• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77486
+
-

کام تلخ نخل‌داران شرق کرمان

نماینده بم، نرماشیر، فهرج و ریگان: خسارت خشکسالی به نخیلات شرق استان زیاد و نیاز است دولت به طور جدی به این موضوع ورود کند

کشاورزی
کام تلخ نخل‌داران شرق کرمان

خرمای امسال در شرق استان کرمان رنگ طلایی همیشگی خود را ندارد و بر اثر گرمای ابتدای تابستان و پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیم، میزان جالب توجهی از محصول دچار خشکیدگی شده و ضرر زیادی به کشاورزان وارد کرده است. 

به گزارش ایرنا، مناطق شرقی استان کرمان شامل شهرستان‌های بم، نرماشیر، ریگان و فهرج از نواحی اصلی و مهم تولید خرما در کشور محسوب می‌شوند که محصولات این ناحیه به دلیل کیفیت و مرغوبیت مشتریان داخلی و خارجی بسیاری دارد و به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شود. 

بارندگی‌های مناسب بهار امسال نوید سالی پربار برای خرمای شرق استان کرمان را می‌داد، اما گرمای شدید تابستانی، تلقیح ناکافی و طوفان‌های شن بخش بزرگی از این محصول استراتژیک کشور و استان را با ریزش و خشکیدگی مواجه و کام شیرین کشاورزان را تلخ کرد. 

گستردگی و شدت خشکیدگی خرما در نخیلات، مشکلات زیادی برای کشاورزان و تولیدکنندگان مناطق شرقی کرمان پدید آورده است که لازم است مسئولان هرچه سریع‌تر راهکارهایی برای حمایت و جبران ضرر و زیان مردم بیندیشند و اجرا کنند. 


ضرورت ورود ستاد مدیریت بحران کشور

نماینده مردم شهرستان‌های بم، نرماشیر، فهرج و ریگان در مجلس شورای اسلامی گفت: به طور متوسط ۷۰ درصد محصول باغ‌های منطقه شرق استان کرمان یعنی حدود ۱۱۰ هزار تن از ۲۲۰ هزار تن محصول خرمای شرق استان از بین رفته و به خرمای درجه 4 تبدیل شده است که فقط برای خوراک دام قابل استفاده است. 

«حبیب‌الله نیکزادی‌پناه» افزود: طی بازدید قائم‌مقام محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و هیات همراه از باغ‌های نخیلات 4 شهرستان شرقی استان کرمان، خسارت فوق‌العاده زیاد تأیید شد که بر اساس اظهارات مسئولان در برخی باغ‌ها خسارت از ۲۰ تا ۹۰ درصد مشهود بوده است. 

وی ادامه داد: جدا از عارضه خشکیدگی خرما که باعث خسارت به محصول خرما شده است، قسمتی از خرمای ما هنگام تلقیح به دلیل شرایط آب و هوایی آن‌زمان به درستی انجام نشد و این عوامل باعث شده به طور متوسط ۷۰ درصد خسارت وارد شود. 

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: در نشستی که با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی داشتیم درخواست شد ستاد مدیریت بحران کشور در این موضوع ورود کند و نیز پیشنهاد شد تا بدهی کشاورزان به بانک‌ها به مدت 3 سال تمدید شود و تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار کشاورزان قرار گیرد. 

وی گفت: یکی از پیشنهادهای ما به صندوق بیمه پرداخت غرامت کشاورزان به صورت ۱۰۰ درصد بوده است؛ زیرا حدود ۵۰ درصد کشاورزان ما به دلیل ناامیدی که از صندوق بیمه داشته‌اند امسال محصول خود را بیمه نکرده‌اند. 


قانون صندوق بیمه 

نیکزادی‌پناه گفت: طبق قانونی که صندوق بیمه دارد بین کشاورزی که محصول خود را بیمه کرده با شخصی که بیمه نکرده تفاوت چندانی وجود ندارد؛ زیرا صندوق بیمه برای هر درخت خرما مبلغ ۵۰ هزار تومان با گزینه بالا پرداخت می‌کند، در صورتی که حد متوسط محصول هر درخت ۱۰۰ کیلو است که با احتساب قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان یعنی هر درخت مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خسارت دیده است و اصلاً توجیهی برای این کار وجود ندارد. 

وی افزود: مقرر شد پیشنهادی از ستاد بحران به هیات دولت داده شود که مصوبه و اعتبار خاصی از نظر کمک بلاعوض و پرداخت وام و تضمین مطالبات به این منطقه داده شود تا کشاورز از هستی ساقط نشود. 

نماینده مردم شهرستان‌های بم، نرماشیر، فهرج و ریگان در مجلس شورای اسلامی گفت: فقط خسارت کشاورز را نمی‌توان در این موضوع در نظر گرفت؛ زیرا افرادی که کارتن برای فروش عرضه کرده‌اند بیشتر کارتن‌ها روی دستشان مانده و فروش نمی‌رود. یا سردخانه‌ها هم ظرفیتشان کامل نیست و عمدتاً خالی هستند که صاحبان این سردخانه‌ها به دلیل پرداخت قسط با مشکل مالی مواجه شده‌اند. پیشنهاد می‌شود تسهیلاتی برای این افراد نیز در نظر گرفته شود. به خاطر این موضوع بازار تحت الشعاع این موضوع قرار گرفته و حدود ۹۰ هزار نفر کارگر روز نیز از کار بیکار شده‌اند. 

وی تاکید کرد: خسارت زیاد و نیاز است دولت به طور جدی به این موضوع ورود کند؛ زیرا منطقه شرق استان تک‌محصولی و کشت غالب منطقه ما نخیلات است. 


سطح زیر کشت خرما در شرق و شمال کرمان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: سطح زیر کشت خرما در محدوده شرق و بخشی از شمال کرمان ۳۰ هزار هکتار است که ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن ثمری و بارور است. 

«عباس سعیدی» افزود: پیش‌بینی می‌کردیم بیش از ۱۸۰ هزار تن خرما از نخیلات شرق کرمان برداشت شود که گرمای بیش از حد و عوامل جوی مانند طوفان، سرما و بارندگی باعث شد ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن از خرمای تولیدی از بین برود. 

وی افزود: خسارت‌ها در بخش اول مربوط به مشکلات تلقیح خرما بر اثر نوسانات دمایی و بارندگی‌های بی‌موقع بود که موجب ناباروری و کاهش شدید خرما در نخیلات به‌ویژه در شرق استان شد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: گرمای حدود ۴۸ تا ۵۰ درجه تابستان در منقطه نیز عارضه خشکیدگی به ویژه در نوع مضافتی را به همراه داشت که محصول باقی‌مانده نیز خرمای بدون کیفیتی است.  وی با بیان این‌که باید کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی توجه بیشتری کنند، تصریح کرد: سعی داریم به کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده‌اند، خسارت حداکثری از طریق صندوق بیمه پرداخت شود. 

سعیدی افزود: در رابطه با افراد خسارت‌دیده که بیمه ندارند نیز مسئولان ستاد بحران استان را به منطقه دعوت کردیم تا از وضعیت موجود بازدید کنند و تصمیمات مقتضی گرفته شود. 
وی گفت: در آینده باید با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی، راهکارهای جدید برای جلوگیری و کاهش خسارت‌های این‌چنینی برنامه‌‌ریزی شود. 


کشاورزان برای کاهش خسارت آموزش ببینند

فرماندار بم با اشاره به گلایه کشاورزان از خشکیدگی محصول خرما گفت: با توجه با این‌که در شرق استان ۲۰۰ هزار تن خرمای مضافتی تولید می‌شود، میزان ۷۰ هزار تن خرمای نخلستان‌های شرق استان بین ۳۰ تا ۷۰ درصد دچار خسارت شده است. 

«هادی شهسوارپور» افزود: میزان ۳۰ درصد عارضه خشکیدگی، ۳۰ درصد عدم تلقیح (ناباروری) و ۱۰ درصد ریزش طی ۲ مرحله بر اثر افزایش دمای هوا و وزش بادهای گرم و باران‌های بی‌موقع باغ‌های نخیلات خسارت دیدند که طی روزهای آینده با حضور مسئولان کشوری و استانی میزان خسارت وارده ناشی از عارضه خشکیدگی خوشه خرما بررسی می‌شود. 

وی گفت: کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان در خصوص کنترل عارضه و همچنین تحقیقات گسترده توسط سازمان تحقیقات آموزش کشاورزی در شرق استان کرمان برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی باید در دستور کار قرار داشته باشد. 

فرماندار بم با بیان این‌که این شهرستان با سطح زیر کشت ۳۰ هزار هکتار برترین خرما مضافتی دنیا را تولید می‌کند، گفت: استفاده از پوشش متقال برای خوشه‌ها، تنک کردن خوشه، استفاده از کودهای پتاسه طی ماه‌های بهمن و اسفند به کشاورزان برای تولید محصول باکیفیت توصیه می‌شود.


نخل‌داران ریگان ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت دیدند

فرماندار شهرستان ریگان گفت: بر اثر نوسانات دمایی و طوفان شدید ۳۰۰ میلیارد تومان به نخلداران این شهرستان خسارت وارد شده که کم‌سابقه و نگران‌کننده است. 

«امین باقری» افزود: طوفان شدید و گرما در ماه‌های خرداد و تیر موجب انجام نگرفتن تلقیح و همچنین خشکیدگی خوشه‌های خرما در مناطق شرقی استان کرمان شده طوری که در ریگان شاهد کاهش ۵۰ درصد محصول خرما بوده‌ایم. 

وی تصریح کرد: شهرستان ریگان یکی از مناطق شرقی استان کرمان است که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و محصول خرماست. امسال بیش از ۲۰ هزار تن از محصول خرمای ریگان دچار خسارت و خشکیدگی شده که خسارت جبران‌ناپذیری است. 

فرماندار ریگان با اشاره به لزوم اتخاذ تمهیدات برای جبران خسارت کشاورزان تاکید کرد: گرچه در این ارتباط ستاد بحران با حضور کارشناسان در محل فرمانداری ریگان برگزار شده و میزان خسارت نخلداران نیز به استان اعلام شده است، صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید از حالت حمایتی به خسارتی تبدیل شود؛ چراکه بیمه کنونی جواب‌گوی خسارت نخلداران نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید