• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76609
+
-

تعیین سهم دستگاه‌ها از اعتبار ملی مقابله با گردوغبار

52میلیون هکتار از وسعت کشور کانون فعال و بالقوه گردوغبار است که سهم هر دستگاه از اعتبار 100میلیون یورویی صندوق توسعه ملی برای مقابله با این پدیده ابلاغ شده است

تعیین سهم دستگاه‌ها از اعتبار ملی مقابله با گردوغبار

الهام مصدقی‌راد _ خبر‌نگار

سال گذشته 100میلیون یورو اعتبار از صندوق توسعه ملی با موافقت مقام معظم رهبری به مقابله با گردوغبار در کل کشور اختصاص یافت. قرار است 35درصد از این اعتبار برای کاهش اثرات تخریبی ریزگردها بر تاسیسات برق‌رسانی هزینه شود و مابقی آن، صرف انجام عملیات پیشگیرانه، ‌درمانی و... در استان‌های درگیر با ریزگرد شود. جزئیات و سهم دیگر دستگاه‌ها در حوزه پیشگیرانه نیز توسط کارگروه سه‌جانبه بررسی و تعیین و در نهایت 20مرداد‌ماه توسط سازمان برنامه و بودجه تأیید و ابلاغ شد. قرار است تمامی دستگاه‌ها حداکثر تا تیرماه سال‌99 اقدامات خود را در حوزه کاهش و پیشگیری گردوغبار براساس برنامه تعیین شده در استان‌های مختلف به اتمام برسانند. بخشی از این اعتبار نیز برای شهرهایی درنظرگرفته شده که تاکنون در زمره کانون‌های گردوغبار نبودند اما رسوبات ناشی از سیل فروردین 98می‌تواند آنها را به کانون‌های ریزدگرد تبدیل کند.

350میلیارد تومان سهم خوزستان شد
گزارش کشوری مطالعات منشایابی داخلی فرسایش بادی، طوفان‌های ماسه و گردوغبار نشان می‌دهد کانون‌های گردوغبار کشور 28میلیون هکتار وسعت دارد. همچنین براساس همین گزارش 24میلیون هکتار از عرصه‌های کشور دارای پتانسیل تبدیل شدن به منشا گردوغبار هستند.
طی چند سال گذشته، عمده تخصیص اعتبار و اقدامات اجرایی ‌به‌دلیل شدت وضعیت گردوغبار، متوجه استان خوزستان شد و سال گذشته نیز 350میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی صرف کاهش گردوغباراین استان شد. یک‌سال قبل از آن نیز مبلغ 285میلیارد تومان برای مقابله با گردوغبار تمامی استان‌های درگیر در کشور اختصاص یافته بود. به‌دلیل شدت یافتن این مسئله و همچنین قرارگرفتن 85درصد از مساحت کشور در مناطق خشک و نیمه‌خشک که بر سرعت بیابان‌زایی و فرسایش بادی می‌افزاید، اعتبار 100میلیون یورو برای مقابله با گردوغبار در سال‌جاری از محل صندوق توسعه ملی در استان‌های درگیر با این پدیده درنظر گرفته شده است.

اعتبار 715میلیارد تومانی برای 6دستگاه
به تازگی و با ابلاغ سازمان برنامه و بودجه سهم هرکدام از دستگاه‌های مربوط از این اعتبار مشخص شده و قرار است برنامه تعیین شده را اجرایی کنند. 65میلیون یورو از محل صندوق به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی، سازمان محیط‌زیست، وزارت بهداشت و سازمان زمین‌شناسی کشور اختصاص خواهد یافت که با نرخ 11هزار تومان، مجموع اعتبار درنظر گرفته شده برای این 6دستگاه معادل 715میلیارد تومان است. مابقی اعتبار نیز به مقاوم‌سازی و افزایش ارتقای کیفی سیستم برق‌رسانی در استان‌های گرفتار گردوغبار اختصاص خواهد یافت تا در زمان شدت یافتن این پدیده، سیستم برق رسانی این مراکز همانند سال‌های پیش با قطعی و اختلال همراه نشود.
آنگونه که علی‌محمد طهماسبی بیرگانی، ‌رئیس ستاد ملی مبارزه با گردوغبار به همشهری مــی‌گــویــد، دستگاه‌های مربوط بعد از انجام مرحله به مرحله اقدامات تعیین شده و تأیید آنها توسط ستاد، بودجه همان بخش را از سازمان برنامه و بودجه کشور دریافت خواهند کرد.

طهماسبی می‌افزاید: طی 3هفته گذشته و بعد از ابلاغ این اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه، هر کدام از دستگاه‌ها با توجه به ضرورت‌هایشان 15تا 25درصد از بودجه را به‌عنوان اعتبار اولیه برای فعالیت‌های اجرایی دریافت و بعضی‌شان اقدامات خود را آغاز کردند. البته برخی اقدامات همچون نهالکاری در انتظار رسیدن فصل پاییز است. در نهایت، برنامه‌های تعیین شده برای هر یک از دستگاه‌ها تا تیرماه سال آینده باید به اتمام رسیده باشد.
 به گفته طهماسبی قرار است گزارش عملکرد 6ماهه هر یک از این دستگاه‌ها بعد از تأیید در کمیته ملی مبارزه با گردوغبار، به رئیس‌جمهور اعلام شود. او با بیان اینکه این اعتبارات و برنامه‌های تعیین شده، نتایج مثبتی به‌دنبال خواهد داشت تأکید می‌کند: حل مشکل گردوغبار کشور نیازمند زمان، ‌توان و اعتبارات بسیار بیشتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید