• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76613
+
-

تلفات جاده‌ای گونه‌های حیات‌وحش البرز ‌در حال افزایش‌

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز از افزایش تلفات جاده‌ای گونه‌های حیات‌وحش البرز خبر داد و گفت: ما مخالف توسعه استان به واسطه اجرای پروژه‌های راه و جاده‌سازی نیستیم، ولی این توسعه نباید به قیمت تخریب محیط‌زیست تمام شود. فردین حکیمی، گفت: طی چند روز گذشته شاهد مرگ تعدادی از قزل‌آلاهای خال قرمز رودخانه کرج به‌دلیل آلودگی آب بودیم. برای یافتن علت دقیق مرگ قزل‌آلاهای این رودخانه در حال بررسی هستیم تا مشخص شود آیا این مرگ به واسطه آلودگی ناشی از ورود سیمان به آب بوده یا خیر.

به گزارش ایسنا، حکیمی گفت: در پروژه‌های عمرانی الزامات محیط‌زیستی رعایت نمی‌شود. اصول 40گانه محیط‌زیست سال گذشته از سوی سازمان محیط‌زیست به وزارت راه ابلاغ شد که طبق این اصول پیمانکاران در فرایند اجرای پروژه‌های عمرانی موظف به رعایت اصول زیست‌محیطی شده‌اند. متأسفانه بسیاری از پروژه‌های عمرانی طی سال‌های گذشته شروع شده‌اند و زیرساخت‌های زیست‌محیطی لازم برای آنها لحاظ نشده است.

او  با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌های عمرانی ازجمله بزرگراه‌ها باعث به هم خوردن زیست‌بوم منطقه می‌شود، گفت: متأسفانه مطالعات زیست‌محیطی برای بسیاری از این پروژه‌ها انجام نشده که دود آن به چشم حیات‌وحش و طبیعت می‌رود. وقتی پروژه‌ها از داخل زیستگاه‌های حیات‌وحش عبور می‌کنند، حتما باید زیرگذر و روگذری برای عبور حیات‌وحش داشته باشند و در مسیر هم تابلوها و علایم هشداردهنده درخصوص تردد حیوانات نصب شده باشد. متأسفانه این اصول در بسیاری از پروژه‌ها نادیده گرفته می‌شود و همین امر باعث شده هر سال تعداد تلفات گونه‌های جانوری استان که بعضی از آنها جزو گونه‌های نادر به شمار می‌آیند، افزایش یابد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید