• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79305
+
-

کارنامه درخشان بانوی وزنه‌بردار

بانوى وزنه‌بردار البرزی: با توجه به این‌که فقط ٥ ماه است وارد رشته وزنه‌بردارى شده‌ام در رده سنى بزرگسالان ٥ مدال طلا و نقره کسب کرده‌ام

ورزش
کارنامه درخشان بانوی وزنه‌بردار

راضیه شعبانى | البرز- خبرنگار


وقتى از رشته وزنه‌بردارى حرفی به زبان مى‌آید، نام‌هاى آشناى متعددى که از قهرمانان این رشته هستند، در ذهن تداعى مى‌شود، اما در این میان هستند بانوانى که با تمام تلاش و با استعدادى ویژه از دوران نوجوانى به این رشته علاقه داشته و به مقام‌هاى متعددى دست یافته‌اند. «زینب شیخ‌حسن ارباب» ١٧ ساله که سال‌ها به این رشته علاقه داشته و تنها از طریق تلویزیون رقابت‌ها را تماشا مى‌کرده است، این بار با حضور در رقابت‌هاى بانوان توانسته در اولین حضور خود در مسابقات ملى افتخارآفرینى کند. گفت‌وگوى همشهرى با این ورزشکار را مى‌خوانید.


 چرا رشته وزنه‌بردارى را انتخاب کردید؟

بیش از ٧ سال بود که در رشته کاراته فعالیت مى‌کردم، اما همیشه به وزنه‌بردارى علاقه داشتم و آرزویم این بود که روزى بتوانم همچون مردان که امکان حضور در مسابقات را دارند، من هم به عنوان یک دختر مستعد این ورزش را انتخاب و در آن به صورت حرفه‌اى فعالیت کنم. همیشه مربى‌ام در رشته کاراته به مادرم مى‌گفت که من مى‌توانم به دلیل قدرت و سرعتى که دارم، در رشته دوومیدانى و یا پرتاب دیسک موفق شوم که البته پیگیرى هم کردم، اما با گذر زمان وقتى متوجه شدم مى‌توانم به صورت اختصاصى در وزنه‌بردارى فعالیت کنم، با اشتیاق این رشته را انتخاب کردم.

تاکنون چه عناوینى در وزنه‌بردارى کسب کرده‌اید؟

با توجه به این‌که تنها ٥ ماه است که وارد رشته وزنه‌بردارى شده‌ام، بنابراین تعداد مقام‌ها و مدال‌هایى که کسب کرده‌ام زیاد نیست، اما با این حال در نخستین حضورم در مسابقات ملى که تیر ٩٨ برگزار شد، توانستم در بخش دو ضرب مدال طلا و در یک ضرب مدال نقره کسب کنم که درمجموع مى‌توان گفت تاکنون با حضور در مسابقات متعدد در رده سنى بزرگسالان ٥ مدال طلا و نقره کسب کرده‌ام.

با توجه به این‌که به‌تازگى وارد این رشته شده‌اید، آیا موانعى هم براى ادامه فعالیتتان دارید؟

اکنون من ساکن ملارد هستم و براى هر بار تمرین مجبور مى‌شوم به کرج بروم، این درحالى است که مسئولان مى‌توانند با تجهیز سالنى براى تمرینات این ورزش در تمامى نقاط استان، نه‌تنها من، بلکه سایر علاقه‌مندان و مستعدان این ورزش را جذب کنند.

به نظر شما چه مشکلاتى در این رشته وجود دارد؟

علی‌رغم این‌که این رشته در بخش بانوان به‌تازگى فعالیت خود را آغاز کرده است، بنابراین توجه کمى به آن مى‌شود که همین موضوع یکى از بزرگ‌ترین مشکلات به شمار مى‌رود، چراکه باید وزنه‌بردارى در بخش بانوان همچون آقایان جدى گرفته شده و به آن بهاى کافى را بدهند تا ورزشکاران نیز بتوانند توانایى خود را به صورت حرفه‌اى و ویژه به نمایش بگذارند.

 امکانات در این رشته براى علاقه‌مندان کافى است؟

همانطور که گفتم بیشتر امکانات به آقایان اختصاص داده شده است و در برخى موارد حداقل امکانات را هم از بانوان مى‌گیرند، برای مثال بارها تمرینات بانوان به خاطر آقایان متوقف شده و یا درکل برگزار نشده است. مگر بانوان به‌جز ٣ بار در هفته چقدر مى‌توانند سئانس‌هایى براى تمرین داشته باشند که همین اوقات را هم از آنها مى‌گیرند. خود من راه طولانى را براى هر بار تمرین به سالن مى‌روم که با کنسل شدن هر سئانس تمرین مجبور مى‌شوم این راه را بدون انجام تمرینى بازگردم.

 تعامل مسئولان با شما چطور است؟

خوشبختانه برخى مسئولان در ارائه حداقل امکانات همکارى خوبى دارند.

 چه کسانى در موفقیت شما موثر بوده‌اند؟

با توجه به این‌که سال‌ها در رشته کاراته فعالیت کردم و در همان رشته هم موفق بودم، مى‌توانستم آن را ادامه دهم و هیچ‌وقت هم به علاقه‌ام که وزنه‌بردارى بود نرسم، اما درواقع پدر و مادرم همیشه پشتوانه من بودند و براى رسیدن به استعدادى که داشتم از من حمایت کردند و باعث شدند تا بتوانم در اولین حضورم با انگیزه بسیار موفق شوم.


برنامه‌های آینده

زینب شیخ‌حسن ارباب: اکنون توانسته‌ام به بزرگ‌ترین آرزویم برسم، بنابراین از هیچ تلاشى براى پیشرفت و دستیابى به اهدافم دریغ نخواهم کرد تا روزى نه‌تنها باعث سربلندى خانواده‌ام، بلکه باعث افتخار کشورم باشم. من با علاقه و انگیزه بسیار وارد این رشته شدم و امیدوارم که مسئولان با توجه ویژه به این ورزش باعث پیشرفت من و سایر علاقه‌مندان به این رشته شوند.
 

استعدادیابی در میان دانش‌آموزان


همزمان با نزدیکى به آغاز سال تحصیلى جدید، هیات وزنه‌بردارى استان طى مذاکره‌اى با آموزش و پرورش تصمیم دارد با معرفى دانش‌آموزان مستعد از سوى مدارس، به آموزش و پرورش این رشته پرداخته و در راستاى قهرمان‌پرورى براى آینده گام بردارد.
به گزارش همشهرى، رئیس هیات وزنه‌بردارى البرز با اشاره به فعالیت بانوان در این رشته گفت: علی‌رغم این‌که تعداد بانوان در این رشته کم است، اما با این حال موفقیت چشمگیرى از سوى بانوان وزنه‌بردار کسب شده است.
«منوچهر رضاخانى» ادامه داد: اکنون براى این رشته سالنى در کرج و سالنى در نظرآباد سئانس‌هایى را براى فعالیت و تمرین بانوان اختصاص داده‌اند که بانوان در این ساعات مى‌توانند به‌راحتى به تمرینات خود بپردازند.
وى افزود: با توجه به این‌که وزنه‌بردارى از رشته‌هایى است که حساسیت بالایى براى محافظت از ورزشکار دارد، بنابراین تمام تمرینات و فعالیت‌ها باید زیرنظر مربى باتجربه‌اى انجام شود.

رئیس هیات وزنه‌بردارى استان همچنین با اشاره به دلیل لغو شدن ساعات تمرینى بانوان در برخى روزها، گفت: در روزهایى که مربى به هر دلیلى نتواند در زمان تمرین ورزشکار حضور داشته باشد، تمرین آن روز لغو خواهد شد.
وى با بیان این‌که با کمبود مربى روبه‌رو هستیم، ادامه داد: براى رفع این مشکل در سال گذشته دوره مربیگرى برگزار کردیم که اکنون نیاز است تا مربیان پذیرفته‌شده در آزمون گذشته در کنار مربیان باتجربه ایستاده تا به مرور زمان بتوانند به‌تنهایى مربیگرى ورزشکاران را برعهده بگیرند.
رضاخانى همچنین با اشاره به برنامه‌ریزى‌هاى این هیات به منظور جذب علاقه‌مندان وزنه‌بردارى، گفت: براى جذب علاقه‌مندان تفاهمنامه‌اى با اداره آموزش و پرورش نوشته شده که به همین منظور دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مندان به هیات معرفى خواهند شد.
وى افزود: با این اقدام امیدواریم تا گامى در راستاى قهرمان‌پرورى در رشته وزنه‌بردارى برداریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید