• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76596
+
-

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از شعار تا عمل2


هرچند بند چ ماده 86 قانون برنامه ششم توسعه، دستگاه‌های اجرایی را موظف کرده 20درصد از اعتبارات فرهنگی خود را صرف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کنند، لکن آنچه تاکنون مشاهده شده عدم توجه دستگاه‌های اجرایی حتی نهادهای فرهنگی به این مصوبه قانونی است. اقدامات فعلی نشانگر آن است که در سایر عرصه‌های هنری که گاهی با اعتراضاتی هم مواجه می‌شود بدون آنکه قانونی وجود داشته باشد هزینه‌های سنگینی تخصیص می‌یابد لکن برای ضروری‌ترین نیاز فرهنگی جامعه که قانون بر آن تاکید دارد اقدام موثری انجام نمی‌گیرد.
در بند ج ماده86 قانون برنامه توسعه، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس موظف شده است با همکاری بنیاد شهید، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های فرهنگی کشور تا پایان اجرای قانون برنامه نسبت به توسعه و تکمیل مراکز اسناد و مدارک دفاع مقدس و تدوین دایره‌المعارف دفاع مقدس و  تدوین تاریخ دفاع مقدس مطابق بودجه سنواتی اقدام کند. آنچه تاکنون انجام شده اقدامات متفرقه‌ای است که برخی دستگاه‌های متولی از گذشته به آن اقدام کرده‌اند، لکن نهادهای مذکور در این ماده قانونی برای امری که بخشی از تاریخ پرافتخار این کشور را رقم زده است تاکنون اقدام موثری نداشته‌اند. مصوبات قانونی تکالیفی برای نهادهای متولی به وجود می‌آورد که دارای اهمیت زیادی در فرهنگ این جامعه است، لکن با تساهل و تسامح از کنار آن می‌گذرند و برنامه‌های 5ساله یکی بعد از دیگری به پایان می‌رسد اما حرکت مفیدی در این زمینه مشاهده نمی‌شود، این در حالی است که سرفصل‌های بودجه کشور پر است از بودجه‌هایی که برای نهادهای عمومی و خصوصی و با عناوین فرهنگی به تصویب می‌رسد و تخصیص می‌یابد ولی دریغ از آنکه تاثیر آن در جامعه مشهود باشد.
برابر بند ج ماده86  قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است به منظور حفظ و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و تکریم از الگوهای این فرهنگ ماندگار به والدین شهیدی که دارای حداقل 3 شهید یا 2 شهید و یک جانباز 50درصد و بالاتر و یا یک شهید و 2 جانباز 50درصد و بالاتر هستند نشان ملی ایثار اعطا کرده و آنان را به عنوان چهره ماندگار کشور به جامعه معرفی کنند.
صدا و سیما، وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سایر نهادهای فرهنگی مکلفند جهت ارج نهادن به این چهره‌های ماندگار اقدام فرهنگی لازم را جهت معرفی آنها انجام دهند.
آیین‌نامه اجرایی این بند در 6ماه اول قانون برنامه به پیشنهاد بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید