• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77477
+
-

آغاز برداشت خرما در سیستان و بلوچستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: ۷۰ هزار تن خرما تاکنون از سطح نخلستان‌های این استان برداشت و روانه بازار مصرف شده است. 

«اردشیر شهرکی» در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: ۵۷ هزار هکتار نخلستان در این استان وجود دارد که ۴۵هزار هکتار بارور و بقیه غیربارور است. 

وی ادامه داد: سالانه بیش از ۲۳۰ هزار تن انواع خرما در سیستان و بلوچستان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود. 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: برداشت خرما از نیمه آخر خرداد در این استان با ارقام زودرس شامل کتومی، نگال و آشوبه شروع می‌شود و با ارقام دیررس مایکلی و هلیله در آبان به پایان می‌رسد. 

وی اظهار کرد: خرمای تولیدشده سیستان و بلوچستان علاوه بر استان‌های دیگر به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و روسیه صادر می‌شود. 

شهرکی گفت: بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و سیب و سوران واقع شده است. 

وی بیان کرد: کشت خرما در سیستان و بلوچستان زمینه اشتغال افزون بر ۴۰ هزار نفر را فراهم کرده است. 

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مرکبات و غیره دارد. 

هم‌اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ‌های استان انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه‌گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید