• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76607
+
-

آغاز تأمین مالی‌های بزرگ با اوراق سلف


از امروز با عرضه 2800 میلیارد تومان اوراق سلف فولاد و نفت خام در بورس‌های کالا و انرژی، عملا بازارسرمایه یک مسیر تامین مالی کارا را در اختیار دولت و بخش خصوصی قرار می‌دهد.

به گزارش همشهری، 2دهه پس از توسعه فعالیت‌های بازار سرمایه رفته‌رفته ابزار‌های تامین مالی در بازار سرمایه متنوع‌تر شده و شرکت‌های بزرگ و دولت رفته‌رفته از این ابزارها بیشتر استفاده می‌کنند. اوراق سلف ازجمله ابزارهای مدرن تامین نقدینگی شرکت‌هاست که از کارایی بالایی در اقتصاد برخوردار است و می‌تواند وابستگی به سیستم‌های دیگر تامین مالی ازجمله نظام بانکی را که نرخ بهره بالایی دارد، کمتر کند.

فروش اوراق سلف بخش خصوصی
در نخستین رویداد قرار است از امروز شرکت فولاد کاوه جنوب کیش برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای خود، 300 میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد شمش فولادی (بیلت) را با سررسید دوساله در بورس کالا منتشر کند. براساس اعلام بورس کالا، عرضه این اوراق به روش گشایش بوده و دامنه نوسان قیمت در عرضه اولیه مثبت و منفی 3 درصد خواهد بود.همچنین حجم عرضه اولیه نیز 83 هزار و 41 تن(به شرط آنکه ارزش اوراق از 3هزار میلیارد ریال بیشتر نباشد) تعیین شده است. درصورتی که در پایان مدت عرضه اولیه، بخشی از اوراق پذیره نویسی نشود، متعهد پذیره نویسی مکلف به خرید اوراق باقی‌مانده به قیمت تعیین شده در بازار است. همچنین درصورتی که در پایان مدت عرضه اولیه، هیچ بخشی از پذیره نویسی اوراق صورت نگیرد، متعهد پذیره نویسی به خرید اوراق به قیمت پایه مکلف خواهد بود.

فروش اوراق سلف دولتی
در دومین رویداد قرار است از امروز دولت هم 2500 میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام را در بورس انرژی بفروشد. سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی در این‌باره گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی، به نمایندگی از دولت این اوراق را تحت عنوان اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی به ارزش ۱۳ هزار میلیارد ریال در بازار مشتقه بورس انرژی ایران عرضه خواهد کرد. بقیه این اوراق فردا چهارشنبه، به ارزش ۱۲ هزار میلیارد ریال عرضه خواهد شد. به گفته او، مدت و سررسید قراردادهای مربوط به اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی ۱۳ ماهه است؛ این اوراق به روش حراج ناپیوسته به عموم سرمایه‌گذاران عرضه می‌شوند. حسینی تأکید کرد: این اوراق منضم به اختیار خرید و فروش تبعی است و مهلت تسویه در دوره عرضه اولیه و معاملات ثانویه یک روز کاری پس از انجام معامله و تسویه نقدی در سررسید حداکثر 3روز کاری پس از آخرین روز معاملاتی خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید