• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77464
+
-

رطب‌ چینی در فصل خرماپزون

رطب‌ چینی در فصل خرماپزون

فصل رطب‌چینی است و گرما به اوج خود رسیده؛ فصلی که به نام خرماپزان یا به زبان نخلداران و مردم جنوب به «خرماپزون» معروف است.

 به گزارش ایسنا، کشاورزان و باغداران و کارگران از ۵ صبح تا ساعاتی از ظهر به کار برداشت محصولات نخل مشغول هستند. دلیل این‌که از ساعات اولیه صبح شروع به کار می‌کنند این است که کمتر گرما بخورند. 

یکی از باغداران دشتستانی با اشاره به گرمای شدید هوا و مهمانی امسال خرماپزان عنوان کرد: به دلیل گرمای شدید هوا از آغاز برج ۵ (مردادماه) تا برج ۶ را که برداشت رطب تمام می‌شود خرماپزان می‌گوییم. از 15 شهریور به آن‌طرف به‌تدریج هوا خنک می‌شود و آخر فصل خرماپزان فرا می‌رسد. 

این روزها دمای هوا در جنوب ایران و استان بوشهر به آستانه ۵۰ درجه نیز می‌رسد، اما فعالیت و تلاش در نخلستان‌های سراسر این دیار متوقف نشده و جنوبی‌ها با عشق و همت فوق‌العاده به برداشت محصول از باغ‌ها می‌پردازند. کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر درباره خرماپزان می‌گوید: در این فصل هم دما و هم رطوبت افزایش می‌یابد و حتی در برخی از نقاط استان رطوبت به بالای ۸۰‌درصد می‌رسد. 

«پیام مساعدی» ادامه می‌دهد: رطوبت هوا در این فصل بین ۸۰ تا بیش از ۹۰ است و برخی روزها در نقاطی همچون جزیره خارگ رطوبت ۱۰۰‌درصدی مشاهده می‌شود. 
وی اظهار کرد: حداکثر محدوده دما نیز از حدود ۳۷ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد است و حداقل دمایی که اتفاق می‌افتد نیز بین ۲۹ تا ۳۰ درجه و این مربوط به نقاط کوهستانی است که چنین اختلاف دمایی مشاهده می‌شود. 

این کارشناس هواشناسی در توضیح ارتباط وجود نخلستان‌ها در مناطق با افزایش دما و رطوبت گفت: دما در حوزه مناطقی مانند دشتستان بالا است و زیر ۴۰ درجه نمی‌آید. در این زمان دمای هوا همیشه بین ۴۰ تا ۴۷ درجه است. به دلیل دمای بالای هوا، رطوبت در این مناطق مقداری کمتر است، چون هوای خشک‌تری دارند، اما در طول شب شاهد غبار و افزایش رطوبت هستیم. 

مساعدی عنوان کرد: افزایش رطوبت هوا بیشتر در مناطق ساحلی اتفاق می‌افتد و در برخی مواقع و مناطق تا بیش از ۹۰ درصد نیز می‌رسد.
 وی با بیان این‌که خرماپزان با افزایش دما و رطوبت معنا می‌شود تصریح کرد: این فصل تقریبا از ۱۵ مرداد تا ۱۵‌شهریور ادامه دارد و تاثیر آن بر افزایش دما و رطوبت است و برای همین به آن خرماپزان می‌گویند. 

شدت گرما و شرجی‌های مداوم همراه با افزایش رطوبت یا همان دمای احساسی نفس گرم جنوبی‌ها را گرم‌تر کرده و دل‌ها و جان‌های مهربان و گرمای وجودشان با گرمای بی‌سابقه هوا درهم آمیخته است.
 این گرمای خرماپزان جنوب و بوشهر است که موجب به بار نشستن نخل‌ها و برداشت محصول باغ‌های خرما می‌شود و کام دنیا را شیرین می‌کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :