• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 10 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190369
+
-

نظارت بر ساخت‌وسازها در بجنورد

بارندگی پنجشنبه‌شب در 5شهرستان خراسان شمالی به‌ویژه بجنورد، خسارت‌هایی را در بخش کشاورزی، راه و برخی از خانه‌های مسکونی رقم زد.به گفته سیدجواد ایلالی، دادستان عمومی و انقلاب بجنورد ‌در خسارت‌هایی که به خانه‌ها وارد شده مردم و مسئولان مقصرند؛ مردم به‌دلیل خانه‌سازی در بستر رودخانه و مسئولان به‌دلیل نظارت نکردن روی قوانین ساخت و ساز.
موضوع را با شهردار بجنورد در میان گذاشتیم تا از اصل ماجرا باخبر شویم. جواد حمیدی به همشهری می‌گوید: «با توجه به ضوابطی که در شهرداری برای صدور پروانه‌های ساخت‌وساز وجود دارد، ساخت‌وساز در حریم و بستر رودخانه انجام نمی‌شود و در سیل اخیر آسیب دیده‌اند، خانه‌هایی قدیمی‌ بودند که مجوز ساخت‌وساز نداشتند‌ و در کنار رودخانه و مسیل آن بودند.»
به‌گفته حمیدی، نظارت‌ها بر ساخت‌وساز با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و خانه‌هایی که متحمل خسارت شدند در واقع به شکل حلبی‌آباد‌‌هایی بودند که از سنوات گذشته به جا مانده‌اند. به‌گفته شهردار بجنورد، برای کاهش خطرهای سیل، شرکت آب منطقه‌ای استان مکلف است نسبت به لایروبی مسیل‌های داخل و خارج شهر اقدام کند و ورود شهرداری به لایروبی و بهسازی مسیل‌ها منوط به اختصاص اعتبار در این زمینه است اما شهرداری اعتبار کافی ندارد. حدود ۲۰ کیلومتر از طول حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ متری مسیل‌های داخل محدوده خدماتی مرکز استان به بهسازی نیاز دارد.
حمیدی در پاسخ به این پرسش که مدیریت آب‌های سطحی در سیل اخیر، موضوع دیگری است که توجه کافی می‌طلبد، اضافه می‌کند: «مطالعات کلی آب‌های سطحی را در دستور کار داریم و طرح جامع هدایت آب‌های سطحی در مرکز استان تصویب شده ‌است. اما برای اجرای آن به اعتبارات دولتی نیاز است. اعتباراتی که در حال حاضر کافی نیست. جوی‌های شهر بجنورد نیز ظرفیت هدایت و مدیریت دبی بالای آب را ندارد از این‌رو در زمان بارش‌های رگباری و با ورود رواناب در مسیل‌های خارج شهر، شاهد آب‌گرفتگی در برخی نقاط بجنورد هستیم. از این پس، اجرای جوی و جدول در شهر بجنورد براساس طرح جامع خواهد بود.»
آب‌گرفتگی و وقوع سیل یکی از دغدغه‌های شهروندان بجنوردی است و آب‌های سطحی از ۱۳ حوزه آبریز به سمت شهر و هسته مرکزی بجنورد هدایت می‌شود. بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید