• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 79057
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/y0KE
+
-

شهری که با عابران پیاده راه‌ نمی‌آید

عضو شورای شهر:‌یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه‌های شورای پنجم شهر یزد، پیاده‌محوری و انسان‌محوری است

شهری
شهری که با عابران پیاده راه‌ نمی‌آید

پیاده‌محوری و انسان‌محوری یکی از شعارهای شورای پنجم شهر یزد است، اما این شعار به دلایل مختلف از جمله ضعف شدید در حمل‌ونقل عمومی، محقق نشده و پیاده‌ها هنوز جایی در شهر ندارند.
به گزارش مهر، یزد شاید در زمره شهرهایی باشد که شکل و شمایل کوچه‌ها و خیابان‌هایش شوق پیاده‌روی را در مردم زنده کند، اما به نظر می‌رسد این جذابیت‌ها فقط زمانی که سوار بر خودرو از خیابان‌ها گذر می‌کنی، جلب توجه می‌کند.
انتخاب یک مسیر برای پیاده‌پیمایی، در کمتر از نیم‌ساعت ذوق پیاده‌روی را کور می‌کند و آنقدر مانع در مسیر وجود دارد که عطای پیاده‌روی را به لقایش می‌بخشی.

پیاده‌روهای غیراستاندارد  
از زمین‌های وسیع رهاشده و زباله‌های متعفن و سگ‌های ولگرد که بگذریم و پیاده‌روهای غیراستاندارد، کم‌عرض و مملو از مانع را که نادیده بگیریم، خودروها و موتورسیکلت‌ها امان پیاده‌ها را بریده‌اند.
در خیابان‌های عریض و طویل یزد که خوشبختانه برعکس پیاده‌روها، استانداردهای لازم را دارند، به قدری خودرو در حال تردد است که تقریبا عبور از خیابان را ناممکن می‌کند، اما این سوال ایجاد می‌شود که چطور در یزد ۵۰۰ هزار نفری، این همه خودرو تردد دارد.
موتورسیکلت‌ها هم که دیگر منعی برای تردد ندارند و همه‌جا هستند؛ از خیابان تا پیاده‌رو، پارک، بافت تاریخی، حتی بسیاری از راکبان آنها اموری نظیر دریافت وجه از عابربانک را در حالی که سوار بر موتورسیکلت خود هستند، انجام می‌دهند.
همه این عوامل سبب می‌شود پیاده‌پیمایی جذابیتش را از دست بدهد و برای پیاده‌روی راهی جز پناه بردن به پارک‌ها آن هم در ساعات مشخصی از روز نباشد.

ضعف شدید سیستم حمل‌و‌نقل عمومی 
ضعف شدید سیستم حمل‌ونقل عمومی یکی از دلایل شلوغی چشم‌گیر در شهر است و خیابان‌هایی که ظرفیت محدودی برای تردد و پارک خودروها دارند، با شرایطی مواجه می‌شوند که تحمل آن برای رهگذران به‌ویژه پیاده‌ها در بسیاری از موارد امکان‌پذیر نیست.
با عبوری گذرا از برخی خیابان‌های سطح شهر، شاهد پارک خودروها حتی در پیاده‌روها هستیم و عابرپیاده برای عبور از یک پیاده‌رو باید ده‌ها بار مسیر خود را عوض کند تا بتواند از کوچه‌ای یا خیابانی عبور کند. همه ما به نوعی گرفتار این شرایط هستیم و شاید برای یک خرید روزانه ساده ناچار به استفاده از وسیله نقلیه شخصی هستیم، زیرا یزد به‌جز چند مسیر محدود، وسایل نقلیه عمومی مناسبی ندارد.
تاکسی‌ها نیز اگر موجود باشند، اغلب دربستی‌ هستند و اصلا نمی‌توان روی این وسیله نقلیه در سطح شهر یزد به عنوان وسیله حمل‌و‌نقل عمومی حساب کرد.
و اما اتوبوس‌ها؛ با آن‌که تعدادشان زیاد است و در برخی مسیرها هم فاصله زمانی تردد آنها مناسب است، اما به علت فرسودگی و ظاهر نامناسب، رغبت بسیاری از مردم برای سوار شدن به این وسیله‌ها سلب شده است.
مدت‌هاست که مدیران شهری به یزدی‌ها قول اتوبوس‌های تندرو را داده‌اند، اما این وعده هنوز محقق نشده و این ضعف‌ها هر روز بر تعداد موتورسیکلت‌ها و خودروهای تک‌‌سرنشین در شهر یزد می‌افزاید.

 وعده بی‌آرتی‌سواری یزدی‌ها محقق نشد
یکی از اعضای شورای شهر یزد در این زمینه گفت: بحث اتوبوس‌های بی‌آرتی از مدت‌ها پیش مطرح شد، اما اعتبار مورد نیاز برای احداث خطوط آن و همچنین خریداری اتوبوس‌ها بسیار زیاد است. «محسن عباسی هرفته» بیان کرد: قرار است از وامی که به این منظور به شهرداری‌ها اعطا می‌شود، استفاده کنیم که اگر این وام پرداخت شود، تحول جدی در حمل‌و‌نقل عمومی یزد خواهیم داشت. وی با اشاره به این‌که یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه‌های شورای پنجم شهر یزد، پیاده‌محوری و انسان‌محوری است، عنوان کرد: انسان‌محوری یک کلیدواژه در مدیریت شهری است و یکی از کلیدی‌ترین نیازهای این مهم، حمل‌و‌نقل عمومی و ساماندهی آن است. عباسی هرفته اظهار کرد: شورای پنجم با جدیت در حال پیگیری این موضوع است، اما هم دستیابی به زیرساخت‌های این مهم زمان‌بر است و هم فرهنگ‌سازی در مورد آن، بنابراین عزم جدی هم از سوی مدیریت شهری و هم از سوی مردم برای تحقق این هدف نیاز است.

اختصاص اعتبار برای ساماندهی پیاده‌روها
عضو شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به طرحی که شورای شهر برای پیاده‌محوری دارد، افزود: تلاش ما این است که حمل‌و‌نقل عمومی را در رینگ میانی شهر متمرکز کنیم و دوچرخه‌سواری را نیز به حول این محور هدایت کنیم، ضمن این‌که برای پیاده‌روسازی‌ها نیز اقدامات جدی مدنظر قرار داده‌ایم. 
وی تاکید کرد: ۲۰ میلیارد تومان بودجه برای پیاده‌رو‌سازی و ساماندهی پیاده‌روها در شهر یزد اختصاص داده شده است و امیدواریم بتوانیم با ساماندهی پیاده‌روها، بخشی از هدف پیاده‌محوری و انسان‌محوری در شهر یزد را محقق کنیم. در شرایطی که متولیان امر سلامت نیز مدام بر پیاده‌روی و تحرک مردم تاکید دارند، به نظر می‌رسد بهبود بخشیدن به شرایط حضور پیاده‌ها در شهر یزد بتواند علاوه بر نشاط و پویایی شهر، سلامت مردم را نیز به ارمغان بیاورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید