• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79762
+
-

زمین‌خواری در «بیدمیری»

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی کرمانشاه: بخشی از اراضی ملی در قالب طرح‌های واگذاری در اختیار نهادهای دیگر مانند جهاد کشاورزی قرارگرفته است

منابع ‌طبیعی
زمین‌خواری در «بیدمیری»

اینجا قطعه‌ای از بهشت است که در زبان محلی به آن «ویمیر» می‌گویند؛ تفرجگاهی بسیار زیبا در دل کوه‌های سر به فلک کشیده شاهو که با داشتن آب و هوایی بسیار دلپذیر همواره وعده‌گاه گردشگران است. این طبیعت زیبا و دلنشین اما همواره مورد دستبرد متجاوزان به حریم طبیعت و طمع زمین‌خوران قرار گرفته و بارها تجاوزات و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم اراضی ملی و مراتع آن قلع و قمع شده است.

به گزارش مهر، شاید آخرین باری که با متجاوزان اراضی ملی در این منطقه تفرجگاه بیدمیری برخورد و اراضی غصب شده از چنگال آنها خلع ید شد 4 سال پیش بود؛ در سال ۹۴ با هماهنگی مراجع قضایی ساخت و سازهای غیرمجاز کاملا قلع و قمع و تخریب شد. حدود ۵ هزار متر‌مربع از مراتع و زمین‌های منابع طبیعی منطقه زیبای ویمیر(بیدمیری) مدت‌ها توسط افرادی مورد تعرض و غصب قرار گرفته بود که با درایت مسئولان قوه قضائیه و نیروی انتظامی حکم قلع و قمع و بازپس‌گیری این زمین‌ها با حضور شورای حفاظت از منابع طبیعی شهرستان اجرایی شد. اما متجاوزان حریم طبیعی چشم طمع از زمین‌های بکر این منطقه برنداشته‌اند و از غفلت دستگاه‌های مسئول سوءاستفاده می‌کنند؛ آنها در دامنه کوه‌های این منطقه همچنان مشغول ساخت‌و‌ساز هستند و کسی هم با آنها کاری ندارد. 


واهمه اهالی از متجاوزان به اراضی طبیعی 

خبرنگار ما برای بررسی این موضوع به این منطقه رفت تا از اهالی آنها در مورد این ساخت‌وسازها پرس‌وجو کند، اما هیچ‌یک از اهالی حاضر به صحبت در این مورد نشدند. آنها با اعلام نارضایتی خود از این موضوع و عدم برخورد مسئولان مربوطه می‌گفتند افرادی که در این منطقه و در حریم اراضی ملی ساخت‌و‌ساز می‌کنند، افراد پُرنفوذی هستند و ممکن است برایشان مشکل‌ساز شوند و به همیندلیل از صحبت بیشتر خودداری می‌کردند.


اراضی تصرف شده جزو منابع طبیعی نیست

اما برای پیگیری این موضوع به سراغ رئیس اداره منابع طبیعی پاوه رفتیم و از وی علت برخورد نشدن با این سودجویان را جویا شدیم. «یادگار غالبی» ضمن رد این موضوع اعلام کرد که این ساخت‌وسازها در اراضی ملی انجام نشده و ممکن است متعلق به زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری آنها باشد. این اظهارات در حالی است که است که در عکس‌های موجود به‌وضوح مشخص است این اراضی که در حال تسطیح هستند در کوهپایه قرار دارند و هیچ زمین کشاورزی در این ارتفاع نیست. البته در گذشته هم ساخت‌و‌سازهای این مناطق که حکم قلع بنا برای آن صادر شده جزو اراضی ملی محسوب می‌شدند.


فرماندار پاوه: اطلاعی از ساخت‌و‌سازهای جدید ندارم

فرماندار پاوه اما صراحتا به این‌که زمین‌ها متعلق به منابع طبیعی بوده است، اذعان و اظهار کرد: سال‌های قبل هم در این منطقه شخصا با همکاری دادستانی و نیروی انتظامی این ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در اراضی طبیعی را تخریب کردیم.

«پرویز ایده‌پور» ضمن اظهار بی‌اطلاعی از ساخت‌و‌سازهای جدید در این منطقه گفت: فعلا در مرخصی هستم و هفته بعد حتما از این منطقه بازدید خواهم کرد و به شما گزارش این موضوع را می‌دهم.  این بی‌اطلاعی مسئولان حفاظت از منابع طبیعی و مدیر ارشد شهرستان از وضعیت بغرنج این منطقه بیدمیری که در قبضه متجاوزان به حریم اراضی طبیعی و ملی است امری ناخوشایند و غیرمعمول به شمار می‌رود و باید در برابر این قصور به مردم پاسخگو باشند. کوه‌خواری در این منطقه به‌وضوح مشهود است و لازم است دستگاه قضایی در این زمینه با متجاوزان برخورد جدی کند تا یک‌بار برای همیشه دست آنها از این منطقه کوتاه شود. 


توضیحات منابع طبیعی ‌   

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: بخشی از این اراضی ملی در قالب طرح‌های واگذاری به دستگاه‌های دیگر چون جهاد کشاورزی واگذار شده است. «علی صفا کرمی» با بیان این‌که در حال حاضر ساخت‌و‌ساز غیرمجازی در اراضی ملی این منطقه نداریم، ادامه داد: همه ساخت‌و‌سازهای صورت گرفته طبق مجوز ماده ۳ قانون بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور در راستای تسطیح و خاکبرداری برای اجرای تعهدات و قرارداد منعقده برای احداث باغ بوده است.

این مسئول تصریح کرد: این کار با تایید کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه صورت گرفته است. فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار کرد: بر این اساس بخشی از زمین‌های منابع طبیعی در این منطقه به امور اراضی جهاد کشاورزی واگذار شده و امور اراضی نیز آن را در اختیار متقاضیان طرح‌های کشاورزی قرار می‌دهد.

کرمی مساحت کل اراضی ملی منطقه بیدمیری را ۴۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: تنها یک مورد ساخت‌و‌ساز در این منطقه انجام شده و مربوط به احداث یک باغ است. وی مساحت ساخت‌و‌ساز صورت گرفته را حدود ۳ هکتار عنوان کرد که در قالب واگذاری اراضی ملی به طرح‌های کشاورزی اختصاص یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید