• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 27 شهریور 1398
کد مطلب : 79242
+
-

«چشم شهروند» نرم‌افزاری برای ارتباط با شهرداری

1100 خدمت در قالب ۴۰ گروه موضوعی در نرم‌افزار «چشم شهروند» سامانه ۱۳۷ شهرداری همدان ارائه می‌شود

شهری
«چشم شهروند» نرم‌افزاری برای ارتباط با شهرداری

فاطمه کاظمی| همدان ـ خبرنگار: 

دستور راه‌اندازی مرکز سامانه جامع مدیریت شهری ۱۳۷ شهرداری همدان به عنوان اولین دستور کاری شهردار همدان ۱۹ ماه قبل صادر و این مرکز موفق شد در این مدت توجه شهروندان را به خود جلب کند.

 با راه‌اندازی این سامانه، شهروندان برای طرح مسائل و مشکلات شهری به مراجعه حضوری نیاز ندارند و از طریق ارتباط با این سامانه می‌توانند درخواست‌های خود را با مدیران شهری در میان بگذراند و به حل آنها امیدوار باشند.

 رصد عملکرد مدیران شهری از دیگر مزایای این سامانه به شمار می‌رود و باعث شده است مجموعه مدیریت شهری نتواند درباره عملکرد خود آمار و ارقام ساختگی ارائه دهد، چراکه نحوه عملکرد هر بخش این مجموعه به صورت آنلاین رصد می‌شود و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

 اکنون در اقدامی مهم، مدیران سامانه 137 نرم‌افزار هوشمند این سامانه را با عنوان «چشم شهروند» طراحی کرده‌اند و به زودی برای دانلود در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. با نصب این نرم‌افزار روی گوشی تلفن همراه، دیگر نیازی به تماس با سامانه 137 نیست و شهروندان می‌توانند با ثبت درخواست‌های خود در آن پیگیر مسائل و مشکلات شهری باشند. 


120 هزار تماس

مدیر سابق مرکز 137 شهرداری همدان به همشهری می‌گوید: ظرف 6 ماه اول در طول فعالیت غیررسمی با برگزاری ۲۵۰ جلسه تخصصی با واحدهای مختلف شهرداری اعم از معاونت‌ها، مناطق، سازمان‌ها و واحدهای تابعه شهرداری ۱۱۰۰ خدمت و ۶۰۰ نفر از کارکنان و کارشناسان و مدیران دوایر مختلف شهرداری را به صورت مستقیم شناسایی کردیم و موفق شدیم زمان‌بندی انجام کارها را هم مشخص کنیم. 

در ۶ ماه دوم سال کاری سامانه، 6 نرم‌افزار کاملا حرفه‌ای و تخصصی روز دنیا را راه‌اندازی کردیم و نحوه استفاده از آنها را به ۶۰۰ نفر از کارکنان شهرداری آموزش دادیم.

 نام کاربری‌ و رمز عبور این نرم‌افزارها را در 3 لایه اینترنت داخلی با وی‌پی‌ان و کاملا محافظت‌شده و ایمن، با انجام تست نفوذ به نرم‌افزار و روی بستر وب و گوشی تلفن همراه در اختیار ۶۰۰ نفر از کارکنان شهرداری قرار دادیم. 

محمد گلشن می‌افزاید: تا به امروز بیش از ۱۲۰ هزار تماس با مرکز ۱۳۷ شهرداری همدان گرفته شده و حدود ۱۷ هزار درخواست شهروندان پیگیری و رضایت ۷۹ درصدی شهروندان کسب شده است. 


راه‌های ارتباط با سامانه

مدیر سابق مرکز 137 شهرداری درباره راه‌های ارتباطی شهروندان با سامانه 137 بیان می‌کند: برای این‌که شهروندان همدانی بتوانند با مرکز سامانه جامع مدیریت شهری ۱۳۷ همدان ارتباط برقرار کنند چند درگاه ورودی تعریف شده است. 

