• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 23 شهریور 1398
کد مطلب : 78075
+
-

رودخانه دز در بستر مرگ تدریجی

ساخت ‌و ساز بی‌حساب‌ و کتاب در حریم دز و تخلیه فاضلاب شهری و کشاورزی به آن، حیات این رودخانه را به خطر انداخته است

رودخانه دز در بستر مرگ تدریجی

رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست دزفول گفت: چالش‌های رودخانه دز، در صورت بی‌توجهی متولیان، در آینده نزدیک به بحران‌های جدی زیست‌محیطی و اجتماعی تبدیل می‌شود. به گزارش مهر، «مصطفی استاد چینی‌گر» اظهار کرد: رودخانه دز عامل تمدن شمال خوزستان و به‌ویژه دزفول است و تاثیر بسیار زیادی در حوزه آب شرب، کشاورزی و صنعت داشته است. این رودخانه به دلیل ایجاد تحول اقتصادی در شمال خوزستان موجب مهاجرپذیر شدن منطقه و توسعه صنایع شمال استان شده است.

وی افزود: از سویی، این توسعه موجب شده است برداشت آب، تخریب و تصرف‌های حاشیه رودخانه و تخریب جنگل و بیشه‌زارها بیشتر شود و ورود پساب و زهاب به درون رودخانه افزایش یابد. این امر به یک چالش برای حوزه محیط ‌زیست دزفول تبدیل شده است. این مسئول با بیان این‌که ۲۵۰ هکتار از وسعت رودخانه دز در شهرستان دزفول قرار دارد، تاکید کرد: باید بیشتر و بهتر از این ظرفیت ارزشمند حفظ و حراست کنیم.


تاثیر رود دز بر کیفیت آب کارون

استاد چینی‌گر به تاثیر رودخانه دز بر کیفیت آب رودخانه کارون اشاره کرد و گفت: چند میلیون نفر تاکنون در کنار کارون به حیات، کشاورزی و صنعت پرداخته‌اند که همین امر موجب شده است کیفیت آب این رودخانه پایین بیاید و حیات آن به خطر بیفتد.

وی با بیان این‌که بر اساس آزمایش‌ها و پایش‌های انجام شده در حال حاضر شاخص کیفی رودخانه دز رضایت‌بخش است، اضافه کرد: اگر امروز به چالش‌های محیط زیستی رودخانه دز توجه و برای آنها برنامه‌ای تدوین نشود، هرکدام در آینده به یک معضل و بحران جدی تبدیل می‌شوند.


ورود فاضلاب به دز

این مسئول ورود فاضلاب، تخلیه پسماندها و تجاوز به حریم را از جمله مهم‌ترین منابع آلاینده و چالش‌های زیست‌محیطی رودخانه دز برشمرد و گفت: از سال‌ها پیش این منابع آلاینده به صورت مکرر اعلام شده اما تاکنون فکری اساسی برای رفع آنان صورت نگرفته است. البته برخی اقدامات مثل احداث تصفیه خانه و سیستم جمع‌آوری فاضلاب حرکت مثبتی در جهت حفظ حیات رودخانه دز بوده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست دزفول با اشاره به ورود فاضلاب پایگاه چهارم شکاری و تیپ ۲۹۲ زرهی، کوی زیباشهر، گاومیش‌آباد غربی و برخی دیگر از مناطق شهر به درون دز اظهار کرد: فاضلاب زهکش سیاه‌منصور، بخشی از فاضلاب کارخانه خمیرمایه و فاضلاب کشتارگاه دام و برخی واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی شماره یک که فاقد تصفیه‌خانه هستند، وارد رودخانه دز می‌شوند.

استاد چینی‌گر گفت: هرکدام از این موارد سال‌ها از سوی محیط ‌زیست پیگیری شده، اما اقدامات لازم برای برطرف کردن این معضل از سوی متولیان انجام نشده است. این مسئول افزود: همچنین زهاب برخی از حوضچه‌های پرورش ماهی در مجاورت پارک ملی دز که عمدتا مجوز ندارند و پساب برخی اراضی کشاورزی نیز به صورت متفرقه وارد رودخانه دز می‌شود. وی بیان کرد: حاشیه رودخانه دز محل گردشگری و در فصول مختلف سال پذیرای خیل عظیم شهروندان و گردشگران است. پسماندهای مردم و گردشگران هم از دیگر چالش‌های این رودخانه است.


ساخت و ساز در حریم دز

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست دزفول ساخت‌ و ‌ساز در حریم و بستر دز را از دیگر چالش‌های این رودخانه عنوان کرد و گفت: هرگونه ساخت‌ و ‌ساز در حریم رودخانه نیازمند اخذ مجوزهای زیست‌محیطی است. اما در گذشته و حتی حال حاضر، به‌ویژه از سوی شهرداری، طرح‌هایی در حریم رودخانه اجرا شده یا در حال اجراست که هرچند موجب توسعه گردشگری و اقتصادی شهرستان می‌شوند، فاقد مجوزهای زیست‌محیطی هستند.

استاد چینی‌گر تاکید کرد: تمام این موارد در صورتی که به آنها توجه نشود، در آینده محیط‌زیست دزفول را درگیر و این شهرستان را با بحران‌های متعدد زیست‌محیطی و اجتماعی مواجه می‌کند. وی گفت: اداره محیط‌ زیست وظیفه دارد آلایندگی‌ها را رصد و اعلام کند، اما ارائه راهکار و اجرای برنامه در راستای رفع آلاینده‌ها بر عهده عاملان آلاینده‌هاست. استاد چینی‌گر خواستار همکاری و همراهی تمام دستگاه‌ها و متولیان به منظور رعایت مسائل زیست‌محیطی و رفع چالش‌های رودخانه دز شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید