• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77377
+
-

کرمانشاه؛ آماده پذیرایی از زائران اربعین

فرماندار قصر شیرین: این شهرستان برای تردد زوار اربعین آماده است و تلاش می‌کنیم کارهای اجرایی تا پایان شهریور به پایان برسد

اربعین
کرمانشاه؛ آماده پذیرایی از زائران اربعین

 بازگشایی مرز خسروی شور و اشتیاق عجیبی در کرمانشاه ایجاد کرده است. امسال قرار است این استان پس از چند سال محرومیت دوباره میزبان زائران اربعین باشد.  به گزارش همشهری، آنچه مشهود است مسئولان کرمانشاه به طور جدی پیگیر آماده‌سازی این استان هستند. گرچه برخی انتقاد هم می‌کنند، اما در مجموع از آمادگی استان خبر می‌دهند و قرار است کمبودهای احتمالی هم حداکثر تا آخر شهریور رفع شود. گرچه در این میان بار اصلی بر دوش خود مردم و موکب‌های مردمی است.


برپایی موکب‌های مردمی

فرماندار کرمانشاه از آمادگی برای پذیرایی از زائران حسینی خبر داد و گفت: در مسیر زوار موکب‌های مردمی برپا می‌شود. «فضل‌الله رنجبر» در مورد برنامه‌‌ریزی انجام شده و آمادگی برای اربعین حسینی با توجه به بازگشایی مرز خسروی اظهار کرد: در حال آماده شدن برای برگزاری باشکوه اربعین حسینی هستیم و ادارات و نهادها در کرمانشاه در این زمینه آمادگی دارند.  وی افزود: کمیته‌های نهگانه ستاد اربعین هم فعالیت‌هایشان را شروع کرده‌اند و جلساتی نیز به این منظور تشکیل شده و آمادگی بسیار خوبی برای پذیرایی از زائران مراسم اربعین در کرمانشاه وجود دارد. 

فرماندار کرمانشاه تصریح کرد: کمیته‌های نهگانه ما در ستاد اربعین در بخش‌هایی چون اسکان زائران، هماهنگی برای دایر کردن موکب‌ها، روان‌سازی ترافیک، امنیت موکب‌ها و… برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام داده‌اند. 
این مسئول گفت: طی ایام اربعین در مسیر ماهیدشت به کرمانشاه، بیلوار به کرمانشاه و بیستون به کرمانشاه موکب‌های مردمی برپا خواهد شد.  رنجبر افزود: اکیپ‌های نظارتی تشکیل شده و طی ایام اربعین موکب‌های برپا شده را مورد بازرسی و نظارت قرار خواهند داد. 

وی ادامه داد: همچنین در بحث نیازهای موکب‌ها از نظر زیرساخت‌های لازم چون آب و برق با ادارات مربوطه هماهنگ شده و این نیازها رفع خواهد شد. فرماندار کرمانشاه از لکه‌گیری جاده‌ها و ترمیم آسفالت مسیرهای تردد زائران خبر داد و گفت: تمام مسیرهای مذکور تا پیش از اربعین آماده‌سازی می‌شود.

این مسئول بیان کرد: نظارت بر پخت و عرضه غذا در موکب‌ها از دیگر اقدامات مد نظر طی این ایام خواهد بود.  وی گفت: ۳ اکیپ در مبادی ورودی شهر کرمانشاه شامل میدان امام حسین(ع)، میدان آزادگان و میدان امام خمینی(ره) با همکاری بسیج، شهرداری‌های مناطق و هلال احمر استقرار خواهند یافت و کار راهنمایی زائران را انجام می‌دهند.  فرماندار کرمانشاه یادآور شد: اقدامات ستاد اربعین تقریبا از ابتدای سال آغاز شده و هم‌اکنون به صورت جدی‌تر به این موضوع می‌پردازد. رنجبر در ادامه از آماده‌سازی سالن‌های ورزشی، نمازخانه‌های برخی ادارات و مدارس نیز برای اسکان احتمالی زائران خبر داد.


انتقاد از تاخیر استقرار ‌ستادهای معین
 ‌ 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه از تاخیر استقرار ستادهای معین کرمانشاه برای اربعین انتقاد کرد. «مهرداد سالاری» اظهار کرد: با توجه به حذف ویزا و آسان شدن شرایط اعزام به عتبات عالیات، پیش‌بینی می‌شود امسال شاهد حضور بیشتر زوار در مراسم اربعین حسینی باشیم. در حال حاضر نیز تردد از این مسیر آغاز شده است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه افزود: برای سهولت تردد زائران اربعین لازم است خدمات مناسبی در نظر گرفته شود تا در مسیر تردد زوار مشکلی رخ ندهد، لذا به این منظور باید دستگاه‌های مربوطه به طور جدی پای کار باشند.  وی از تاخیر استقرار ستادهای معین در استان کرمانشاه ابراز نگرانی و بیان کرد: اگر ستادی وارد عمل نشود باید با امکانات و قابلیت‌های داخل استان پاسخگوی ارائه خدمات باشیم.

سالاری گفت: در حال حاضر شهرداری منطقه ۱۳ تهران بخشی از خدمات شهری را در مسیر زوار اربعین در قصر شیرین انجام داده است و ستاد معین استان‌های همدان، آذربایجان غربی، کردستان و اردبیل نیز طی روزهای آینده امکاناتی را جهت خدمات‌دهی در استان کرمانشاه مستقر خواهند کرد. این مسئول تصریح کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان که در منطقه مستقر می‌شوند باید از جاده اصلی فاصله بگیرند تا در طول مسیر، گره ترافیکی ایجاد نشود.
سالاری با تاکید بر نصب سایبان در مسیر حرکت زوار اربعین گفت: تعمیر و ساماندهی جاده ریخک باید با سرعت بیشتری انجام شود. 

وی اظهار کرد: امسال ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های اربعین از جمله روکش جاده‌ها در استان در نظر گرفته شده است که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن اختصاص داده شده است.  این مسئول ادامه داد: باید عملیات روکش جاده‌ای مسیر، نصب تابلوها و دوربین کنترل سرعت هرچه سریع‌تر در مسیر حرکت زوار تا خسروی انجام شود.  وی افزود: شهرداری قصر شیرین برای فضا‌سازی مسیر قصر شیرین- خسروی اقداماتی از قبیل نصب علائم، پرچم، نوشته‌ها و چراغ‌های ال‌ای‌دی با مضمون اذکار خداوند و شعار اربعین را انجام دهند. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه همچنین تاکید کرد: شهرداری‌های شهرهایی که در مسیر تردد زوار هستند به هیچ وجه اجازه حفاری در جاده‌های اصلی را ندهند و جاده‌هایی که در آنها حفاری‌هایی در دست اقدام است هر چه سریع‌تر تعمیر شود. وی افزود: برای نصب ۶ دستگاه سیار پرتابل تقویت‌کننده شبکه در مسیر قصر شیرین- خسروی با هماهنگی و همکاری شرکت توزیع نیروی برق در مسیر پیاده‌روی اقدامات لازم صورت بگیرد تا شاهد نقطه کور در مسیر نباشیم. 


تکمیل زیرساخت‌ها تا پایان شهریور    

فرماندار قصر شیرین از آماده‌سازی این شهرستان برای تردد زوار اربعین خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم کارهای اجرایی تا پایان شهریور به اتمام برسد. «مرادعلی تاتار» با اشاره به پیگیری‌هایی که برای بازگشایی مرز خسروی برای اربعین امسال انجام شده، اظهار کرد: در حال فراهم کردن زیرساخت‌ها برای استقبال و پذیرایی از زوار اربعین در قصر شیرین هستیم و برنامه داریم همه کارهایی اجرایی تا پایان شهریور به اتمام برسد. 

فرماندار قصر شیرین با بیان این‌که در سال 96 هدف‌گذاری شده بود حدود 500 هزار زائر از مرز خسروی به عتبات عالیات بروند، اظهار کرد: هدف‌گذاری امسال حضور بیش از یک میلیون زائر اربعین در قصرشیرین است.
تاتار تاکید کرد: تمام زیرساخت‌های راه، آب، برق، خدمات سوخت، اسکان، امنیت زوار و... در حال فراهم شدن است.  وی از احداث 140 هکتار پارکینگ با ظرفیت حدود 100 هزار دستگاه خودرو نیز خبر داد و عنوان کرد: اردوگاه هلال احمر با ظرفیت 5 هزار نفر نیز در نزدیکی مرز برپا می‌شود. 

فرماندار قصر شیرین با اشاره به استقرار شهرداری منطقه 13 تهران در قصر شیرین برای ارائه خدمات شهری، اظهار کرد: همه خدمات شهری جمع‌آوری زباله، تعبیه مخازن زباله، رنگ‌آمیزی و پاک‌سازی جداول و... بر عهده شهرداری است.  تاتار گفت: 200 تا 300 نفر از نیروهای شهرداری تهران در این ایام در قصر شیرین ارائه خدمات خواهند داشت. وی از آمادگی مراکز اقامتی، هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای قصر شیرین نیز برای اسکان زوار یاد کرد و افزود: مشکلی برای پذیرایی از زوار در این بخش نداریم.
 
فرماندار قصر شیرین ادامه داد: زیرساخت‌های خود مرز خسروی نیز در حال تکمیل شدن است. تاتار پیش‌بینی کرد زوار اربعین استقبال خوبی از مرز خسروی داشته باشند و گفت: خسروی نزدیک‌ترین مرز به عتبات عالیات است و جاده دسترسی مناسبی هم دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید