• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76569
+
-

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال نماینده مشهد از او سوال کرد

مافیای فیلترشکن در ایران کیست؟

خبر
مافیای فیلترشکن در ایران کیست؟


محمدجواد آذری جهرمی که ظهر روز دوشنبه با حضور در مجلس شورای اسلامی و ارایه توضیحات توانست نمایندگان را قانع کند، در پاسخ نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و کلات درباره فیلترشکن‌ها و سیم‌کارت‌های مجعول، این سوال را مطرح کرد که مافیای فیلترشکن‌ها چه کسانی هستند؟ به گزارش ایرنا وزیر ارتباطات با اشاره به سوال نماینده مشهد گفت: مسئله ای که آقای پژمانفر به آن اشاره کرد، مشخص نبودن سرنوشت بیش از ۲ میلیون سیم کارت مجعول و اعتراض به این مسئله بود که دسترسی اتباع خارجی به امکانات سیم‌کارت و فضای مجازی همانند افراد ایرانی است و برای آنها محدودیتی وجود ندارد؛ شما درست می‌گویید، اتباع بیگانه زمان ورود به کشور با پاسپورت سیم‌کارت تهیه می‌کنند. برای اینکه مشکلی در این زمینه به وجود نیاید، باید بانک اطلاعاتی ناجا به سیستم هویتی اپراتورها متصل شود.

این اتفاق هم رخ داد اما به دلیل ملاحظاتی که در طراحی شبکه ناجا وجود داشت، دسترسی به بانک اطلاعاتی آنها آفلاین و  با ۲۴ ساعت تاخیر امکان‍‌پذیر بود. این مشکل به جایی رسید که حزب الله پیغام دادند و گفتند آمریکا ما را تحریم کرده و شما هم به ما سیم کارت نمی‌دهید. به همین دلیل این فرآیند را متوقف کردیم و به ناجا اعلام کردیم هر زمان سیستم‌شان به روز و آنلاین بود، از آن استفاده می‌کنیم. نمی‌دانم وزارت ارتباطات بر امنیت ارجح‌تر است یا ناجا؟ آذری جهرمی گفت: سوالی که فکر می‌کنم آقای پژمانفر در نوبت بعدی مطرح می‌کنند؛ چرا وزارت ارتباطات فیلترشکن‌ها را نمی‌بندد؟ یک، بر اساس قانون این کار وظیفه ما نیست. ارائه کنندگان خدمات دسترسی موظف به این کار هستند.

فرض کنید صبح فردا فیلترشکن‌ها از دسترس خارج شوند. به اتفاقاتی که رخ می‌دهد فکر کرده‌اید؟ جهرمی اضافه کرد: بارها گفته‌ایم که دسترسی عمومی باید برای اقشار مختلف جامعه طبقه‌بندی شود. فیلترشکن به راحتی در کشور فروخته می‌شود و هیچ برخوردی با آن صورت نمی‌گیرد. معلوم است چه کسی پشت این کار قرار دارد؟ چه کسی تجارت فیلترشکن می‌کند؟ وقتی به این مسئله اعتراض می‌کنم، برخی‌ها به من می‌گویند ما قانونی نداریم که فروش فیلترشکن جرم است. این یک تجارت چند صد میلیاردی در این حوزه است. می‌گویند «تو برو همه را ببند و اگر زندگی مردم مختل شد، خودت جواب بده». ما به صیانت از اخلاق اعتقاد داریم، میدان را درک می‌کنیم. اما دوستان حل مشکل، راه حل دارد. در انتها سوال پژمانفر به رای گذاشته شد و نمایندگان اعلام کردند که از پاسخ آذری جهرمی به سوال او، قانع شده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید