• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77572
+
-

مطالعات مرحله اول انتقال آب خزر انجام شد

مطالعات مرحله اول طرح ملی انتقال آب خزر به فلات مرکزی کامل شد.
محمد کهریزی، مجری طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی با اشاره به اینکه اخذ مجوزهای قانونی برای انتقال آب خزر در حال پیگیری است، گفت: مرحله بعد برای اجرای طرح ملی انتقال آب خزر به فلات مرکزی، فراخوان شناسایی و ارزیابی سرمایه‌گذاران است.
تهیه پیش‌نویس نامه به معاون اول رئیس‌جمهوری، پیگیری و درخواست از مجری طرح برای ارسال گزارش و ارسال نامه حفاظت محیط‌زیست درباره پاسخ کارگروه‌های ارزیابی زیست‌محیطی ازجمله اقدامات انجام‌شده در راستای مصوبه‌های تصویب‌شده در نشست قبلی ستاد راهبردی آب استان سمنان بود و در این نشست درباره مسائل مختلفی مانند پیگیری مصوبه‌های نشست قبلی و گزارش معماری تأمین منابع مالی طرح شیرین‌سازی آب خزر توسط مجری طرح در دستور کار قرار گرفت.
در این نشست علیرضا آشناگر، استاندار سمنان، احمد همتی، نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان حوزه آب، صنعت و کشاورزی استان سمنان حضور داشتند و طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران در بودجه۹۸ کشور ردیف اعتباری گرفت. این ردیف بودجه مربوط به مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی است که با رأی قاطع نمایندگان مجلس در سال۹۷ تصویب شده بود. هدف از اجرای این طرح تأمین بخشی از کمبود آب آشامیدنی و صنعت استان سمنان به میزان ۲۰۰میلیون مترمکعب در سال است که در افق۱۴۲۵ حدود ۵۰ میلیون مترمکعب برای بخش آشامیدنی و ۱۵۰میلیون مترمکعب برای صنعت در نظر گرفته شده است. عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست درباره انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی بارها گفته که در این‌باره، تصمیم‌گیر نیست و وزارت نیرو درباره تأمین آب موظف است. این در حالی است که یکی از اصلی‌ترین مجوزهای هر پروژه‌ای را سازمان محیط‌زیست صادر می‌کند.
او چندی پیش در گفت‌وگو با خبرآنلاین موافقت با این طرح را اعلام کرد و گفت: «دریای خزر بسته است و از اطراف دریا آب وارد آن می‌شود. من گفتم حق داریم از ۴۰درصد منابع آبی هر استان استفاده کنیم، روی سفیدرود سد ساخته‌ایم و آب استان گیلان با این حجم زیاد از بارندگی را از استان‌های دیگر گرفته‌ایم. این سد را ساختیم تا گیلانی‌ها بتوانند برنج بکارند، اما این تصمیم که در سال‌۱۳۳۵ گرفته شد، تصمیم غلطی است. ۱۰سال پیش هم سد شهریار را در بالادست آن ساختیم تا آب گیلان تأمین شود. بعد آب گیلان را که می‌توانیم تا ۴۰درصد آن را مصرف کنیم، روانه دریا کردیم به‌طوری که زیر ۱۵درصد منابع آب این استان مصرف می‌شود. ما می‌توانستیم آب گیلان را با بارش خودش تأمین کنیم و ۲.۵میلیون مترمکعب آب بالادست را هم انتقال بدهیم. من به نمایندگان شمال می‌گویم، چه فرقی می‌کند آب را از سهم سفید‌رود کم کنیم تا وارد خزر نشود یا اینکه آب خود خزر را ببریم؟ بالاخره کشور مجبور است خودش را مدیریت کند، این اتفاقات دیگر به خواسته من و شما نیست. نیاز آبی این سرزمین باید تأمین شود. حالا برای این کار یا کویرها باید تخلیه شوند یا اینکه چنین اقداماتی انجام شود.» وی افزود: «قبل از اینکه سد ساخته شود، کشاورزها آب را از کجا تأمین می‌کردند؟ آبخوان و آب‌بند داشتند و به کمک بارش‌ها، خود این کار را می‌کردند. اما حالا با ساخت سد اینها حذف شده و فشار به کشاورزهای بالادست وارد شده است. حقابه زیست‌محیطی سفیدرود باید داده شود، اما نیازی نیست باقیمانده آن در گیلان مصرف شود. آنها می‌توانند بارش‌های خود را مصرف کنند. از نظر زیست‌محیطی می‌توانیم حداقل ۲میلیارد مترمکعب از آب ورودی به دریای خزر را از حوزه سفیدرود خارج کرده و هرجایی مصرف کنیم؛ به شرطی که سیاسی‌کاری نکنیم و از این موضوع به‌عنوان یک توطئه علیه دولت استفاده نکنیم.» اگرچه در ابتدا هدف از این پروژه را فقط تأمین آب شرب اعلام کرده بودند اما روز گذشته رئیس سازمان محیط‌زیست در پاسخ به وجود زمزمه‌هایی درباره صنعتی بودن هدف انتقال آب به سمنان گفت: آب شرب صنعت است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید