اسمش اعتماد کرد.