تلفن شبانه‌روزی ۱۳۷ که شهروندان می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته با آن تماس بگیرند و مسائل و مشکلات شهری را در میان بگذارند، سامانه‌های پیام کوتاه ۱۰۰۵۱۳۷ و ۱۰۰۰۱۳۷۱۷۷۱۳۷، سامانه صندوق صوتی و سامانه صندوق پستی hamedan137@gmail.com از جمله این درگاه‌هاست. 

گلشن راه‌اندازی نرم‌افزار چشم شهروند را از دیگر اقدامات برای برقراری ارتباط آسان شهروندان با سامانه 137 می‌داند و می‌گوید: در نرم‌افزار چشم شهروند ۱۳۷ شهرداری همدان که نسخه اندروید آن آماده شده است و به زودی در کافه‌بازار قرار می‌گیرد، ۱۱۰۰ خدمت در قالب ۴۰ گروه موضوعی طبقه‌بندی شده است و به زودی روی گوشی تلفن همراه شهروندان همدانی قابلیت نصب خواهد
 داشت. 

وی ادامه می‌دهد: این نرم‌افزار به زودی روی پورتال شهرداری همدان به آدرس www.hamedan.ir، بستر کافه‌بازار و پلی‌استور قابلیت دانلود خواهد داشت. شهروندان می‌توانند این نرم‌افزار را روی گوشی‌های تلفن همراه خود نصب کنند و برای طرح مسائل و مشکلات شهری به تماس با مرکز نیازی نیست. 


راهنما

مدیر سابق مرکز 137 شهرداری درباره نحوه استفاده از این نرم‌افزار می‌گوید: شهروندان در صفحه اول این نرم‌افزار باید ثبت‌نام و نام و نام خانوادگی، کد ملی، مدرک تحصیلی و جنسیت خود را مشخص کنند. آنها همچنین می‌توانند برای خود رمز عبور تعریف کنند. 

گلشن خاطرنشان می‌کند: 1100 خدمت در قالب ۴۰ گروه موضوعی در این سامانه تعریف شده است و شهروندان می‌توانند مسائل و مشکلاتی مانند ترمیم، بهسازی و نوسازی آسفالت، مقایسه فنی، مباحث ترافیکی، خدمات تاکسیرانی و اتوبوسرانی، آتش‌نشانی، برف‌روبی، آب‌گرفتگی و لایروبی، شکایت و تقدیر از کارکنان شهرداری، ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی و مشکلات مانند این را با مدیران شهری در میان بگذراند و حل آنها را پیگیری کنند. 

وی توضیح می‌دهد: شهروندان می‌توانند متن درخواست و آدرس خودشان را هم برای ما ارسال کنند. همچنین می‌توانند درخواست‌هایشان را با عکس، فیلم و صدا برای سامانه ۱۳۷ به صورت مستند ارسال کنند.

 همکاران من در واحد ابلاغ موظفند روزانه این مباحث را استخراج ‌کنند و پس از ویرایش به واحدهای مختلف شهرداری بفرستند. همکاران من در واحدهای مختلف شهرداری نیز موظفند پاسخگوی درخواست‌های شهروندان باشند. 

مدیر سابق مرکز 137 شهرداری می‌افزاید: این نرم‌افزار به صورت کاملا حرفه‌ای طراحی شده است و ما امیدواریم با استقبال شهروندان از آن در مسیر هرچه بیشتر هوشمند کردن خدمات مدیریت شهری حرکت کنیم.

 استفاده از این نرم‌افزار مزایای زیادی از جمله صرفه‌جویی در وقت و هزینه خواهد داشت و مسائل و مشکلات شهری در مدت‌زمان کمتری به گوش مدیران شهری خواهد رسید. رصد نحوه پیگیری این درخواست‌ها توسط مدیران شهری نیز برعهده ماست و نتیجه آن نیز از طریق رسانه‌ها در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید