• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 30 شهریور 1398
کد مطلب : 79662
+
-

تاکید بر مناسب‌سازی کرمان برای معلولان و سالمندان

خدمات
تاکید بر مناسب‌سازی کرمان برای معلولان و سالمندان

استاندار کرمان مدیران دستگاه‌های اجرایی این استان را موظف به اجرای سند راهبردی سالمندی و مناسب‌سازی محیط اداری و عمومی برای استفاده سالمندان و معلولان از خدمات مختلف کرد. 

به گزارش ایرنا «محمدجواد فدائی» افزود: بحث سالمندان هم به لحاظ قانونی در قانون اساسی و برنامه ششم توسعه به آن توجه شده و هم از نظر شرعی در قرآن و سنت پیامبر(ص) به اهمیت آن اشاره و تاکید شده است. 

استاندار کرمان با اشاره به سنت پیامبر(ص) پیرامون اهمیت سالمندی گفت: پیامبر اکرم(ص) در این روایت احترام به سالمندان را احترام به پیامبر می‌داند و همگان را به توجه به آن‌ها سفارش می‌کند. 

فدائی اظهار کرد: گاهی عرض یک پیاده‌رو به گونه‌ای است که استفاده از آن را برای معلولان و سالمندان با مشکل مواجه می‌کند و اگر مسئولان خودشان را به جای معلولان بگذارند پی به مشکلات این قشر خواهند برد. 

وی افزود: در سند راهبردی سالمندی وظایف همه دستگاه‌ها در قبال سالمندان مشخص شده است و از همه دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم نسبت به وظایف قانونی خود در قبال سالمندان و مناسب‌سازی محیط برای استفاده این اقشار متناسب با وظایف محوله بر اساس سند سالمندی، عمل کنند. 

استاندار کرمان با اشاره به این‌که دستگاه‌های اداری استان باید گزارش کتبی مبنی بر فعالیت مناسب‌سازی اداره‌های خود طی 2 سال گذشته را ارائه دهند، گفت: این گزارش‌ها توسط کارشناسانی مورد بررسی و راستی‌آزمایی قرار گیرد تا بتوانیم در یک برنامه زمان‌بندی مشخص شرایط حضور معلولان و سالمندان را در اداره‌ها به سادگی فراهم کنیم. 

مدیر کل بهزیستی استان کرمان نیز با اشاره به وجود حدود 2/9 درصدی جمعیت سالمند در کشور گفت: این آمار در سرشماری سال ١٣٩٠ در استان کرمان حدود 7/6درصد بوده که اکنون به 2/8درصد رسیده است. 

«عباس صادق‌زاده» افزود: سند راهبردی سالمندی به همت استانداری رونمایی شده و نقشه راهی برای تمام دستگاه‌های استان است و با وجود این‌که جلوی رشد سالمندی را نمی‌توانیم بگیریم، باید برای سالمندی برنامه داشته باشیم. 

وی با بیان این‌که در سند سالمندی دستگاه‌ها موظف به اجرای برنامه‌های این سند هستند، گفت: سند راهبردی سالمندی به تمام دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شده است و رویکرد مناسب‌سازی در استان به یک نیمه‌فرهنگ تبدیل شده و در دستور کار قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید