• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79720
+
-

آغاز فصل دوم مرمت‌ تخت جمشید از نیمه دوم مهر

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به آغاز فصل دوم فعالیت مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید گفت: فصل دوم این تفاهم‌نامه نیمه دوم مهرماه آغاز می‌شود.

 به گزارش تسنیم، «حمید فدایی» با اشاره به آغاز فصل دوم فعالیت مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید اظهار کرد: فصل دوم این تفاهم‌نامه نیمه دوم مهرماه آغاز می‌شود و به مدت 40 تا 45 روز ادامه پیدا می‌کند.
 وی با بیان این‌که در فصل دوم نیز کاخ تچر و شورا مرمت می‌شود گفت: بخشی از کاخ تچر و دروازه شرقی کاخ شورا 2 نقطه‌ای است که در تفاهم‌نامه توافق می‌شود و در فصل دوم به این نقاط پرداخته می‌شود. 

 مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید با بیان این‌که این کار جنبه آموزشی و تبادل دانش نیز دارد افزود: تیم کارشناسان ایرانی در کنار کارشناسان ایتالیایی کار مرمت را انجام می‌دهند و از تجربیات تیم ایتالیایی بهره‌مند می‌شوند. 

فدایی بیان کرد: این تفاهم‌نامه سه‌جانبه و بین تیم ایتالیایی، تیم ایرانی و پژوهشگاه میراث فرهنگی منعقد شده و یک تیم 16-17نفره متشکل از کارشناسان ایرانی و ایتالیایی به کار می‌پردازند.  مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید با اشاره به انجام کارهای حفاظتی در فصل گذشته گفت: در موضوع حفاظت، ابزار و مواد را از ایتالیا وارد کردند. 
همچنین کارهای استحکام‌بخشی لایه‌های سست نیز با تزریق مواد مرمتی در کاخ تچر و شورا انجام شد. وی با اشاره به وجود گلسنگ‌ها در تخت جمشید افزود: در فصل اول همچنین روی بخشی از گلسنگ‌ها مطالعات انجام گرفت و بخش‌هایی هم پاک‌سازی شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید