• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 26 شهریور 1398
کد مطلب : 78944
+
-

دست رد کشاورزان سیل‌زده مازندران به تسهیلات ارزان

نگهدار: آنچه سبب اندک جلوه کردن تسهیلات به کشاورزان شد، وضعیت خرده‌مالکی حاکم بر بخش کشاورزی استان است

کشاورزی
دست رد کشاورزان سیل‌زده مازندران به تسهیلات ارزان

 بررسی‌های نشان می‌دهد که بیش از نیمی از کشاورزان سیل‌زده مازندران حاضر به دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت تعریف شده برای جبران خسارت سیل نشده‌ و خوداتکایی را به زیر بار قرض رفتن ترجیح داده‌اند. به گزارش ایرنا، سیلابی که در روزهای آخر سال ۹۷ مناطق مرکزی و شرقی مازندران را دچار خسارت کرد و با تکرار شدن در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین مناطقی از غرب استان را هم شست‌و‌شو داد، طبق اعلام رسمی سازمان جهاد کشاورزی، 7450 میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی استان خسارت زد.

جهاد کشاورزی آمار بهره‌برداران خسارت‌دیده بخش کشاورزی را که اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند، ۳۱ هزار و ۷۷ نفر اعلام کرد. پس از وقوع سیل و ابلاغ دستورالعمل ثبت‌نام خسارت‌دیدگان در سامانه «سجاد» به استان در 25 اردیبهشت امسال، ثبت اطلاعات خسارت‌دیدگان مشمول دریافت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره 4 درصدی در این سامانه آغاز شد. 

بر اساس اعلام رسمی، ۳۱ هزار و ۷۷ نفر از بهره‌برداران بخش‌های مختلف کشاورزی در قالب حدود ۴۲ هزار قطعه و واحد کشاورزی پس از بررسی‌های میدانی کارشناسان با ثبت‌نام در این سامانه مشمول دریافت خسارت در قالب کمک بلاعوض و تسهیلات شدند. دولت نیز برای حمایت از کشاورزان خسارت‌دیده از سیل 1710 میلیارد ریال کمک بلاعوض و 1600 میلیارد ریال تسهیلات بانکی با کارمزد 4 درصدی به مازندران اختصاص داد.


پرداخت تسهیلات توسط 8 بانک عامل

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران ضمن ارائه آخرین گزارش کارهای انجام شده در مورد مراجعه نکردن کشاورزان خسارت‌دیده برای دریافت تسهیلات کم‌بهره 4 درصدی گفت: تاکنون ۱۳ هزار و ۷۶ نفر در مجموع ۶ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.«حسین نگهدار» با توضیح این نکته که نیمی از خسارت‌دیدگان، مشمول دریافت کمتر از ۲۰ میلیون ریال تسهیلات کم‌بهره شدند، افزود: 8 بانک عامل که موظف به پرداخت وام هستند منتظر مراجعه و تکمیل پرونده کشاورزان خسارت‌دیده هستند، اما کشاورزان به دلیل کم بودن مقدار تسهیلات انگیزه‌ای برای دریافت وام ندارند.

وی ادامه داد: آنچه باعث شد تا تسهیلات به این کشاورزان اندک جلوه کند، وضعیت خرده‌مالکی حاکم بر بخش کشاورزی مازندران است. چون این تسهیلات بر اساس میزان خسارت به زمین‌های زراعی و باغی تعریف شده است.این مسئول با بیان این‌که تسهیلات طبق مصوبات دولت پرداخت می‌شود و نمی‌توان خارج از مقررات مصوبات هیات دولت مبلغ تسهیلات را بالا برد، گفت: متوسط مالکیت زمین کشاورزی در استان کمتر از 7/0 هکتار است. دولت برای هر هکتار زمین زراعی ۲۰ میلیون ریال و برای هر هکتار باغ ۵۰ میلیون ریال تسهیلات در نظر گرفت.

 در نتیجه اگر مالکی بخشی از زمینش خسارت ‌دیده باشد مبلغ خسارت حتی کمتر از 2 میلیون تومان می‌شود. معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران افزود: این افراد هم گرفتن وام ارزان‌قیمت به این میزان را که نیازمند طی کردن بوروکراسی بانکی از جمله سپردن ضامن و چک است، مقرون به صرفه نمی‌دانند.این مسئول بیان کرد: در سیلاب بهاری سال جاری ۸۴ هزار هکتار از زمین‌های زراعی و باغی مازندران دچار خسارت شد. از آن جایی که نیمی از خسارت‌دیدگان مشمول دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت به مبلغ کمتر از ۲۰ میلیون ریال شدند، رغبتی برای مراجعه به بانک و دریافت آن ندارند.


استقبال از کمک‌های بلاعوض 

نگهدار در عین حال به استقبال کشاورزان و باغداران مازندران از دریافت وام‌های بلاعوض خبر داد و گفت: تاکنون ۲۱ هزار و ۸۷۷ نفر از کشاورزان خسارت‌دیده از سیلاب در مجموع ۴۵۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض دریافت کردند. روند پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان خسارت‌دیده از سیل به صورت روزانه در حال انجام است. پرونده ۱۸ هزار و ۸۵۰ نفر تکمیل و شماره حسابشان برای پرداخت کمک بلاعوض به بانک‌ها اعلام شده است.

وی با بیان این‌که هر روز به آمار دریافت‌کنندگان تسهیلات بلاعوض استان افزوده می‌شود، اظهار کرد: در پرداخت کمک‌های بلاعوض مشکلی نداریم و کشاورزان بر اساس بررسی‌های میدانی کارشناسان به هر میزان که خسارت‌دیده باشند، طبق مصوبات دولت غرامت حمایتی دریافت می‌کنند.معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران گفت: اگرچه کشاورزان مازندران به علت سیلاب دچار خسارت شدند، اما هم‌افزایی و تلاش خود کشاورزان با کارشناسان سبب شد تا همه زمین‌های زراعی و باغی در ادامه فعالیت کشاورزی قرار گرفته و نه تنها در مقدار تولید کاهشی رخ ندهد، بلکه بارندگی‌ها سبب افزایش تولید هم شود.

 وی ادامه داد: بسیاری از باغ‌ها و زمین‌های زراعی دیم در ارتفاعات که طی حداقل 5 سال اخیر با کمبود آب و حتی خشکسالی مواجه بودند، امسال به دلیل بارندگی مناسب بهاری و شرایط خوب آب و هوایی تولید مناسبی داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید