• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77570
+
-

تشکیل زنجیره انسانی «نه به تخریب محیط‌زیست» در گناوه

شمار زیادی از فعالان و دوستداران محیط‌زیست با تشکیل زنجیره انسانی حمایت از طبیعت با موضوع «نه به تخریب محیط‌زیست» در محل اجرای یک طرح در روستای گردشگری چاهک از توابع شهرستان گناوه ضمن مشاهده عینی تخریب و تعرض‌های صورت‌گرفته، شعار «تخریب محیط‌زیست ممنوع» سر دادند. به گزارش ایرنا، شرکت‌کنندگان در این گردهمایی، محل اجرای طرح تولید و تکثیر لارو میگو را در این منطقه بکر و گردشگرپذیر قابل توجیه ندانستند و خواستار توقف و انتقال به نقطه دیگری شدند. یکی از ساکنان این روستا گفت: سرمایه‌گذاری که قرار است این طرح را در این منطقه بکر اجرا کند، تخلفات عدیده‌ای ازجمله در زمینه روند تمدید مجوز بدون حتی تجهیز کارگاه در بازه زمانی اعتبار مجوز قبلی تحت عنوان تکثیر لارو میگو و رعایت‌نکردن فاصله مجاز تا روستا، تهدیدات آلودگی زیست‌محیطی و بهداشتی، تخریب مرتع غنی ساحلی باقیمانده دارای پوشش گیاهی و درخت کُنار کهنسال انجام داده است. مدیر انجمن یاوران سبزاندیش طبیعت گناوه نیز گفت: در اجرای این طرح به حریم ۶۰ متر دریا و استحصال ۶۰‌درصد بستر خور و رودخانه فصلی گزک تعرض و تعدادی از درختان آن تخریب شده است. 
غلامرضا نعمتی افزود: جانمایی طرح در این منطقه گردشگری خلاف مقررات است و با وجود بزرگ‌ترین زیرساخت شهرک شیلاتی کشور در این شهرستان، واگذاری اراضی ساحلی مرتعی که قابلیت گردشگری و تامین معیشت روستایی دارد‌ به سرمایه‌گذار، دارای ابهام است و نیاز به تجدیدنظر دارد. 
درخواست فعالان شرکت‌کننده از متولی و ناظران این طرح، صدور  دستور توقف و تخریب بود و فعالان انتظار دارند سرمایه‌گذار به شهرک شیلاتی و دیگر نقاط مجاز هدایت شود. طبق قانون واگذاری اراضی ملی، برای طرح‌های کشاورزی و تولیدی شرایطی تعیین‌شده که نباید از آن عدول کرد. براساس ماده‌۳ قانون مذکور، کلیه اراضی در حدود اختیارات جهادکشاورزی با رعایت کلیه ضوابط به‌جز مواردی که به‌صورت مطلق ممنوع شده، قابل واگذاری به واجدین شرایط است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید