اجرای 200 طرح راهسازی در کهگیلویه و بویراحمد
این طرحها در قالب جادههای چهارخطه، راههای اصلی و جادههای روستایی در استان در حال اجراست
با وجودی که همواره کارشناسان راهنمایی و رانندگی خطاهای انسانی را مهمترین دلایل قربانی شدن هزاران انسان در جادههای کشور میدانند، اما همچنان برخی رانندگان با بیاحتیاطی هزاران نفر را به کام مرگ میبرند.
به گزارش ایرنا، براساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی، ایران از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در میان ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به خود اختصاص داده که نشان دهنده بحرانی بودن وضعیت سوانح رانندگی در کشورمان است.
کارشناسان راهنمایی و رانندگی 3 عامل انسان، جاده و خودرو را دلایل سوانح جادهای میدانند، اما براساس آمار موجود بیاحتیاطی رانندگان عامل بیش از ۷۰درصد تصادفهاست.
افزایش تلفات جادهای در استان
در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد که در محل اتصال استانهای فارس، خوزستان، اصفهان، خوزستان و بوشهر قرار دارد به دلیل افزایش آمار جانباختگان سوانح رانندگی وضعیت نگرانکنندهتری دارد.
براساس آمار پلیس راه استان امسال سوانح رانندگی منجر به فوت در جادههای برون شهری این استان ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. براساس آمار موجود حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۰ تا ۹۵ بیش از هزار کشته، ۳۰ هزار زخمی و ۱۵۰ ضایعه نخاعی در پیداشته است.
بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۶ رتبه سوم تعداد مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بر حسب جمعیت داشته است. این استان با داشتن کمتر از ۱۷۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استانهای خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است. بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راههای اصلی در این استان حدود 2 تا 3 برابر استانهای کویری است.
مقصر اصلی کیست؟
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد میگوید: ۹۰ درصد تصادفات استان براثر خطای انسانی رخ میدهد که نیازمند چاره اندیشی اساسی است. سرهنگ «بهنام ویسیپور» توضیح داد: خودروهای سواری شخصی ۸۰ درصد عامل تصادفها در کهگیلویه و بویراحمد هستند.
وی بیان کرد: تخطی از سرعت مجاز عامل ۴۳درصد سوانح جادهای و انحراف به چپ عامل ۲۳ درصد حوادث جادهای در استان است. وی عنوان کرد: توجه نکردن به جلو، خستگی و خوابآلودگی رانندگان به سبب نداشتن استراحت مناسب در برخی از ساعتهای روز از دیگر دلایل تصادفات رانندگی در جادههای کهگیلویه و بویراحمد است.
چشم انداز توسعه زیرساختهای جاده ای
مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰۰ طرح راهسازی در مناطق مختلف استان در دست اجراست. «عبدالمجید نژاد صفوی» اظهار کرد: این طرحها در قالب جادههای چهارخطه، راههای اصلی و جادههایهای روستایی در کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست.
وی ساخت جاده گچساران باباکلان، بابامیدان، گچساران به بهبهان، تونل دیل را از جمله طرحهای مهم راهسازی استان ذکر کرد. مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: 2600 میلیارد ریال اعتبار در سال گذشته برای تکمیل طرحهای راهسازی استان هزینه شد.
این مسئول بدون اشاره به میزان اعتبارات اختصاص یافته امسال برای طرحهای راهسازی استان تصریح کرد: میزان اعتبارات تخصیص یافته به حوزه راهسازی کهگیلویه و بویراحمد امسال نسبت به پارسال ۱۵ درصد افزایش یافته است.
رفع نقاط حادثه خیز
مدیر کل راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۹۰ نقطه حادثهخیز کمهزینه زودبازده و ۱۰ نقطه حادثهخیز پرهزینه در استان شناسایی شده است.
«محمد نصیری راد» اظهار کرد: تاکنون ۹۵ نقطه حادثهخیز کمهزینه زودبازده در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد رفع شدند. وی بیان کرد: ۴۵ نقطه از این تعداد از طریق خط کشی، اجرای شیار لرزان، روشنایی نقطهای و اجرای حفاظ میانی(جداکننده پلاستیکی) رفع شدند.
مدیر کل راهداری و حملونقل جادهای کهگیلویه و بویراحمد افزود: همچنین کار ۵۰ نقطه دیگر به شیوه تعمیر و مرمت و تعویض حفاظ کناری، ایمنسازی از طریق خاکریزی نقاط پرتگاهی و نصب گاردریل، لکهگیری موضعی و دیگر موارد انجام گرفت. نصیری راد بیان کرد: رفع 7 نقطه حادثهخیز پرهزینه دیربازده دیگر در دستور کار قرار گرفته و میانگین پیشرفت فیزیکی آنها ۴۰ درصد است.
راهکار چیست؟
ویسیپور گفت: افزایش تعداد خودروهای نظارت نامحسوس، انجام تست سلامت رانندگان به صورت روزانه، برخورد با تخلفات حادثهساز خودروها و توقف آنان در محل حادثه از راهکارهای کاهش تلفات رانندگی در استان است.
وی بیان کرد: بستن کمربند ایمنی برای کاهش تلفات و خودداری از حمل سرنشینان اضافه بر ظرفیت خودرو از توصیههای پلیس به مسافران برای کاهش احتمال سوانح جادهای است.
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: به دلیل رفت و برگشت بودن بیشتر جادهها و نداشتن جداکنندههای فیزیکی با کوچکترین خطای راننده تصادف رخ میدهد که باید برای این موضوع به صورت بلندمدت و کوتاهمدت چاره اندیشی شود.
وی ابراز کرد: همچنین نبودن جادههای چهارخطه، جادههای دارای پیچهای خطرناک همراه با شیب تند و کوهستانی از دیگر عوامل بروز سوانح جادهای در کهگیلویه و بویراحمد است. ویسیپور اظهار کرد: امسال ۹۳ نفر در تصادفات جادهای کهگیلویه و بویراحمد جان خود را از دست دادند.