• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 24 خرداد 1403
کد مطلب : 227388
+
-

باربری‌های غیرمجاز تا 10برابر نرخ مصوب از مشتری دستمزد می‌گیرند

بارم را بردار کلاهم را نه

بارم را بردار کلاهم را نه

از مصایب اصلی اسباب‌کشی و جابه‌جایی، هزینه‌های سرسام‌آور آن است. وقتی مستأجری بخواهد جابه‌جا شود، شرکت‌های باربری با عناوین و بهانه‌های مختلف کرایه خود را افزایش می‌دهند. نوع وسیله حمل‌ونقل، مسیر جابه‌جایی، تعداد طبقات، نوع اسباب و اثاثیه و حجم آنها و تعداد کارگران همگی در تعیین قیمت اسباب‌کشی تأثیرگذارند و سرجمع آنها مبلغ هنگفتی می‌شود که با شنیدنش آه از نهاد مستأجر برمی‌آید. البته به‌نظر می‌رسد عدم‌تغییر نرخ از سال1401 تا‌کنون زمینه‌ساز این وضعیت در بازار شده باشد.

نرخ مصوب باربری چند است؟
‌رئیس اتحادیه حمل‌ونقل کالای شهری تهران در مورد نرخ مصوب باربری در پایتخت به همشهری می‌گوید: نرخ مصوب الان نرخ سال1401 است که طبق آن950هزار تومان هزینه هر سرویس حمل بار با کامیونت برای 3ساعت و 200هزار تومان دستمزد هر کارگر برای حمل بار برای 3ساعت است، اما در نرخنامه پیشنهادی جدید ما اگر مورد موافقت قرار بگیرد، کرایه ماشین برای 3ساعت 2میلیون تومان و دستمزد هر کارگر برای 3ساعت 450هزار تومان است، اما فعلا تا زمان اعلام نشدن نرخ‌های جدید، اعضا موظف به رعایت نرخ‌های قبل هستند.

چگونه باربری‌های مجاز را شناسایی کنیم؟
تعداد دفاتر مجاز باربری در شهر تهران 396دفتر است و 48دفتر جدید هم در حال دریافت مجوز هستند. برای شناسایی دفاتر مجاز 3راه وجود دارد. راه نخست مراجعه به آدرس سایت اتحادیه حمل‌ونقل کالای درون‌شهری تهران به نشانی ehkt.ir است. در سایت اتحادیه، در قسمت اعضا، اسامی دفاتر مجاز که با نرخ مصوب هم کار می‌کنند، موجود است. راه دوم تماس با شماره118 است. نام و شماره تماس شرکت‌های باربری دارای مجوز در سامانه۱۱۸ موجود است. بنابراین به‌سهولت می‌توان به اطلاعات شرکت‌های مجاز دسترسی پیدا کرد. راه سوم هم مراجعه حضوری به دفاتر باربری فعال در هر منطقه است. در حال حاضر در تمام 22منطقه تهران دفاتر مجاز وجود دارند. به‌عبارتی، در هر منطقه حداقل 10 تا 12 باربری مجاز وجود دارد و دسترسی به آنها راحت است.

‌رئیس اتحادیه: از باربری‌ها فاکتور بگیرید
  نرخ همه‌‌چیز اعم از هزینه حمل یخچال، بوفه، کمد، گاوصندوق، کمد بزرگ و غیره و حتی نحوه محاسبه هزینه حمل کالاها در معابری که امکان ورود خودرو در آنها وجود ندارد در نرخنامه درج شده که در سایت اتحادیه قابل رؤیت است.

  کلیه باربری‌ها موظف به عقد قرارداد و صدور فاکتور رسمی با مهر شرکت خود هستند، اما باربری‌های غیرمجاز و بدون مجوز که تعدادشان بیش از 6هزار مورد است، هرچه دلشان بخواهد که گاه 10برابر نرخ مصوب است، از مشتری دریافت می‌کنند.

از فضای مجازی دوری کنید
‌رئیس اتحادیه حمل‌ونقل کالای شهری تهران می‌گوید: از جمله کلاهبرداری‌های باربری‌های غیرمجاز این است که اسامی شرکت‌های معتبر را جعل و به نام آنها در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. به همین دلیل هر نام تجاری دارای مجوز حداقل 20 تا 30 نمونه جعلی و مشابه در فضای مجازی دارد که این موضوع کار را برای مشتری سخت می‌کند. بنابراین هرگز در گوگل و شبکه‌های مجازی و اپلیکیشن‌هایی مانند دیوار دنبال باربری
 نگردید.

هزینه خدمات بسته‌بندی چقدر است؟
شرکت‌هایی که خدمات بسته‌بندی ارائه می‌دهند به 2صورت خدمات می‌دهند. برخی از آنها هم فرایند حمل‌ونقل وسایل را انجام می‌دهند و هم خدمات بسته‌بندی دارند. برخی از آنها به صورت ویژه‌تر خدمات چیدمان در منزل جدید هم ارائه می‌دهند، یعنی صفر تا صد کار اسباب‌کشی و اسباب ‌چیدن را بر عهده می‌گیرند که در این صورت هزینه خدمات وی‌آی‌پی بیشتر تمام می‌شود.
هزینه تقریبی خدمات شرکت‌های بسته‌بندی در تهران حدود 20میلیون تومان است، اما خدمات وی‌آی‌پی ارقام بالاتری می‌شود. درصورتی‌که قصد استفاده از خدمات این شرکت‌ها را دارید پیشنهاد می‌شود ابتدا نظرات مشتریان قبلی آنها را بخوانید. علاوه بر آن، قبل از سپردن کار به آنها بهتر است درخواست کارشناس کنید و از مبلغ خدمات مطلع شوید.

مکث
قبل از اثاث‌کشی درخواست کارشناس کنید و قرارداد ببندید

دفاتر مجاز باربری موظفند طبق نرخنامه مصوب از مشتریان خود هزینه دریافت کنند. در صورتی که این نرخ از سوی آنها رعایت نشود مشتری می‌تواند از دفتر شکایت کند. اما برای اینکه کار به آنجا نکشد بهتر است قبل از اسباب‌کشی و جابه‌جایی از دفتر مدنظر بخواهید که به منزل شما کارشناس بفرستد و بار را بازدید و نرخ را اعلام کند. این کار هیچ هزینه‌ای ندارد و طبق گفته ‌رئیس اتحادیه حمل‌ونقل کالای شهری تهران، اگر مشتری از دفتر تقاضای کارشناس کند، دفتر باید به این خواست او رسیدگی کند. به این ترتیب، ابتدا می‌توان بر سر هزینه‌ها به توافق رسید و بعد کار اسباب‌کشی را انجام داد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید