• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 18 خرداد 1402
کد مطلب : 193851
+
-

سیل بهاری در مازندران

بارش سیل‌آسا باعث بسته شدن راه‌های روستایی و سرگردانی مسافران شد

گزارش
سیل بهاری در مازندران

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

هشدار نارنجی در استان مازندران، وقوع سیل، طغیان رودخانه‌ها و مسدود شدن راه 21روستا را در پی داشت. نیروهای امدادرسان و خدمات‌رسان بعد از وقوع سیل در سه‌شنبه شب (16خرداد)، بلافاصله دست به‌کار شدند و تا ظهر روز گذشته (چهارشنبه، 17خرداد) راه 15روستا باز شد. در جریان این سیل روستاهای آمل، سوادکوه و نور خسارت دیدند و یک نفر فوت شد. از آنجا که روزهای تعطیل آخر هفته در پیش است، مسئولان استان مازندران از مسافران می‌خواهند تا از حضور در حاشیه و حریم رودخانه‌ها خودداری کنند.‌

خسارت به زمین‌های کشاورزی
معمولا در آخرین روزهای بهار در استان مازندران، بارش‌های سیل‌آسا رخ می‌دهد. هواشناسی با صدور هشدار نارنجی، از وقوع سیل خبر داده بود. بررسی نقشه پیش‌یابی شرایط جوی استان نشان می‌دهد سامانه بارشی طی روزهای اخیر مناطق بالادست استان را تحت‌تأثیر خود قرار داده است؛ سامانه‌ای که به‌گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران تا ظهر جمعه فعال خواهد بود و تمرکز اصلی این سامانه برارتفاعات مناطق شرقی و مرکزی مازندران است.
حسینعلی محمدی به همشهری می‌گوید: «بارش‌ شدید باران در نواحی کوهستانی و جلگه‌ای از عصر روز سه‌شنبه در مازندران به اوج رسید و مناطق مختلف را درگیر کرد و به غیراز انسداد راه‌های روستایی و فرعی در مناطق بالادست، باعث طغیان رودخانه‌ها و خسارت به اراضی کشاورزی شده است.»
بیشترین میزان خسارت در زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های آمل، ‌سوادکوه و نور اتفاق افتاد که به‌گفته محمدی، اعلام میزان دقیق خسارت پس از بررسی کارشناسان کشاورزی و بحران اعلام خواهد شد.
راه نمارستاق آمل که محور دسترسی اهالی 5روستای آمل است، مسیر دسترسی در محدوده روستای یوش محور بلده پل زنگوله، ‌رزن، کرسی محور، دوآب و بلده، راه بومک به هلوپشته، محور ولوپی و دسترسی به 18روستای بالادست سوادکوه بازگشایی شده‌است.

تجهیزات ناکافی
دهیار روستای شش رودبار از توابع شهرستان سوادکوه، وقوع سیل و بسته شدن راه‌های روستایی در سال‌های اخیر را به‌علت بسته شدن دره نزدیک معدن فلئوریت(باریت، روی و سرب) می‌داند.
مصطفی قاسمیان به همشهری می‌گوید: «پیش از این هم همواره بارش‌های سیل‌آسا رخ می‌داد، اما گل و سنگ و خسارت نمی‌آورد. چندسالی است نخاله‌های معدن روستا داخل دره ریخته شده و برای همین بعد از بارش راه روستا بسته می‌شود.»  قاسمیان از باز شدن راه روستا چند ساعت بعد از وقوع سیلاب خبر می‌دهد و می‌افزاید: «راه باز شده، اما سیلاب گل و لای را به کوچه و خانه‌های روستا آورد.»  روستای شش رودبار 220خانوار سکنه دارد و راه مواصلاتی به 10روستاست؛ یکی از آن روستاها دراسله است که هزار خانوار سکنه دارد. قاسمیان ادامه می‌دهد: «بیشتر مسافرانی که به ییلاق‌ها رفتند، با باز شدن راه‌ها می‌توانند برگردند. اما گاهی بارش‌های سیل‌آسا بازگشایی راه‌ها را مشکل می‌کند، زیرا تجهیزات کافی نداریم. درحالی‌که سوادکوه جاده تزانزیتی بین‌المللی است.»

بارش در شرق و مرکز استان
نگرانی مسئولان استان از خسارات ناشی از سیل اخیر فقط به بازگشایی راه‌های روستایی مربوط نمی‌شود. جمعیت مسافرانی که به شهرستان‌های مازندران آمده بودند نیز باعث شد‌تا ساماندهی راه‌ها زودتر انجام شود. مدیر بحران استان مازندران در توضیح بیشتر می‌گوید: «از آنجا که روزهای تعطیل آخر هفته را در پیش داریم و هشدار نارنجی همچنان فعال است، از مسافران می‌خواهیم از توقف در طبیعت، مناطق کوهستانی و حاشیه و حریم رودخانه‌ها خودداری کنند.» محمدی، روستاهای ییلاق‌نشین سوادکوه را این روزها میزبان مسافران شمال می‌داند و ادامه می‌دهد: «بارش‌های نقطه‌ای در مناطق شرقی و مرکزی و بالابردن آب رواناب و صاعقه از تبعات این سامانه بارشی است.»‌‌

مکث
جاده‌های لغزنده

بارش باران به‌معنای لغزندگی در جاده‌هاست و رئیس پلیس‌راه مازندران از لغزندگی در جاده‌های کندوان و سوادکوه خبر می‌دهد. یدالله جهان‌تاب به کاهش دید در ارتفاعات کندوان و گدوک سوادکوه اشاره می‌کند و از رانندگان می‌خواهد با وجود اینکه تردد خودروها در تمامی محورهای استان جریان دارد و مشکلی در ترددهای استان وجود ندارد، از هرگونه سرعت و سبقت در جاده‌ها خودداری کنند. به‌گفته او، باتوجه به بارش‌های رگباری در مناطق کوهستانی و احتمال ریزش سنگ باید توقف و تردد در محورهای کوهستانی استان با دقت انجام شود.‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید