• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77446
+
-

کلاهبرداری با عنوان «نذری اینترنتی»

پلیس فتای البرز به کاربران در خصوص کلاهبرداری‌های مختلف اینترنتی در ماه محرم هشدار داد. سرهنگ «محمد اقبالی» رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی البرز به ایرنا گفت که برخی افراد در فضای مجازی با عنوان «نذری اینترنتی» از مردم کلاهبرداری می‌کنند که هوشیاری در مقابل ترفند این افراد ضروری است.
این افراد با انگیزه کلاهبرداری از کاربران با ایجاد سایت و صفحه جعلی اقدام به دریافت کمک‌های مردمی با عنوان نذور کرده، ضمن آن‌که در خلال عملیات پرداختی مردم حساب‌های آنان را رمزگشایی می‌کنند. 
وی عنوان کرد: کاربران به‌ویژه در فضای اینستاگرام چنانچه قصد پرداخت نذور را دارند، به صفحه‌های معتبر مراجعه کنند یا نذور خود را به صورت نقدی پرداخت کنند تا گرفتار این کلاهبرداران نشوند. 
به گفته وی، این افراد با جلب اعتماد مردم در فضای مجازی با دریافت مبالغی به عنوان نذری و یا کمک به افراد نیازمند حساب کاربران را هک کرده و سپس نسبت به برداشت پول آن اقدام می‌کنند. 

 اقبالی در بخش دیگری از سخنان خود به یکی دیگر از جرائم سایبری در ایام محرم اشاره کرد و افزود: رواج باج‌افزارها و افزایش سوءاستفاده‌های احتمالی در این ایام به‌شدت متصور است و این افراد با ارائه فایل‌ها و ادعیه مذهبی برای دانلود که برخی از آنها آلوده به بدافزار بوده و به محض دانلود، به سیستم قربانی نفوذ کرده، اطلاعات کاربر را به سرقت می‌برند. 
کاربران باید نسبت به دریافت فایل‌ها از منابع نامعتبر دقت لازم را داشته باشند و از دانلود و نصب این‌گونه نرم‌افزارها خودداری کنند. مجرمان سایبری با طراحی صفحات جعلی شبیه به صفحات پرداخت بانک به دنبال سرقت اطلاعات بانکی هموطنان هستند که کاربران باید در آدرس سایت اصلی دقت داشته باشند، چراکه تمام سایت‌های معتبر و مهم از پروتکل https استفادهمی‌شود.
ثبت اطلاعات در سایت‌های جعلی زمینه‌ساز سوء‌استفاده از کاربران و سبب سرقت اطلاعات و کلاهبرداری خواهد شد. هموطنان می‌توانند از طریق راه ارتباطی سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir از آخرین هشدارهای سایبری و روش‌های پیشگیری از سایر جرائم مطلع شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید