• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 22 آبان 1400
کد مطلب : 145334
+
-

سیل در غرب مازندران

در 24ساعت بیش‌از 50درصد کل ظرفیت یک سال در استان مازندران باران بارید

پیگیری
سیل در غرب مازندران

شهره کیانوش‌راد- خبر‌نگار

اگرچه هواشناسی مازندران نسبت به ورود سامانه جدید بارشی هشدار داده بود، اما مشکلات معابر و گنجایش نداشتن نهرها و رودها موجب شد با شروع بارندگی طی روزهای گذشته، خیابان‌ها و کوچه‌های بسیاری از شهرهای مازندران دچار آبگرفتگی شود. همچنین آب آشامیدنی برخی منازل به‌طور موقت قطع و خسارت‌هایی به خانه‌های روستاییان وارد شد. میزان بارندگی‌ها در حدی بود که بلافاصله معابر و کوچه‌ها تبدیل به رودخانه‌ و تردد ساکنان با مشکلاتی مواجه شد، اما حضور به موقع نیروهای امداد و مدیریت بحران موجب شد کمترین میزان خسارت به واحدهای روستایی وارد شود.

اقدامات پیشگیرانه
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با بیان اینکه بارندگی چهارشنبه شب در مناطق مختلف استان آغاز شد و تا عصر جمعه ادامه داشت به همشهری می‌گوید: این بارش‌ها علاوه بر مسدودکردن آزادراه تهران-شمال، موجب قطع آب آشامیدنی، آبگرفتگی معابر و حیاط خانه اهالی مناطق غربی شد. علی اصغر احمدی با اشاره به آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی استان با اخطار اداره هواشناسی می‌افزاید: قبل از بارندگی و از روز چهارشنبه تمهیداتی برای رفع موانع در نقاطی که احتمال آبگرفتگی وجود داشت، انجام شد. لایروبی انهار و رودخانه‌ها، استقرار ادوات لایروبی مانند بیل میکانیکی و لودر و هشدار به ساکنان آن محدوده از این اقدامات بود. در مناطقی مجبور شدیم دیوار حفاظتی روستا را بشکنیم تا آب وارد حیاط منازل روستایی یا معابر نشود. اگر این اتفاقات پیشگیرانه نبود با این حجم بارندگی و زمان کوتاه قطعا میزان خسارت بیشتر می‌شد.

420میلی‌متر بارندگی طی یک روز
ساعت 3بامداد پنجشنبه(20آبان) بارندگی شروع و به‌تدریج برشدت بارندگی‌ها افزوده شد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران درباره حجم بی‌سابقه بارندگی‌ها هم توضیح می‌دهد: تا صبح جمعه در رامسر بیش از 420میلی‌متر بارندگی داشتیم که این میزان یعنی در کمتر از 24ساعت بیش از 50درصد کل بارندگی مازندران بارش داشتیم. طبیعتا با این حجم میزان بارندگی جوی‌ها و انهار نمی‌توانند این میزان بارندگی را در خود جای دهند و همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم آب از نهرها و جوی‌ها بیرون زد و وارد معابر شهری و روستایی شد. در رامسر بیش از 420میلی‌متر بارندگی داشتیم و بارندگی در شهرستان تنکابن حدود 316میلی‌متر گزارش شد. چالوس و نوشهر هم از شهرستان‌هایی بودند که درگیر بارش و مسدود شدن معابر شدند. آب باران وارد حیاط واحدهای مسکونی شد و بیش از 50تا 60واحد مسکونی خسارت دید که البته ممکن است ظرف روزهای آینده با تکمیل بررسی‌ها این آمار بیشتر شود.

قطع شدن راه‌های ارتباطی
بارش‌های شدید در هفته سوم آبان‌ماه موجب قطع شدن برخی راه‌های ارتباطی و آب برخی منازل هم به‌صورت موقت قطع شد. احمدی دلیل این موضع را تامین سلامت شهروندان از آب آشامیدنی عنوان می‌کند و می‌افزاید: به‌دلیل تامین آب آشامیدنی از رودخانه یا چاه به‌طور طبیعی وقتی بارندگی شدید شود، حجم آب افزایش می‌یابد و میزان کدورت آب بالا می‌رود. به همین دلیل و برای حفظ سلامت مردم، آب را از مدار خارج می‌کنیم تا زمانی که کدورت به پایین‌ترین میزان برسد. این اتفاق در برخی روستاهای رامسر و نوشهر افتاد؛ آب قطع و آبرسانی به‌صورت موقت با تانکر انجام شد تا کدورت آن پایین بیاید. در شهرستان نوشهر، خیابان نیما به‌دلیل قرار داشتن در مجاورت رودخانه دچار آبگرفتگی شد و تردد را برای ساعاتی در این مسیر مسدود کرد، اما نیروهای مدیریت بحران و راهداری با کم شدن حجم بارندگی درحال تلاش برای بازکردن راه هستند.

هشدار به مسافران و گردشگران
پیش‌بینی برف در ارتفاعات و هشدار به رانندگان از موضوعاتی است که احمدی به آن تأکید دارد؛ در شهرستان نوشهر در مناطق بالادست و در ارتفاع بالای 1500متر بارش برف پیش‌بینی شده است. به همین دلیل به همه شهروندان و گردشگران هشدار می‌دهیم درصورت ممکن به مناطق کوهستانی نروند و اگر به هر دلیل ضرورت دارد، حتما خودرو خود را به تجهیزات ایمن زمستانی مجهز کنند. به‌گفته او، هنوز آب رودخانه‌ها به اندازه کافی فروکش نکرده و احتمال بارندگی نیز وجود دارد و بنابراین از مردم درخواست می‌شود در حاشیه رودخانه‌ها اتراق نکنند و حتی‌المقدور از تردد در شب خودداری کنند. دستگاه‌های اجرایی به دستور استاندار همچنان در حالت آماده‌باش هستند تا به حادثه‌دیدگان امدادرسانی کنند.

         ***
بنابر اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران، برآورد میزان خسارت هنوز انجام نشده و اولویت با امداد و نجات و رفع آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید