• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76597
+
-

ارزانی یک‌بار مصرف‌ها در محرم

قیمت محصولات پلیمری، به‌عنوان ماده اولیه تولید ظروف یک‌بار مصرف، برخلاف هرسال در محرم امسال نزولی بوده است


هر سال در محرم با توجه به افزایش تقاضا برای ظروف یک‌بار مصرف بابت توزیع غذاهای نذری قیمت آن افزایش می‌یافت اما در محرم امسال، قیمت پلیمرها، به‌عنوان مواداولیه تولید ظروف یک بار مصرف، نه‌تنها رشد نکرد بلکه با کاهش هم مواجه شد، این رویداد بهانه را برای رشد قیمت ظروف پلاستیکی و یک‌بار مصرف گرفت.

به گزارش همشهری، هر سال همزمان با نزدیک شدن به روز‌های محرم قیمت ظروف یک‌بار مصرف و محصولات مرتبط با آن افزایش می‌یابد زیرا حجم تقاضا برای این محصولات به‌دلیل برگزاری مراسم محرم افزایش می‌یابد در نتیجه قیمت ظروف یک‌بار مصرف برمبنای مکانیسم عرضه و تقاضا افزایش می‌یابد. این افزایش قیمت در محصول نهایی، به بازار مواداولیه تولید هم سرایت می‌کند و به رشد قیمت پلیمرها، که ماده پایه تولید محصولات پلاستیکی است، منجر می‌شود.

محصولات پلیمری مانند پلی‌اتیلن، پلی استایرین، ماده اولیه تولید محصولات پلاستیکی و ظروف یک‌بار مصرف هستند و در صنایعی ازجمله لوله‌سازی‌، پوشش و بسته‌بندی مواد غذایی، کیسه و نایلون و لوازم مصرفی مختلف کاربرد دارد. پلی‌اتیلن پر کاربرد‌ترین و پر مصرف‌ترین محصول برای تولید محصولات پلاستیکی در جهان است و هر نوع رشد یا کاهش در قیمت این محصولات منجر به رشد یا کاهش محصولات نهایی می‌شود.

کاهش قیمت
اطلاعات آماری نشان می‌دهد با وجود آنکه انتظار می‌رفت قیمت پلیمرها با نزدیک شدن به‌ ماه محرم رشد کند قیمت آن به‌ویژه از سوم شهریور تاکنون با نزول مواجه شده است. این اطلاعات نشان می‌دهد قیمت انواع پلی‌اتیلن‌ها که پرکاربردترین ماده اولیه تولید محصولات پلاستیکی است از سوم شهریور تاکنون بین 2 تا 3.5 درصد و حتی در برخی انواع پلی‌اتیلن تا 4 درصد نزول کرده است. به‌طور مثال قیمت پلی اتیلن سنگین در این مدت دست‌کم 3.2 درصد و پلی‌اتیلن سبک 3.5 درصد افت کرده است. در این مدت همچنین قیمت انواع پلی استایرن هم با 3.4 درصد افت مواجه شده است. جدول قیمت‌ها بیانگر آن است که این نزول قیمت به سایر محصولات پلیمری مانند پی وی سی و استایرن بوتادین هم سرایت کرده و منجر به نزول قیمت این محصولات شده است.

رد خبر توقف تولید در یک مجتمع پتروشیمی
با وجود کاهش قیمت پلیمر‌ها در تالار محصولات پتروشیمی بورس کالا، برخی خبرها حاکی از آن بود که عملیات تولید در پتروشیمی نوری متوقف شده و همین عامل ممکن است روی قیمت محصولات پلیمری اثر داشته باشد با این حال با رد این شایعه مشخص شد این شرکت پتروشیمی در حال انجام عملیات اورهال یا بهینه‌سازی‌ تولید است. پتروشیمی نوری بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده محصولات زنجیره آروماتیک‌ها در ایران است و روند تولید در این مجتمع پتروشیمی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به تغییر تولید در پتروشیمی جم، پارس، شهید تندگویان، شیمی‌بافت، پلی‌پروپیلن جم، پلیمر آریا ساسول و واحدهای تولیدکننده محصولات پلی‌استایرنی همچون پتروشیمی انتخاب، تبریز، تخت جمشید پارس و ... می‌شود.

برهمین اساس دیروز تقی صانعی، مدیرعامل پتروشیمی نوری با اشاره به انجام عملیات اورهال این مجتمع پتروشیمی گفت:از 10 روز قبل به‌دلیل شرایط اضطراری ایجاد شده تصمیم گرفتیم که مجتمع پتروشیمی را به اورهال ببریم و آپ‌گریدکنیم. او تأکید کرد: به تمام واحدها اعلام کردیم عملیات اورهال روز چهارشنبه به اتمام می‌رسد و روز پنجشنبه و جمعه واحد به مدار تولید بازمی‌گردد. به این ترتیب با رد شایعات مربوط به توقف عملیات تولید در پتروشیمی نوری می‌توان انتظار داشت روند کاهش قیمت محصولات پتروشیمی همچنان ادامه یابد و بهانه‌ای برای افزایش قیمت وجود نداشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید