• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79716
+
-

افتتاح پتروشیمی گچساران در ابتدای سال 99

اخبار استان
افتتاح پتروشیمی گچساران در ابتدای سال 99

رئیس اداره طرح‌ها و برنامه‌‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: هم‌اکنون پتروشیمی گچساران 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بر‌اساس برنامه زمان‌بندی، ابتدای سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد. 

به گزارش ایسنا «طاها شایان» با بیان این مطلب گفت: اقداماتی از جمله مهندسی اصولی، پیشرفت فیزیکی بخش ساختمان و نصب حدود ۴۰ درصد، ساخت سازه مهندسی - به اصطلاح سیویل - حدود ۹۵ درصد، خط لوله انتقال آب حدود ۵۰ درصد، برق‌رسانی و خط انتقال برق حدود ۷۵ درصد، خط گاز و پیشرفت فیزیکی خط انتقال خوراک حدود ۶۵ درصد، خاک‌برداری و بخشی از لوله‌گذاری انجام شده است. 

وی با بیان این‌که خط گاز شامل خط سوخت (گاز طبیعی) و خط خوراک است، افزود: محصول پتروشیمی گچساران اتیلن است و اتیلن از اتان به وجود می‌آید.  این مسئول بیان کرد: خط انتقال خوراک یا ماده اولیه که گاز اتان است، از پالایشگاه بید بلند 2 در شهرستان بهبهان - با خط انتقال لوله‌ای حدود ۷۰ تا ۷۵ کیلومتری - به پتروشیمی گچساران منتقل می‌شود. 

شایان گفت: برآورد سرمایه‌گذاری این طرح حدود ۵۴۴ میلیون یورو است که از این مقدار تاکنون حدود ۳۰۳ میلیون یورو هزینه شده و ۲۴۱ میلیون یورو دیگر - بر اساس آخرین گزارش مشاورین شرکت - نیاز است.  وی ادامه داد: در صورت بهره‌برداری از پتروشیمی گچساران برای حدود ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود. 

رئیس اداره طرح‌ها و برنامه‌‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که پتروشیمی گچساران بر اساس برنامه‌ زمان‌بندی ابتدای سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: ظرفیت این پتروشیمی تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن اتیلن و هیدروکربن‌های سه‌کربنه است و در ۱۵۷ هکتار زمین کار در حال انجام است. 

شایان گفت: تنها وجود تحریم‌های ظالمانه است که روند انتقال ارز و ورود ماشین‌آلات را دشوار کرده است. شرکت با هماهنگی‌هایی که در استان انجام گرفته است، تلاش می‌کند از واحدهای سازنده قوی داخل ایران کمک بگیرد تا مشکلات را رفع و به این شکل تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید