• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79697
+
-

پخت رب خانگی در بجنورد

خبر
پخت رب خانگی در بجنورد

این روزها اگر از کوچه و پس‌کوچه‌های شهر بجنورد بگذرید بوی رب خانگی به مشامتان می‌رسد. به گزارش ایسنا، از یک ماه گذشته که قیمت گوجه‌فرنگی با برداشت گوجه‌فرنگی‌های خراسان شمالی و ورود آن به بازار کاهش یافت، مردم این منطقه شروع به خرید گوجه‌فرنگی، آبگیری آن و پخت رب خانگی کرده‌اند. پخت رب از گذشته در این استان مرسوم بوده است، اما با راه‌اندازی کارخانه‌های رب بیشتر خانواده‌ها اقدام به خرید محصولات موجود در بازار کردند. اکنون با بالا رفتن قیمت رب بسیاری از افراد مجبور شدند سختی کار جوشاندن رب را به جان بخرند تا تهیه رب برای آنها ارزان‌تر تمام شود. 

مقدم یکی از شهروندان بجنوردی گفت: در حال حاضر کمترین قیمت هر قوطی رب در بازار 15 هزار تومان است که بی‌کیفیت است و باید به هنگام طبخ غذا 4 تا 5 قاشق رب استفاده کنیم تا غذا رنگ و طعم خوبی داشته باشد. وی اظهار کرد: بنابراین مجبوریم برای استفاده از یک قوطی رب باکیفیت مبلغ 18 تا 20 هزار تومان پرداخت کنیم که این عدد رقم بالایی است. این شهروند با اشاره به این‌که 100 کیلوگرم گوجه‌فرنگی با قیمت 1500 تومان از میدان بار خریده‌ام، افزود: با این مقدار گوجه‌فرنگی 17 کیلوگرم رب تولید شد که مقدار مناسبی است. 

مقدم ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم رب پخته‌شده با احتساب مبلغ گاز، کارگر، آبگیری و شست‌وشو 13 هزار تومان شده که نسبت به قیمت بازار بسیار مناسب بوده با این تفاوت که رب خانگی بسیار غلیط است و هنگام پخت غذا فقط از یک قاشق رب استفاده می‌کنم، اما رب‌هایی را که از بازار تهیه می‌کنم باید چندین قاشق آن را به غذا اضافه کنم تا رنگ و طعم دلخواهم را داشته باشد. یکی دیگر از شهروندان گفت: با پخت رب خانگی از کیفیت آن مطمئن هستیم و می‌دانیم از گوجه‌فرنگی‌های سالم و رسیده استفاده شده است. 

احمدی افزود: از سوی دیگر در این رب افزودنی استفاده نمی‌شود. علاوه بر آن در گذشته برای طبخ رب باید آب گوجه‌فرنگی را خود افراد می‌گرفتند اما هم‌اکنون کار بسیار راحت شده و دستگاه آبگیری گوجه‌فرنگی وارد بازار شده است و با برقراری یک تماس شخصی که آبگیری گوجه‌فرنگی را انجام می‌دهد در منزل افراد حاضر می‌شود و در همان‌جا آب گوجه‌فرنگی‌ها را می‌گیرد. حصاری یکی از میوه‌فروشان بجنوردی که امر آبگیری محصولاتی همچون گوجه‌فرنگی را انجام می‌دهد خاطرنشان کرد: روزانه 300 تا 400 کیلوگرم گوجه‌فرنگی در این میوه‌فروشی آبگیری می‌شود، البته افرادی نیز هستند که به صورت سیار فعالیت می‌کنند و به منازل می‌روند و آبگیری گوجه فرنگی را انجام می‌دهند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار بجنورد گفت: میزان خرید گوجه‌فرنگی از سوی شهروندان در تابستان امسال بسیار زیاد بوده است. «اسماعیل وحدانی» ادامه داد: در چند سال گذشته از میدان میوه و تره‌بار گوجه‌فرنگی فقط برای میوه‌فروشی‌ها خریداری می‌شد، اما امسال مقدار قابل توجهی برای جوشاندن رب خانگی خریداری شد. وی افزود: در تابستان امسال از زمانی که گوجه‌فرنگی‌های خراسان شمالی وارد بازار شد روزانه 20 تا 25 تن گوجه‌فرنگی از این میدان خریداری شده است. رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار بجنورد تصریح کرد: پایین بودن قیمت گوجه‌فرنگی و بالا بودن قیمت رب صنعتی در تمایل خانواده‌ها برای پخت رب خانگی تاثیر بسیاری داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید