• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76659
+
-

لیوان‌های روزانه ما از شربت آب و میکروپلاستیک

براساس گزارشی که سازمان ملل اخیرا منتشر کرده، ممکن است میکروپلاستیک‌هایی که در آب شرب‌ مردم جهان وجود دارد، باکتری‌هایی را به روده انتقال دهند

محیط زیست
لیوان‌های روزانه ما از شربت آب و میکروپلاستیک


سازمان ملل متحد در گزارشی هشدار داده که ذرات ریز پلاستیک‌های حاوی «بیوفیلم»، آب آشامیدنی سراسر جهان را آلوده کرده و در حال ورود به روده ما است. بیوفیلم‌ها، مجموعه‌ای از یک یا چند میکروارگانیسم هستند که می‌توانند در بدن انسان به فعالیت بپردازند و ما را دچار بیماری‌های مختلف کنند. این گزارش در نوع خود منحصربه‌فرد بوده و به‌نظر می‌رسد که باید آن را جدی گرفت.








یافته‌های WHO

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در اقدامی خاص، جامع‌ترین بررسی‌هایی که تا به امروز در مورد شواهد وجود میکروپلاستیک‌ها و پلاستیک‌های ریز با اندازه‌ای کمتر از 5میلی‌متر در آب آشامیدنی انجام شده را گردآوری کرده است. میکروپلاستیک‌ها در چند سال گذشته در صدر اخبار بوده و تیترهای بسیاری از نشریات را به‌خود اختصاص داده‌اند. آنها در دریاها، فاضلاب‌ها، آب شیرین، مواد غذایی، هوا، آب آشامیدنی، آب بطری و شیر آب دیده شده‌اند. حالا برای نخستین مرتبه، سازمان جهانی بهداشت، به بررسی اثرات احتمالی ورود میکروپلاستیک‌ها به بدن و خطرات آن برای سلامتی انسان پرداخته است. این مطالعه همچنین زمینه‌هایی برای تحقیقات آتی مشخص کرده که می‌تواند مقیاس موضوع را روشن‌تر کند و آنچه می‌توانیم در مورد آن انجام دهیم را بگوید. این مطالعه همچنین مشخص می‌کند که بیشترین آلودگی میکروپلاستیک‌ها کجاست، آنها از کجا می‌آیند، چگونه می‌توانند بر سلامتی انسان‌ها تأثیر بگذارند و چه کارهایی می‌توان انجام داد تا این ذرات بیشتر از این وارد آب آشامیدنی‌مان نشوند.

نتایج عجیب مطالعات
به گزارش همشهری، برخی از یافته‌های کلیدی نشان می‌دهد که ذرات میکروپلاستیک بزرگ‌تر، مثلا بزرگ‌تر از 15/0میلی‌متر، تقریبا بدون آسیب زدن به بدن، از آن خارج می‌شوند. با این حال باید گفت که ذرات کوچک‌تر ممکن است جذب اندام‌های داخلی بدن ما شوند. همچنین پیش‌بینی شده که میکروپلاستیک‌ها نه‌تنها قابلیت حمل باکتری‌های بیماری‌زا را دارند بلکه می‌توانند به مقاوم‌سازی باکتری‌ها در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها نیز کمک کنند. در گزارش سازمان جهانی بهداشت همچنین هشدار داده شده که تاکنون تحقیقات و مطالعات بسیار کمی درباره میکروپلاستیک‌ها انجام شده است.






هشدار به شرکت‌های تولید آب آشامیدنی
در گزارش WHO توصیه شده است که تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان آب آشامیدنی که از بین بردن باکتری‌های بیماری‌زا و مواد شیمیایی مضر از آب را در دستور کار خود قرار داده‌اند، به همین دلیل میکروپلاستیک‌ها را نیز از آب آشامیدنی حذف کنند. 90درصد از میکروپلاستیک‌ها به آسانی به‌وسیله تصفیه آب معمولی از بین می‌روند. با اینکه جذب ذرات ریز خیلی محدود است اما بهترین راه برای آنکه از خطر میکروپلاستیک‌ها در امان باشیم این است که دنیا را با پلاستیک آلوده نکنیم. براساس مطالعات انجام‌گرفته بیشتر ذرات داخل آب آشامیدنی شامل قطعات پلاستیکی و الیاف پارچه‌های مصنوعی است. با این حال تأثیر میکروپلاستیک‌ها روی سلامتی انسان‌ها باید بیشتر از اینها مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.


حذف پلاستیک
با اینکه جذب ذرات ریز خیلی محدود است اما بهترین راه برای آنکه از خطر میکروپلاستیک‌ها در امان باشیم این است که دنیا را با پلاستیک آلوده نکنیم

این خبر را به اشتراک بگذارید