• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79668
+
-

دستور استاندار برای مرمت باغ سالار کلانتر

میراث
دستور استاندار برای مرمت باغ سالار کلانتر

استاندار کرمان با تاکید بر این‌که گردشگری یکی از محورهای مهم توسعه این استان به شمار می‌رود، روند اجرای پروژه مرمت و بازسازی باغ سالار کلانتر را با پیشرفت ۳۵درصد عنوان کرد. 

به گزارش ایرنا «محمدجواد فدائی» ضمن تاکید بر پیگیری تامین منابع مالی مورد نیاز و تکمیل این پروژه بر اساس زمانبندی تعیین‌شده، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، پروژه مرمت و بازسازی باغ سالار کلانتر باید تا پایان سال جاری به اتمام برسد. 

فدائی خاطرنشان کرد: زمینه‌های لازم برای مرمت سایر اماکن تاریخی از جمله خانه لطفی نیز انجام شده و باید پیگیری شود. 


گذر زمان به باغ سالار کلانتر آسیب زده است 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز با اشاره به این‌که باغ سالار کلانتر به ثبت ملی رسیده است، گفت: این بنا در سال‌های گذشته وضعیت مناسبی نداشته و گذر زمان آسیب‌های زیادی به آن وارد کرده است. 

«سیدمصطفی آیت‌اللهی‌موسوی» ادامه داد: طی نشست‌ها و پیگیری‌های متعددی که در این خصوص داشتیم در نهایت با همکاری و توافق متصرف، این ملک از امروز در اختیار دولت قرار گرفت تا بر اساس طرح میراث فرهنگی، مرمت و احیا شود. 

معاون استاندار کرمان از تخصیص ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار از سوی میراث فرهنگی برای آغاز کار مرمت باغ سالار کلانتر خبر داد و افزود: با مرمت این بنای تاریخی ۱۴۰ ساله که پیش‌بینی یک ساله برای آن دیده شده، ضمن حفظ یک اثر ثبت ملی در استان، مکانی برای بازدید عموم و امور فرهنگی ایجاد می‌شود و رونق گردشگری منطقه را شاهد خواهیم بود. 

همچنین مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز در ضمن اشاره به این‌که کار سبک‌سازی و مرمت سقف‌ها انجام شده و مهارهای فولادی آن در حال نصب هستند، گفت: در فاز نخست ۳۰۰ میلیون تومان از اعتبارات میراث فرهنگی برای مرمت این مجموعه اختصاص یافته است. 

«فریدون فعالی» افزود: با احتساب هزینه‌های مربوط به محوطه‌سازی، در مجموع 2 میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تکمیل مرمت و بازسازی باغ سالار کلانتر نیاز است. 

وی گفت: پروژه مرمت و بازسازی باغ سالار کلانتر تاکنون ۳۵ درصد پیشرفت داشته است. 

عملیات مرمت و احیای باغ و عمارت تاریخی سالار کلانتر با حدود ۱۴۰ سال قدمت از اول مردادماه سال جاری آغاز شده است. 

باغ سالار کلانتر در دوران قاجار بنا شده و در ۲۲ مرداد ۸۴ به شماره ۱۳۰۷۱ ثبت ملی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید