• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76603
+
-

شما فروشنده نیستی آقا

چهره روز
شما فروشنده نیستی آقا


مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان گفت: با توجه به فراهم نبودن شرایط و تفاهم با مجلس و نهادهای نظارتی، این واگذاری حداکثر تا پایان سال به تعویق افتاد.

صحبت کردن از واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال به‌عنوان دو باشگاه پرطرفدار فوتبال به یک طنز تلخ تبدیل شده، سال‌هاست مسئولان پشت تریبون می‌روند و وعده می‌دهند برای واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال مصمم هستند اما اگر حتی یکی از این مسئولان واقعا مصمم بودند سهام این دو باشگاه باید دست‌کم یک دهه پیش به بخش خصوصی واگذار می‌شد.

سخن از واگذاری سهام این دو باشگاه برای دیروز و امروز نیست، سخن از دودهه تلاش ناکام برای خصوصی‌سازی‌ است؛ زیرا طرح اولیه فروش سهام این دو باشگاه به اوایل دهه 80 بازمی‌گردد. در طول همه این سال‌ها شرکت‌های بسیار بزرگی ازجمله فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس، هلدینگ خلیج‌فارس، همراه اول، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی بسیار عظیمی با ارزشی معادل ده‌ها میلیارد دلار و پیچیدگی‌های بسیار فراوان واگذار شده اما سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که ارزش آنها حتی یک صدم این شرکت‌ها هم نیست، هنوز واگذار نشده است.

استدلال مسئولان این است که فروش سهام این دو باشگاه پیچیدگی فراوانی دارد؛ درحالی‌که اگر فقط اندکی با مسائل مالی و حسابرسی آشنا باشید متوجه می‌شوید؛ پیچیدگی‌های مالی دوباشگاه در برابر پیچیدگی فنی، تولید، فروش و مسائل مالی شرکت‌های معظمی که تاکنون واگذار شده‌اند بیشتر شبیه یک لطیفه کودکانه است. با این همه مسئولان از تکاپو نمی‌افتند و هر بار که پشت تریبون می‌روند از عزم جدی برای فروش سهام این دو باشگاه سخن می‌گویند. به‌نظر می‌رسد صحبت از واگذاری سهام این دو باشگاه به یک جریان تبلیغاتی تبدیل شده و هرکس قصد دارد از این خوان نعمت، نصیبی ببرد. آنچه مسلم است تا به امروز صورت‌های مالی دو باشگاه تهیه شده و تمام اسناد و مدارک سرخابی‌ها برای واگذاری به مراجع ذیربط ارائه شده، اما وقتی دوباره گفته می‌شود ظرف مهلت قانونی امکان واگذاری وجود ندارد؛ باید گفت: آقا شما فروشنده نیستی.

این خبر را به اشتراک بگذارید