• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 7 اسفند 1396
کد مطلب : 7875
+
-

جزئیاتی از آخرین جلسه مقامات ایران با عاصمه جهانگیر

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل دبیر ستاد حقوق بشر که در همان روز مرگ عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران از قرار و مدارهای مقامات قضایی کشورمان برای دیدار با جهانگیر صحبت کرده بود، جزئیاتی از این قرار فاش کرده و گفته است: تصمیم گرفتیم تعاملاتمان را با گزارشگران ویژه کشوری داشته باشیم؛ بر این اساس، آخرین جلسه‌ای که با خانم جهانگیر در شهریورماه داشتیم، با حضور یک هیأت تخصصی برگزار شد. در این جلسه به‌مدت ۳ساعت با خانم جهانگیر روی موضوعات تخصصی و موضوعات گزارش وی بحث کردیم. ایرادات خود را نسبت به منابع، صحت و اعتبار گزارش‌ وی به‌طور مستند ارائه کردیم.

غریب‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: برنامه‌ریزی کرده بودیم که دیدار خصوصی دیگری با خانم جهانگیر داشته باشیم که خبر درگذشت ایشان را در روز ۲۲بهمن‌ماه دریافت کردیم. وی درباره دلایل عدم‌اجازه به گزارشگران ویژه برای بازدید از ایران گفت: ما انواع تعاملات را با گزارشگران کشوری داشته‌ایم و فقط یک بعد تعامل را انجام ندادیم که آن هم راه ندادن آنها به داخل کشور با توجه به مواضع اصولی‌مان بوده است. یکی از تجربیات‌مان در این خصوص این بود که اینها آمدند و وضعیت را دیدند، ولی بعد از بازگشت مجددا گزارش‌های نامتوازن ارائه کردند.

وی در ادامه با اشاره به خودکشی‌های اخیر صورت‌گرفته در زندان گفت: ضرر این خودکشی‌ها برای دستگاه امنیتی ما بوده است، برخی‌ می‌خواهند القا کنند که این فرد خودکشی نکرده و بر اثر برخی فشارها در زندان این اقدام صورت گرفته است، چرا باید یک زندانی امنیتی که اطلاعاتش برای دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما ذی‌قیمت است، قبل از اینکه تمام اطلاعاتش گرفته شود و همدستان وی شناسایی شوند، خود سیستم امنیتی و قضایی بخواهد جان او را در بازداشتگاه بگیرد؟ او در بخشی از این گفت‌وگو می‌گوید: حدود ۸۰۰ قاضی زن در کشور داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید