• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77411
+
-

شهر، آماده عزای حسینیع

همه دستگاه‌های اجرایی شهر در آماده‌باش قرار دارند و برای عزاداری روز‌های تاسوعا و عاشورا برنامه‌‌ریزی کرده‌اند

شهری
شهر، آماده عزای حسینیع

زهرا اشرف‌زاده | البرز- خبرنگار


در ماه محرم، به‌ویژه در دهه اول محرم و روزهای تاسوعا و عاشورا در شهر تغییرات زیادی به وجود می‌آید. مردم و شهر یکپارچه سیاه‌پوش و عزادار می‌شوند و علاوه بر اینها سازمان‌های مختلف استان نیز اقدامات مخصوص این روزها دارند که به بررسی برخی از این اقدامات می‌پردازیم. 


حفظ پاکیزگی شهر 

معاون خدمات شهری شهردار کرج با تاکید بر مشارکت شهروندان برای حفظ پاکیزگی شهر در دهه اول محرم می‌گوید: به همه امور نظافتی شهر با تاکید بر نظافت معابر و باغچه‌ها و مخازن مکانیزه پیرامون مساجد، هیات‌های مذهبی، تکایا و جایگاه‌های پخش نذور به صورت ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی رسیدگی شده است. 
«محمدرضا زین‌العابدینی» می‌افزاید: نظافت و پاک‌سازی، لایروبی و رسوب‌برداری انهار روباز و روبسته با تاکید بر محیط‌های پیرامونی اماکن مذهبی نیز از اقداماتی است که در این ایام انجام شده است. 
وی اضافه می‌کند: جانمایی مخازن ویژه پسـماند خشک و استقرار عوامل کارگری در کنار مسـاجد، تکایا، هیات‌های مذهبی، جلب مشارکت شهروندان در حفظ پاکیزگی شهر با تامین مخازن ویژه پسماند خشک، کیسه‌های بزرگ ویژه پسماند و توزیع بسته‌های آموزشی و بهره‌گیری از ظرفیت پیمانکاران تفکیک پسماندهای خشک در جمع‌آوری این پسماندها به‌خصوص ظروف یک‌بارمصرف در دستور کار قرار گرفته است. 
زین‌العابدینی می‌گوید: فضاسازی و اجرای طرح‌های فرهنگی و تبلیغات محیطی و سیاه‌پوش کردن سطح شهر طی برنامه‌ای مدون، با همکاری مناطق دهگانه، حذف زوائد فیزیکی معابر و پاک‌سازی جداره‌های شهری با اولویت مسیرهای منتهی به مساجد، هیات‌های مذهبی و تکایا و جایگاه‌های پخش نذور در طول مسیر حرکت دسته‌های عزاداری از اهم اقدامات معاونت خدمات شهری در دهه اول محرم است. 
 

نظارت بر ذبح دام

رئیس اداره کل دامپزشکی البرز با اشاره به فعالیت ویژه اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی برای نظارت بر کشتار دام در حسینیه‌ها، تکایا و دیگر نقاط شهری می‌گوید: در این روزها 7 اکیپ ثابت دامپزشکی فعال خواهند بود که یکی در اداره کل دامپزشکی استان و 6 اکیپ در ادارات شهرستانی مستقر می‌شوند. 
«سید محسن ابوترابی» می‌افزاید: ۱۰ اکیپ سیار نظارتی دامپزشکی نیز فعال خواهند بود که در این اکیپ‌های سیار ۱۰ ناظر شرعی حضور دارند. 
وی ادامه می‌دهد: بنا بر آمار بازدید سال گذشته اکیپ‌های دامپزشکی در روزهای تاسوعا و عاشورا  هزار و 980 مورد بازدید دام زنده انجام شده است که حدود ۱۵۳ لاشه گوشت اصلاح، ۴۰ ریه نیز معدوم‌سازی و ۵۵ کبد نیز ضبط شد. 
به گفته این مسئول، امسال نیز اکیپ‌های سیار دامپزشکی البرز با حضور در مکان‌هایی مانند حسینیه‌ها، تکایا، مساجد و دیگر مکان‌هایی که کشتار دام انجام می‌شود، اگر نیاز به مواردی مانند اصلاح لاشه گوشت و یا معدم‌سازی باشد، آن را انجام می‌دهند. 
رئیس اداره کل دامپزشکی البرز با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی می‌گوید: با توجه به بیماری تب کریمه کنگو که از طریق دام به انسان منتقل می‌شود، از شهروندان می‌خواهیم گوشت را به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس استفاده کنند. 
 ابوترابی اضافه می‌کند: مردم می‌توانند برای راهنمایی و مشاوره در خصوص کشتار دام و دیگر موارد از طریق تماس با سامانه ۱۵۱۲ و یا از طریق پورتال اطلاع‌رسانی دامپزشکی استان البرز شماره تماس و آدرس ادارات را دریافت و به آن مراکز مراجعه کنند. 


استقرار گروه‌های آتش‌نشانی در کنار تکایا

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری فردیس از بازدید کارشناسان این سازمان از هیات مذهبی و تکایا خبر می‌دهد و می‌گوید: این سازمان به منظور تامین ایمنی هرچه بیشتر اماکن مذهبی شهر و همچنین افزایش آسایش و آرامش خاطر عزاداران حسینی علاوه بر آماده‌باش کامل همه ایستگاه‌های آتش‌نشانی، اقداماتی را برای تاسوعا و عاشورا در دست اجرا دارد. 
«یوسف ذکایی» می‌افزاید: این اقدام به منظور ارائه دستورالعمل‌های ایمنی به مسئولان تکایا و شناسایی و رفع نواقصی همچون نصب داربست‌های حادثه‌خیز اطراف هیات‌های مذهبی، تکایا، جایگاه‌های پخش نذور و غیره انجام می‌شود. 
وی ادامه می‌دهد: اکیپ‌های آتش‌نشانی به طور مستمر در نقاط حادثه‌خیز و کانون‌های تجمع عزاداران و مسیر‌های منتهی به مساجد و هیات‌های مذهبی مستقر می‌شوند و اوضاع ایمنی شهر را تحت کنترل خواهند داشت. 
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج نیز از استقرار ۴۶۰ نیروی عملیاتی آتش‌نشانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در نقاط مختلف شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: اکنون ۲۸ ایستگاه آتش‌نشانی با 3 شیفت در شهر کرج فعال هستند که در شب‌های محرم به‌ویژه تاسوعا و عاشورا با همه نیروها در شهر استقرار می‌یابند.  «محمد یساولی» می‌افزاید: کارشناسان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج به منظور ارتقای سطح ایمنی و رفع نقص‌های ساختاری هیات‌ها و حسینیه‌هایی که به صورت موقتی ایجاد می‌شوند، از این تکایا و حسینیه‌ها بازدید کرده‌اند. 


ساماندهی 1500 همیار محرم در البرز

جانشین فرماندهی انتظامی استان البرز از ساماندهی هزار و 500 نوجوان و جوان در قالب همیاران محرم پلیس، توسط نیروی انتظامی استان خبر می‌دهد و می‌گوید: توجه به برگزاری مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله حسین(ع)، همیاران محرم در 2هزار و 500 هیات مذهبی با پلیس همکاری دارند. 
«سردار سید جعفر حسینی» ادامه می‌دهد: پلیس همیار محرم در هیات‌های مذهبی مسئولیت نظم‌بخشی در معابر و مکان‌های عزاداری را برعهده دارد. 
 هماهنگی و تعامل با کلانتری‌های محل برای جلوگیری از ترافیک در معابر در زمان حرکت دسته‌های عزاداری، هماهنگی در استقرار ایستگاه‌های صلواتی، ارتباط مستمر با پلیس و اعلام موارد تخلف از دیگر وظایف پلیس همیار محرم در هیات‌های مذهبی  است. 
وی ادامه می‌دهد: در البرز بیش از 3 هزار هیات فعال ثبت شده است. 
 هیات‌های عزاداری هنگام حرکت در معابر برای پیشگیری از راهبندان از یک بخش از خیابان تردد کنند تا مسیر برای عبور و مرور وسایل نقلیه باز باشد. 
 مسئولان هیات‌های عزاداری استان موظفند هرگونه حرکت منجر به بی‌نظمی را بلافاصله به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند. 
 حسینی اضافه می‌گوید: نظم‌بخشی ایستگاه‌های صلواتی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های امسال بود که از برپایی ایستگاه‌های صلواتی در معابر و میادین پرتردد خودداری شده تا عبور و مرور خودروها مختل و راهبندان ایجاد نشود. 


22  مجوز برای تعزیه‌خوانی 

معاون هنری و سینمایی و سمعی، بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز با اشاره به صدور مجوز نمایش‌های مذهبی و تعزیه در استان می‌گوید: تاکنون 3 هیات تعزیه در کرج- پارک ایرانیان، حصار و پیشاهنگی، بلوار شهید باکری- و یک نمایش مذهبی در میدان اسبی مجوز دریافت کرده‌اند. 
«سارا بهراد» می‌افزاید: ٢٢ مجوز تعزیه در ساوجبلاغ در منطقه برغان، کردان، چندار و ٧ مجوز تعزیه در نظرآباد و٢ مجوز تعزیه در فردیس و مشکین‌دشت نیز صادر شده  است. 
وی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌شود مجوزهای بیشتری در دهه دوم در کرج و سایر شهرستان‌های استان محرم صادر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید